Hamarosan azonban kéretlen publicitást kapott, egy bírósági pernek és egy újságcikknek köszönhetően 1977-ben az egész Egyesült Államok a Pintóról beszélt, ami egy gigantikus visszahívási akcióhoz és a Ford hírnevének megtépázásához vezetett. Akkoriban a biztonsággal csak kevesen törődtek, az emberek elfogadták, vagy egyszerűen nem vették tudomásul, hogy a szabadságot jelentő autójukban veszélynek vannak kitéve. A sors fintora, hogy az 50-es években a Ford az elsők között tette biztonságosabbá autói utasterét, végül a riválisok nyomására leállították a reklámkampányukat. Belátták, hogy árthat az eladásoknak, ha a vevők bizalmatlanná válnak. Maga Iacocca sokáig azon az állásponton volt, hogy a biztonsággal nem lehet autókat eladni. A Pinto piacra dobásának évében azonban létrejött a közlekedésbiztonságért felelős National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA), így minden korábbinál nagyobb figyelem irányult erre a sokáig elhanyagolt területre. 1972-ben a 13 éves Richard Grimshaw testének 90%-a megégett, amikor a szomszéd család Pintójának hátsó ülésén ülve ráfutásos baleset áldozata lett. A csomagtér padlója alá beépített tankból kiömlő benzin begyulladt, és mire a fiút kiszabadították, súlyos sérüléseket szenvedett. Mivel a család pert indított a Ford ellen, az eset annak ellenére nagy visszhangot váltott ki, hogy a legtöbb hasonló korú autónak, így a Pinto ellenfeleinek is, ugyanott helyezték el a tartályát, a balesetek során pedig ugyanakkora eséllyel szenvedtek akár halálos kimenetelű sérüléseket a bent ülők, mint a Fordban. Bár a vezetőség tudott a problémáról, a tesztelési fázisban már nem volt lehetőség jelentősebb módosításra, ráadásul az érvényben lévő előírásoknak így is megfelelt a konstrukció.