– Az elmúlt hónapokat még mindig a járványhelyzet uralta, emiatt a köznevelési intézményekben egymást váltotta a digitális és jelenléti munkarend. Milyen visszajelzéseket kaptak a tankerületi iskoláktól a szokatlan tanév lezárásakor?
– A középiskolák tavaly novembertől május 10-ig tantermen kívüli digitális munkarendben oktattak, az általános iskolák azonban mindössze öt hétig álltak át erre a munkaformára idén tavasszal. A központba eljutó jelzések szerint sokkal jobban ment az online oktatás, mint az előző évben. Az iskolák készültek a járvány következő hullámára, már augusztus végén kialakították, milyen rendszerben, melyik platformon fognak tanítani, sőt sok helyen belső képzést is indítottak a pedagógusoknak. Ennek köszönhetően zökkenőmentes volt az átállás. A középiskolás évfolyamokon kimondottan jól működött a karantén idején az online oktatás, míg az általános iskolások, főleg az első és második évfolyamosok, inkább rendkívüli szünetre mentek, ha egy osztályban felütötte a fejét a vírus. Ez érthető is, hiszen a legkisebbek még nem tudnak olyan hatékonyan tanulni önállóan, mint a nagyok.
– A rendkívüli szünetek okoztak lemaradást az érintett évfolyamokon?
– Összességében sem a bukások, sem az évismétlők száma nem magasabb, mint két évvel ezelőtt. Egyértelmű, hogy az alsó tagozatosok vannak a legnehezebb helyzetben, főleg akik tavaly elsősként fejezték be digitális munkarendben a tanévet, mert ebben a munkaformában nehezebb megszerezni a kellő alapot a sikeres továbblépéshez, de nem lehetetlen. Személy szerint nem gondolom, hogy különösebb tragédiaként kellene felfogni, ha valakinek ebben a kivételes helyzetben évet kell ismételnie. Ha egy kisiskolás éveken át maga előtt tolja a hiányosságokat, az számára sokkal rosszabb lehet, mint adott esetben végigjárni még egyszer az első vagy a második osztályt. A diák jövője múlhat rajta, és egy ismétléssel – amit szándékosan nem nevezek bukásnak – megkímélhetjük a későbbi kudarcélményektől.
– A Klebelsberg Központ adott valamilyen segítséget az otthoni tanuláshoz?