Szívómotor és kompaktság – Hyundai kombi teszt

Megfogyatkoztak a szívómotorosok, de a Hyundai példája is mutatja, hogy kár lenne temetni ezt a hajtásmódot.

null

Kicsit másféle vezetési gyakorlatot követel a szívómotor, mint a pár év alatt a piacot eluraló downsizing turbósok, hiszen itt nincs azonnali nyomaték gázadáskor, hanem visszakapcsolással és a fordulatszám megemelésével tudjuk lendületbe hozni a gépet. A gyakorlatban ez az jelenti, hogy az előzésekre jobban fel kell készülni, és városban alacsony fordulaton haladáskor a tempó fokozásához már vissza kell kapcsolni.

Hyundai i30 kombi 1.5 DPi
Fotó: Stefler Balázs / AUTOMOTOR.HU

A Hyundai által most piacra dobott 1,5-ös, négyhengeres szívómotornál az ötödik fokozat már 40-45 km/órás tempótól kapcsolható kis terheléssel, tehát a downsizing turbómotorok ezen tulajdonságát tudja a klasszikus – igaz, kettős szívócső-közvetlen befecskendezésű – szívómotor is.

De az a lényeg, amit nem tud: nincs turbófeltöltő, kettős tömegű lendkerék – ami az egyszerű kuplungcserét félmilliós kiadássá teszi

– és nem utolsósorban negyedmilliót megspórolunk rögtön a beruházásnál is, hiszen ennyivel olcsóbb a 110 lóerős szívómotor a 120 lóerős, 1,0 literes T-GDI-nél; érdekes látni a Hyundai árlistájában, hogy a teljesítmény mellett a hengerek számát is feltüntetik. Városban és országúton tartja a lépést azokkal a motorokkal, autópályán már hosszabb gyorsítási szakaszokkal kell számolni. A hatfokozatú, kézi kapcsolású váltóval 3500/perc körül van 130 km/órás tempónál a motorfordulat, és ilyenkor is csendes az utastér, nyugodtan lehet normál hangerővel beszélgetni.

Feláras a 10,25 colos központi kijelző, a fotón épp a nyugalmat sugárzó kandallótűz látható, amihez a megfelelő hanghatás is társul
Fotó: Stefler Balázs / AUTOMOTOR.HU

A próba során volt egy hosszabb, 500+ km-es autópályázás is, ami egy kicsit felfelé vitte a tesztfogyasztást – 6,9 l/100 km –, és rávilágított az autó egy másik előnyös tulajdonságára.

Amíg a hűtőrács és a szélvédő telement bogarakkal, az oldalt lévő fényszórókon alig volt egy-egy bogárnyom, tehát a levegő áramlása tisztán tartja a lámpákat.

Ésszerű motor, praktikus karosszéria jó áron, kedvező garanciával

Fotó: Stefler Balázs / AUTOMOTOR.HU

5,5 millió Ft alatti belépőjével ha nem is a legolcsóbb, de konszerntestvérével (amit downsizing turbómotorral adnak) együtt azért még a dobogós a legolcsóbb kompakt kombik között az alapmotoros Hyundai i30 SW, amely még navigációval és 17 colos felnivel együtt is olcsóbb 6,6 milliónál. A garancia nagyvonalú, 5 év km-korlátozás nélkül!

A teljes cikket ITT olvashatja tovább.

Mostohagyerek – Mit tud a kombi Toyota?

Kombi karosszériájával és kis lökettérfogatú, turbós benzinmotorjával európai riválisaihoz áll közel a hibrid Toyoták közül kilógó Corolla Touring Sports – írja az automotor.hu.

Korábbi cikkünket ITT olvashatja tovább.

 

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.