Egy évvel ezelőtt még maguk az alapítók sem gondolták, hogy a mai magyar oktatási rendszerben állami keretek között működhet egy olyan iskola, ahol nincs hagyományos tantárgyfelosztás, ahol angolóra helyett sokszor „csak” külföldiek vannak a gyerekekkel, ahol nem mindig csöngetnek ki 45 perc elteltével, és ahol nem a biológia-tankönyv fölött görnyedve tanulmányozzák a kétszikűeket, hanem a kiskertben paradicsomot ültetve beszélgetnek a tízévesekkel arról, vajon miért esik az eső, és mi lenne, ha nem lennének hangyák.

Fotó: Mirkó István
Az eddig magántanulói közösségként működő Budapest School jelenleg is dolgozik azon, hogy szeptembertől államilag akkreditált iskolaként működhessen. Kerettantervüket már elfogadta az Emberi Erőforrások Minisztériuma (Emmi), működési engedélyük beszerzése pedig folyamatban van.
– 2015-ben két 15 fős csoporttal indultunk egy-egy lakásban, egy óvodapedagógussal meg egy tanítóval. Mára majd háromszáz fős intézmény lettünk, 12 évfolyammal, ősztől 11 helyszínen – mesélte lapunknak Halácsy Péter, az iskola társalapítója, a fenntartó nonprofit szervezet ügyvezetője.
Pár éve az alapítók olyan iskolát álmodtak és valósítottak meg, ahol nemcsak a lexikális tudás átadásán van a hangsúly, hanem a kritikai gondolkodás és a kreativitás fejlesztésén is, ahol a gyerekeket a jövő kihívásaira készítik fel.
Mindezt vegyes életkorú csoportokban, összevont tantárgyakkal, személyre szabott, projektalapú oktatással próbálják elérni. Halácsyék nagy hangsúlyt helyeznek a szociális érzékenységre, az érzelmi intelligenciára és arra, hogy egyszerre jelenjen meg a tudás-készség-alkotás hármasa.
– Azt, hogy csak három tantárgyunk van, sokan félreértik, mert nem arról van szó, hogy itt kevesebbet tanulnak a diákok, mint máshol, hanem hogy komplexen szemléljük a dolgokat. A Nemzeti alaptanterv műveltségi területeit mi három nagy témakörbe vontuk össze, ezek lettek a tantárgyaink. A mindennapokban pedig a tantárgyakat apró elemekre bontjuk, és modulokon keresztül tanulnak a gyerekek.
A STEM nevű tárgy például a természet- és mérnöki tudomány, technológia és matematika angol kezdőbetűiből tevődik össze, a természettudományok egységes kezelésére utalva.