Sok milliárd forintot dobott ki az ablakon Karácsony Gergely bírságokra

A Közbeszerzési Döntőbizottság 200 milliós bírság megfizetésére kötelezte a BKK-t.

2024. 07. 26. 6:55
KARÁCSONY Gergely; WALTER Katalin
Karácsony Gergely főpolgármester és Walter Katalin a BKK vezérigazgatója Fotó: Purger Tamás
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Bár Karácsony Gergely a csőd szélére vitte Budapestet, és „jól halad” abban, hogy elérje a Demszky Gábor-féle adósságfelhalmozást, rekordot mégis a bírságok kifizetésében döntött eddig. A budapestiek minimum félmilliárdos tételnek mondhattak eddig búcsút a főváros szabálytalan közbeszerzései miatt, és akkor még nem beszéltünk arról a sokmilliárdos veszteségről, amit a pazarlással okozott a Városháza – írta meg a Metropol.

Mint jelezték, a napokban befutott a Közbeszerzési Döntőbizottság elmarasztalása, miszerint a BKK egy tavaly kiírt busztendert törvénysértő módon bonyolított le, de megsértette a versenyegyenlőséget is. Emiatt újabb 200 milliós bírság megfizetésére kötelezték a céget, sőt a testület megsemmisítette az ajánlatkérő BKK döntését is. 

Az ügy azért is kínos Karácsonynak, mert az összeg éppen annyi, amennyit a napokban prémiumokra szórt el, és amelyből 11,5 milliót pont a BKK vezérigazgatója, Walter Katalin tehet zsebre, aki annak idején vágásérett pulykának nevezte a budapesti utazókat.

A portál emlékeztetett, hogy a főváros közlekedési cége szabálytalan közbeszerzést írt ki 2021-ben is, a Blaha Lujza tér felújításakor. A Városháza közlekedésszervezéssel és működtetéssel foglalkozó cégei egyébként 2021 végéig a reklámtenderrel együtt több mint 200 millió forintos bírságot kaptak, amelyet a budapesti adófizetők fizettek meg. 

Ilyen volt a multifunkciós tehergépjárművek közbeszerzése, ami további ötmillió forintjába került a BKV-nak. Vagy a Tüttő Katalin-féle buszbérléstender is, amikor a BKV használtbusz-bérlési pályázata során olyan céggel szerződtek, amelynek busza sem volt, ráadásul a pályázat során más cég tulajdonában lévő buszokkal pályázott. Karácsonyék azóta sem válaszoltak arra, ki döntötte el, hogy egy offshore hátterű kamucéggel kössenek szerződést, ki a felelős.

A Metropol felhívta a figyelmet arra a reklámtenderre is, amelyet a főpolgármesternek a 2019-es választások után csak alá kellett volna írnia a szabályos közbeszerzésen érvényes és nyertes ajánlatot a francia hátterű multinacionális céggel. A szerződés alapján nyolc éven keresztül évi több mint 1,7 milliárd forintot fizetett volna a járműágazathoz, illetve a BKK infrastruktúrájához tartozó reklámfelületek hasznosítási jogáért (inflációt követve). De nem ez történt, Karácsony inkább újra kiírta ugyanazt a közbeszerzést. A megismételt eljárás után, belecsúszva a Covid-járvány időszakába, két és félszer kevesebb pénzért vitte el ugyanaz a cég ugyanazt a tendert. A budapestiek vesztesége így naponta nagyjából 2,6 millió forint, havonta mintegy 80 millió, évente pedig csaknem egymilliárd forint. Ez összesen a 4+4 évre 8 milliárd forintos kár. 

A reklámtender miatt 115+5 millió forint büntetés megfizetésére kötelezte a fővárost a Közbeszerzési Döntőbizottság.

A kormányhivatal 14 millió forintra büntette a fővárost, mert a reptéri buszjegyeket szabálytalanul értékesítette az egyébként nem közlekedő járatokon. A BKV multifunkciós gépjárműveinek beszerzéséhez kapcsolódó közbeszerzés okán ötmillió forint bírság sújtotta Karácsonyékat. A BKK hőpapíros (jegypapír) beszerzése miatt 50 millió forint bírságra ítélték a Városházát. A Pesti úti idősek otthonában a higiéniai előírások be nem tartása (2020) miatt egymillió forint volt a bírság.

Borítókép: Karácsony Gergely főpolgármester és Walter Katalin, a BKK vezérigazgatója (Fotó: MTI/Purger Tamás)

 

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.