Jó eredményeket értek el a magyar diákok a tavalyi nemzetközi digitális kompetenciamérésen, eredményeik meghaladják a résztvevők átlagát – mondta a Belügyminisztérium köznevelési helyettes államtitkára. Balatoni Katalin az International Computer and Information Literacy Study (ICILS) számítógépes és információs műveltségmérés eredményét ismertető sajtótájékoztatón azt mondta:
ahhoz, hogy a magyar diákok ilyen jó eredményt mutassanak fel, hosszú távú munkára és stratégiai tudatosságra van szükség.
– Ehhez két stratégia szolgál alapul: Magyarország digitális oktatási stratégiája, valamint a köznevelési stratégia. Mindkettő kiemelten foglalkozik a gyermekek digitális kompetenciájával, az infrastruktúra-fejlesztéssel és a pedagógusok digitális ismereteinek bővítésével – hangsúlyozta. Jelezte, ezekhez komoly fejlesztések is társultak: az iskolákban széles sávú internet érhető el, folyamatos a tanulók eszközellátása, valamint széles körben érhetők el digitális tananyagok, audiovizuális tartalmak a köznevelési portálon.
Eszközök tízezrei segítenek
Balatoni Katalin ismertetése szerint
2017–2020-ban európai uniós forrásból 45 ezer notebookot, 24 ezer tanulói tabletet, háromezer interaktív panelt, 15 ezer Lego robotot és tabletet, több száz drónt, 3D-s nyomtatót és humanoid robotot, több mint hatezer asztali számítógépet és 3200 tanulói notebookot szereztek be és juttattak el a köznevelési intézményekhez.
– Ezeken felül a koronavírus-járvány ideje alatt további 26 ezer eszközt biztosítottunk rászoruló diákoknak, valamint 2022–2024-ben újabb 200 milliárd forint hazai forrásból kaptak és kapnak az 5. és 12. évfolyamos diákok notebookot – mondta a helyettes államtitkár.
Balatoni Katalin beszámolt arról is, hogy nagy hangsúlyt helyeztek a pedagógusok felkészítésére; több tízezer pedagógus vett részt olyan továbbképzéseken, amelyek a digitális kompetenciájukat bővítették. Erősítették a digitális tartalomfejlesztést is, az oktatáshoz és tanuláshoz szükséges tartalmak – okostankönyvek, audiovizuális tartalmak, térképek – megtalálhatók a köznevelési portálon. Továbbá
az országban 180 okostanterem épült, amelyeket 37 ezer tanuló használ
– ismertette. Úgy véli, ezek a fejlesztések mind hozzájárultak a mostani eredményekhez, továbbá fontosnak nevezte, hogy a magyar tanulók rendszeresen megmérettessék magukat a különböző felmérésekben, hiszen ezek eredményei a különböző stratégiák visszacsatolásaként is értelmezhetők.