Már minden eddiginél többet tudunk az új KRESZ-ről, itt vannak a legújabb részletek

Gyorsabban is lehet majd menni, változik az indexelés szabályozása, dudálgatni sem lehet majd csak úgy idegből bele a világba.

Forrás: Vezess2024. 10. 21. 13:29
Rear,Side,View,Of,Pickup,Car,Black,Color,With,Turn,közlekedés,kresz
illusztráció Fotó: Shutterstock
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Jövő év március 31-re ígéri az Építési és Közlekedési Minisztérium (ÉKM), hogy „a kormány által beterjeszthető” formába önti az új KRESZ-t – tudta meg a Vezess egy háttérbeszélgetésen. Itt kiderült, hogy többek között emelik a sebességhatárokat, változik a követési távolság szabályozása és az indexelésé is, illetve nagyobb szigort vezetnek be a driftelésben. 

Amit a sebességhatárokról tudni lehet, az annyi, hogy emelnék az autóbuszok, tehergépkocsik és járműszerelvények lakott területen kívüli, az eddigi, 70 km/órás maximálisan megengedett sebességhatár helyett 90 km/óra lenne a limit. Továbbá a tervek között szerepel a 2,55 méter szélességet el nem érő mezőgazdasági vontatók, traktorok pótkocsi nélkül és lakott területen kívül 60 km/órás maximális sebességének a megengedése is. A többiekről szólva az a terv, hogy a KRESZ módosítói meghagynák a 130 km/órás sebességhatárt az autópályákon, de megadnák a lehetőségét az útkezelőknek arra, hogy bizonyos sztrádaszakaszokon 140 km/órás sebességet is megengedjenek. 

A másik égető ügy a követési távolság – annak be nem tartása miatt elég sok baleset történik –, itt másodperces szabályozással egészítenék ki a KRESZ-t, amelynek lényege, hogy az autópályán kötelező lesz két másodperces távolságban követni az előttünk haladót. Ez azt jelenti, hogy 130 km/órás sebességnél két másodperces távolságtartásnál 72,2 méter a megtett távolság.

Szóba került a kaszkadőrvezetés is, amely, bár nem jogi fogalom, a drifteléshez kapcsolódik és amely alatt a sűrű forgalomban haladók közötti szlalomozáshoz hasonló, veszélyes járművezetői magatartást értettek. Ezeket nyilván most szabad csinálni a KRESZ alapján, de egyértelműbbé tennék a tiltást. Változnak az indexelés szabályai is, amelyek az időtartamra vonatkoznak majd.

Dudálgatni sem lehet majd csak úgy idegből bele a világba, a tervek szerint ugyanis  hangjelzés, dudálás „rövid ideig adható” figyelemfelhívás miatt, de csak baleset-megelőzés érdekében. 

 

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.