Nem elsősorban a tanügyi tartalom, hanem a szemlélet és a fókusz változott meg jelentősen a módosított alaptantervben. A koncepció alapjait kidolgozó Oktatás 2030 Tanulástudományi Kutatócsoport vezetője, és a NAT 2020 most napvilágot látott, végleges változatának elkészülését koordináló miniszteri biztos teljesen egyetért abban, hogy a jövő köznevelésének a központjában a gyermeknek kell állnia, a változás kulcsa pedig a pedagógus.
Csépe Valéria pszichológus professzor és Hajnal Gabriella miniszteri biztos, a Klebelsberg Központ elnöke a Karc Fm Karcolat című műsorában elmondta: a híresztelésekkel ellentétben nincs és nem is volt ellentét a javaslatot elkészítő és az azt továbbgondoló szakmai csoportok között. Konstruktív, építő szakmai viták mentén alakult ki a január 31-én nyilvánosságra hozott, konszenzusos, végleges szöveg, amelyet a közoktatás minden korcsoportját oktató, gyakorló pedagógusok dolgoztak ki.
A NAT 2020 önmagában még nem tudja megújítani a köznevelés jelenlegi rendszerét, ez csak egy olyan keretrendszer, amely lehetőséget ad arra, hogy a fenntartó, a szakmai segítő szervezetek, az iskolák és pedagógusok közösen változtassanak azon a módon, ahogyan tanítanak – hívta fel a figyelmet a két szakember. Ehhez már indulásra készen várnak azok a konferenciák, felkészítő anyagok és csapatok, akik azokat képzik majd, akik tovább tudják vinni az iskolarendszerbe az új szemléletet. Ezzel együtt készül, és a remények szerint már szeptembertől bevethető az iskolákban egy digitális támogatórendszer, amely segíti a helyi tantervek létrehozását, követését, valamint lehetővé teszi a NAT, illetve a kerettantervek folyamatos értékelését.
Nem maradt el a társadalmi egyeztetés – válaszolt a Pedagógusok Szakszervezetének kritikáira a NAT 2020-ért felelős miniszteri biztos. Hajnal Gabriella szavai szerint ugyanis a végleges anyag alapja az a javaslat, amelyet Csépe Valéria 2018 szeptemberében nyilvánosságra hozott, és amelyhez több ezer véleményt fogalmaztak meg szakemberek és nem szakemberek egyaránt.