A Budapesti Corvinus Egyetem (BCE) kiadásában nemrég megjelent Felsőoktatás-menedzsment kézikönyv című kötet szerzői arra törekedtek, hogy minél átfogóbb képet adjanak a felsőoktatási iparág és az egyetemi szervezet működésének sajátosságairól, miközben – ahol lehet – praktikus útmutatást is nyújtsanak a döntéshozóknak – tájékoztatta lapunkat a BCE. Mint írták, egyre több különböző irány és szervezeti modell lép színre a felsőoktatási piacon, amelyet egyre több és egyre összetettebb társadalmi változás és érintetti igény vesz körül. A felsőoktatási intézményeknek ebben az útvesztőben kell jövőfókuszú stratégiát alkotniuk és szervezeti folyamatokat definiálniuk. Eközben pedig továbbra is fel kell készíteniük a hallgatókat, társadalmi szinten pedig a közösségeket azokra a kihívásokra, amelyekkel a jövőben szembesülni fognak.
Mindehhez nyújt naprakész tudományos segítséget a Budapesti Corvinus Egyetem kiadásában elkészült kézikönyv, amelynek szerzői között – többek mellett – négy rangos magyar egyetem képviselői is megtalálhatók.
– A kiadvány célja, hogy hozzájáruljon a magyar felsőoktatás tudatosabb és versenyképes működéséhez. Ennek érdekében számos magyar és nemzetközi példával, közérthetően, magyarul kívántunk támogatást adni ebben a könyvben mindazoknak, akik a felsőoktatásban vezetőként vagy döntéshozóként dolgoznak – akár az ágazatban, akár valamely köztes szervezetben, akár az intézmények akadémiai vagy adminisztratív területein. Azoknak is szól a könyv, akik gyakorlati szakemberként, kutatóként vagy pusztán érdeklődőként a magyar felsőoktatás menedzsmentjével foglalkoznak – mondta a kötet szerkesztője, Kováts Gergely, a Corvinus docense, a Nemzetközi Felsőoktatási Kutatások Központjának igazgatója, aki több mint két évtizede kutatja a témát.
Miről szól a könyv?
A kötet feltérképezi az egyetemek társadalmi szerepeit, trendjeit, a szabályozási környezetét, szervezeti jellemzőit. Tárgyalja például, hogy egy egyetemnek milyen társadalmi-egyetemi együttműködési elvárásrendszereknek kell megfelelnie, és ezek milyen metaforával írhatók le: termelőszövetkezetként, katalizátorként, világítótoronyként vagy görbe tükörként? Kitér arra, miben egyedi egy felsőoktatási intézmény kormányzása, és milyen sajátosságai vannak egy egyetemi szervezeti kultúrának.
Felvázolja a hatékony stratégiaalkotás, teljesítmény- és változásmenedzsment szempontjait, szót ejt az oktatásszervezés főbb irányairól, a hallgatói és más partnerkapcsolatokat megalapozó szolgáltatásokról.
A kézikönyv külön fejezetet szentel az egyetemen keletkező szellemi tulajdonok jogi hátterének, a felsőoktatási marketingnek és IT-menedzsmentnek, valamint a nemzetköziesítésnek is.
A könyv ingyenesen elektronikusan hozzáférhető a Corvinus dokumentumszerverén. A Corvinus a témában korábban is kiadott már kézikönyvet, 2008-ban Drótos György és Kováts Gergely szerkesztésében, szintén Felsőoktatás-menedzsment címmel. A kiadvány megjelenését a Nemzeti Kutatási Fejlesztési és Innovációs Alap finanszírozta – közölte a BCE.