Felszínre bukkant a Tisza-tó talán legismertebb hajóroncsa

A Délibáb huszonhét méter hosszú motoros hajó, 1984 óta pihen a tó fenekén. Többször próbálták kiemelni – sikertelenül.

null

Újra felszínre bukkant a Tisza-tó talán legismertebb hajóroncsa, a Délibáb. A huszonhét méter hosszú motoros 1984 óta pihen a tó fenekén, ugyanis hiába próbálták többször is kiemelni, nem jártak sikerrel. A téli időszakban az alacsonyabb vízszint miatt azonban több látszik a hajótestből, mint a nyári hónapokban – olvasható a Jász-Nagykun-Szolnok megyei hírportál, a szoljon.hu cikkében.

 

Egy közel negyven évvel ezelőtt elsüllyedt hajó orra és kormánykereke meredezik ki a Tisza-tó hullámai közül Kiskörénél, a Közép-Tisza-vidéki Vízügyi Igazgatóság téli kikötőjének közelében. A víz szintje a nyári időszakhoz képest közel másfél méterrel csökkent, így bukkant felszínre az eddig mélyben rejtőzködő roncs.

Fotó: Szoljon.hu/Mészáros János

– Amikor a nyári vízszintről átállunk a télire, vagyis 730 helyett 610 centiméter a tó mélysége, sok minden láthatóvá válik ugyanúgy, mint Szolnokon a Tisza esetében is. Ott a nyári kisvizes időszakban például a török korabeli hídpillérek szoktak előbukkanni – mondta hírportálunknak Fejes Lőrinc, a Közép-Tisza-vidéki Vízügyi Igazgatóság kiskörei szakaszmérnöke.

– A Tisza-tónak télen a legkisebb a vízszintje, így ilyenkor nem csak a kikötők és strandok mutatnak más képet, hanem egy-két elsüllyedt hajótest is jobban látható.

Az egyik közülük a Délibáb, ami közel száz éves.

– Nyáron csupán a hajó felső teraszának korlátjai lógnak ki a tóból, ilyenkor azonban egy kicsit több látszik ki a hajótestből, de a nagy része most is víz alatt van – mutatta a szakaszmérnök.

 

A huszonhét méter hosszú motoros 1934-ben épült Komáromban a Skoda gyárban, és eleinte csehszlovák zászló alatt járta a Dunát. 1938-ban vette meg a Magyar Folyam és Tengerhajózási Rt., és átkeresztelték Megyer névre. Később azonban a közelben elsüllyedt Dömös elsőtisztjének korabeli naplójában már Délibábként szerepel a hajó, mint a Kiskörénél levő 101. számú katonai parancsnokság székhelye.

 

1941-ben jugoszláv aknákat szedett fel a Dunán, majd 1944 őszén szinte ugyanott süllyesztették el először, ahol most is pihen a Tisza-tó fenekén. Miután kiemelték, 1945-től a Balatonon szolgált, majd a Dunát járta a MAHART vezérigazgatójának személyes járműveként. Végül magántulajdonban a Tisza-tóra került, ahol 1984-ben újra és véglegesen elsüllyedt.

– A hajón akkor tartózkodó őrszolgálat kissé gondatlanul járt el, ugyanis nem figyelt oda a vízszintváltozásra – idézte fel Fejes Lőrinc.

– Ennek köszönhetően a hajó alól kiapadt a víz, amitől az megdőlt, majd egy hirtelen áradással megtelt vízzel, ezért elsüllyedt. Az akkori tulajdonosa próbálta kiemeltetni, de az nem járt eredménnyel. Ahogy teltek az évek, a hajótest állapota romlott, hiszen a víz mellett hordalékanyag, homokszemcsék is belekerültek. Ezután tulajdonosváltások következtek, és más módszerrel próbálkoztak, például búvárok is vizsgálták a roncsot, de nem sikerült kiemelni, így továbbra is hullámsírban nyugszik.

 

A Délibábnak vendéglátóhajó szerepet szántak a Tisza-tavon, fel is újították, ezért is fájó, hogy gyakorlatilag egy emberi gondatlanság miatt süllyedt el. Fontos hozzátenni, hogy a roncs a vízi közlekedést nem akadályozza, ugyanis nem hajózó útban került a tó fenekére, hanem azon kívül.

A Dömössel együtt robbantották fel

Jó néhány évtizeddel ezelőtt Kiskörénél a Dömös névre keresztelt gőzhajó lapátkerekei is kiálltak még a vízből. Az 56 méter hosszú, ötszáz személyes, 1883-ban épült, két lapátkerék által hajtott gőzhajó egy ideig a Dunán járt, majd 1943-ban Titelnél áthajózott a Tiszára, és itt szolgálta le hátralevő idejét. 1944 őszétől menetrendszerűen járt Szolnok és Tiszabura között. Október 10-én azonban Kiskörénél a Délibábbal együtt a visszavonuló német hadsereg katonái felrobbantották. A már koros Dömöst 1948-ban emelték ki a tóból, majd ócskavasként beolvasztották.

 

Az eredeti cikk IDE KATTINTVA érhető el.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.