Az új Nemzeti alaptanterv (NAT) és a kerettantervek közelebb állnak a táv- és a digitális oktatáshoz, mint a korábbiak. Az előírt és javasolt tevékenységek jelentős része ugyanis számítógépes eszközökre íródott – hangsúlyozta lapunknak a köznevelést érintő rendkívüli változások kapcsán Egri Sándor. A módosított tananyag szabályozását kidolgozó Oktatás 2030 Tanulástudományi Kutatócsoport munkatársa, a Debreceni Egyetem Fizikai Intézetének oktatója saját szakterülete kapcsán jelezte: otthon is kivitelezhető például a fizikai jelenségeket bemutató videók elemzése vagy a különböző mérések (például zajszintmérés) mobilalkalmazásokkal való elvégzése.
– A digitális tanulás lehetőségeinek kihasználása mellett nagy hangsúlyt kap a környezetben, a háztartásban fellelhető eszközök működésének vizsgálata, természeti jelenségek megfigyelése is. A módosított tantervekben javasolt tevékenységként szerepel például a környezetben található fényforrások megfigyelése, ez elvégezhető mondjuk a kerékpárlámpák szétszerelésével és az alkatrészek vizsgálatával. De tanulmányozható a fény akár a környezetben létrejövő árnyékok megfigyelésével, fényképezésével is. Az ehhez hasonló feladatok otthoni körülmények között is elvégezhetők, nem szükséges hozzá tanterem, labor, szertári mérőeszközök, ahogyan a konyhai mérleg, a mobiltelefon stopperórája, egyszerű hőmérők is használhatók a háztartásban lezajló fizikai folyamatokkal kapcsolatos mérésekre – magyarázza a szakértő. A módosított NAT-ban kimondottan újdonságnak számít a mobiltelefon alkalmazásának gyakori megjelenése is.

Fotó: Éberling András
Egri Sándor hangsúlyozta, hogy a távoktatás során nagyon lényeges szempont lesz a diákok motivációjának fenntartása. – A javasolt tananyagok általában szoros kapcsolatban vannak a diákot körülvevő világgal, esetenként a napi hírekre reflektálnak, ezzel pedig a nemzetközi tapasztalatok szerint könnyebbé teszik a tantárgy iránti érdeklődés kialakítását és fenntartását – állapította meg.
Kitért arra is, hogy a középiskolákban a jövőben közel harminc százalékkal csökken a fizikatananyag.