A málenkij robot tanítását segítő kézikönyvet kaptak a történelemtanárok

A málenkij robot tanítását segítő tanári kézikönyvet készített a Magyar Nemzeti Múzeum. A pokol bugyrai... című kötetet több mint 4000 iskola több ezer történelemtanára kapta meg a héten – közölték a kiadványt bemutató sajtótájékoztatón pénteken Budapesten.

Forrás: MTI2019. 04. 12. 12:51
Vélemény hírlevélJobban mondva- heti vélemény hírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz füzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A könyv a Szovjetunióba kényszermunkára elhurcoltak sorsát bemutató, a ferencvárosi Málenkij Robot Emlékhelyen létrehozott kiállítás értelmezéséhez és a korszak megismeréséhez nyújt segítséget.

Varga Benedek, a Magyar Nemzeti Múzeum főigazgatója hangsúlyozta: a családok emlékezete többnyire őrizte a kényszermunkára elhurcolt és gyakran elpusztított hozzátartozóik sorsát, gyakran azonban „félelemből, szégyenérzetből vagy a megélt szenvedés nyomasztó emléke miatt családi körben is a felejtés, az elfojtás” dominált. Az emlékhely ennek akar véget vetni.

A főigazgató rámutatott: a náci erőszakot követő új rendszer nyers kíméletlensége már 1944 őszén, 1945 telén megmutatkozott. Sokakat – akár náciellenes, antifasiszta, gyakran fegyveres múltjuk ellenére – azonnal üldözni kezdtek a szovjet hatóságok.

Úgy fogalmazott: „a málenkij robotra elhurcolt civilek százezreinek sorsa is az új világ félelmetes távlatait rajzolta föl. A rabszolgaságba vetett emberek tömegét, a teljes bizonytalanságot, hogy bárkit bármikor elvihetnek. Az ingyenmunka biztosítását a jóvátétel nevében. A hallgatás, az elhallgattatás rendszerét, amely nyilvános emlékezetünkből is kivetette ezeknek a sorsoknak a felidézését, a szenvedésre való közös emlékezés lehetőségét. A hazugság mindent átszövő pókhálóját, ahogy ”kis munkának„ titulálták a több éves ukrán vagy orosz bányákban, kőfejtőkben, földeken végzett kényszermunkát” – sorolta Varga Benedek.

Sölch Gellért, az Emberi Erőforrások Minisztériumának (Emmi) stratégiai ügyekért felelős helyettes államtitkára azt mondta: a jövő diákjainak – reményei szerint – sosem kell megélniük olyan szenvedéseket, mint a málenkij robotra elhurcolt százezreknek, ugyanakkor elengedhetetlen, hogy megismerjék ezeknek az embereknek a sorsát. Kitért arra: a kormány egyaránt fontosnak tarja a nemzeti büszkeségre okot adó események emlékének ápolását és az emlékezést a nemzeti tragédiákra.

Hozzátette: nem ismerhetünk meg minden történetet, de a Magyar Nemzeti Múzeum a mai napig gyűjti az elhurcoltak történeteit. A sok hasonló történetből ugyanazok az érzelmek és szörnyűségek köszönnek vissza – mondta Sölch Gellért.

Berényi Marianna, a kötet egyik szerzője ismertette: a „komplex kiadvány” nemcsak a kiállítást igyekszik bemutatni, hanem azt is, hogyan érdemes tanítani, illetve feldolgozni mindazt a tudnivalót, amit az emlékhelyen elsajátíthatnak a gyerekek.

A kiállítás termeit bemutató fejezeteket egy-egy tárgyat leíró fejezet követ, ezekkel a „beszélő tárgyakkal” – például pufajka, tégla a rabok által vésett feliratokkal – megtanítva a forráselemzés módszertanát is – mondta.

A 112 oldalas színes kötetben a kiállítás termeinek, tárgyainak bemutatásán túl feladatok, szituációs játékok is találhatók. A kötet végén térképek, kislexikon, kronológia, fogalomtár és bibliogárfia segíti a pedagógusok és diákok munkáját.

A kiadvány a Magyar Nemzeti Múzeum honlapjáról is letölthető.

1944 őszétől csaknem 800 ezer embert hurcoltak el Magyarországról hadifogolyként vagy internáltként több éves kényszermunkára, akár negyedszázados száműzetésre a Szovjetunióba.

A túlélők első csoportja csaknem egy évtizeddel később, 1953. november 25-én térhetett haza a táborokból.

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.