Egyszer fent, egyszer lent – 50 éves a Ford Pinto + videó

Kalandos életutat járt be az import autók elleni csodafegyvernek szánt Pinto.

Lee Iacocca tudta, mire van szüksége a vásárlóknak. Kivételes üzleti érzékét már a Mustang piacra dobásával megcsillogtatta, sikerei 1970-re a Ford elnöki székébe juttatták.

Mire ezt az emblematikus pozíciót elfoglalta, már gyártásra készen állt a Pinto, az amerikai részleg 1907 óta gyártott legkisebb autója. Bemutatása stratégiai fontosságú volt a cég számára, hiszen a 60-as években a Volkswagen mellett egyre több európai és japán import autó is kapható volt az USA piacán. A cél egy szokásosnál kisebb méretű, 2000 font (907 kg) alatti (subcompact) modell fejlesztése volt, melynek vételára nem éri el a 2000 dollárt. A munka 1967-ben indult, és Iacocca a 43 hónapos iparági átlagnál jóval rövidebb, 25 hónapos fejlesztési időt irányzott elő a mérnököknek. Erre csak úgy voltak képesek, hogy több különböző fázis párhuzamosan futott, a szerszámgépeket például már az autó félkész állapotában elkezdték készíteni, ami jelentősen meggyorsította a gyártási folyamatot, viszont minimális változtatást tett lehetővé a Pinto konstrukciójában. Az időszűke látszólag nem okozott fennakadást a munkában, hiszen a megszokott építési módot követő, önhordó karosszériás, hosszmotoros, hátsókerék-hajtású újdonság terv szerint elkészült. Megérte igyekezni, mert a hasonló AMC Gremlint már fél éve bemutatták, a Chevrolet Vega pedig egy nappal a Pinto előtt debütált.

Bár ebben a méretben először készült modern Ford, Robert Eidschun jó érzékkel rajzolta meg az újdonság vonalait, egyszerre volt konzervatív és újszerű. Ferdehátú sziluettje ellenére – több európai modellhez hasonlóan – a hátsó ablaka nem nyílt fel a csomagtérfedéllel együtt. A valódi háromajtós alig fél évvel később került piacra, hátsó ablakának mérete először megegyezett a szedánéval, a következő modellévre azonban megnövelték az üvegfelületet, 1977-től pedig tisztán üvegből készült hátsó ajtóval is meg lehetett rendelni. 1972-ben a háromajtós kombival egészült ki az addigra már több mint 350 000 példányban eladott Pinto kínálata. Az 1973-as olajválság már felkészülten érte a márkát, a kisebb és takarékosabb autót keresők közül egyre többen ültek bele az 1,6 vagy 2,0, később 2,3 literes motorral gyártott Pintóba. Iacocca jó érzékkel mindig képes volt valamilyen újítással fenntartani a figyelmet autója iránt, többek között a változatos optikai csomagok és a személyre szabást segítő kiegészítők gondoskodtak róla, hogy sokan felfigyeljenek rá.

Hamarosan azonban kéretlen publicitást kapott, egy bírósági pernek és egy újságcikknek köszönhetően 1977-ben az egész Egyesült Államok a Pintóról beszélt, ami egy gigantikus visszahívási akcióhoz és a Ford hírnevének megtépázásához vezetett. Akkoriban a biztonsággal csak kevesen törődtek, az emberek elfogadták, vagy egyszerűen nem vették tudomásul, hogy a szabadságot jelentő autójukban veszélynek vannak kitéve. A sors fintora, hogy az 50-es években a Ford az elsők között tette biztonságosabbá autói utasterét, végül a riválisok nyomására leállították a reklámkampányukat. Belátták, hogy árthat az eladásoknak, ha a vevők bizalmatlanná válnak. Maga Iacocca sokáig azon az állásponton volt, hogy a biztonsággal nem lehet autókat eladni. A Pinto piacra dobásának évében azonban létrejött a közlekedésbiztonságért felelős National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA), így minden korábbinál nagyobb figyelem irányult erre a sokáig elhanyagolt területre. 1972-ben a 13 éves Richard Grimshaw testének 90%-a megégett, amikor a szomszéd család Pintójának hátsó ülésén ülve ráfutásos baleset áldozata lett. A csomagtér padlója alá beépített tankból kiömlő benzin begyulladt, és mire a fiút kiszabadították, súlyos sérüléseket szenvedett. Mivel a család pert indított a Ford ellen, az eset annak ellenére nagy visszhangot váltott ki, hogy a legtöbb hasonló korú autónak, így a Pinto ellenfeleinek is, ugyanott helyezték el a tartályát, a balesetek során pedig ugyanakkora eséllyel szenvedtek akár halálos kimenetelű sérüléseket a bent ülők, mint a Fordban. Bár a vezetőség tudott a problémáról, a tesztelési fázisban már nem volt lehetőség jelentősebb módosításra, ráadásul az érvényben lévő előírásoknak így is megfelelt a konstrukció.

Amikor az NHTSA felszólította a céget a potenciális veszélyt jelentő hiba elhárítására, az egész piacra vonatkoztatva kiszámolták, hogy az autónként 11 dolláros költség milyen arányban áll a várható kártérítések összegével, 137 millió dollár állt szemben 49,5 millió dollárral. A Pinto Memóként ismertté vált dokumentumot a Mother Jones című lap publikálta 1977-es cikkében, és annak igazolására használta fel, hogy a Ford az emberi élet elé helyezte a profitot. A tárgyi tévedéseket is tartalmazó, hatásvadász cikk és több bírósági ítélet után a vezetőségnek nem volt más választása, mint elrendelni az időszak legnagyobb, 1,5 millió autót érintő visszahívási akcióját. Annak ellenére, hogy a több mint 3 000 000 autó tulajdonosai közül csak kevés volt közvetlenül érintett, a Pinto bűnbakká vált, „robbanékony” természete a közbeszéd része lett, a gyártót érintő tortúra pedig hozzájárult ahhoz, hogy a japán márkák minden korábbinál nagyobb részesedést szerezzenek az USA piacán…

Pinto, a ”tűzcsapda”

Az ijesztő becenevet a Mother Jones magazin adta a kis Fordnak, amikor 1977-ben nem kevésbé hatásvadász címlappal közölt cikket a ráfutásos ütközés esetén tűzveszélyessé váló autóról. Nem csoda, hogy többen is felmatricázták Pintójukat: ”Tartsd távol magad a hátsómtól, robbanásveszélyes vagyok!”

Porűzés, kárpittisztítás – Hogyan tisztítsuk az autónkat?

 

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.