A második Orbán-kormány három és fél évét nehéz egy rövid bejegyzésben értékelni, mégis kísérletet teszek rá.
Megítélésem szerint három szakaszt lehet világosan különválasztani egymástól.
1. Az új kabinet 2010 júniusában azzal szembesült, hogy az ország makrogazdasági helyzete válságos, az eladósodottság tragikus mértékű, a fizetőképtelenség – tehát a csőd – karnyújtásnyi közelségbe került. (A miniszterelnök későbbi nyilatkozataiban sokszor elmondta, hogy rosszabb gazdasági helyzetben voltunk akkor, mint Görögország.)
A kormány elsőként erre úgy reagált, hogy Brüsszelhez és Angela Merkelhez fordult: tegyék lehetővé az országnak, hogy „elengedje” a költségvetési hiányt (jóval a megengedett 3 százalék fölé), így jusson levegőhöz és mozgástérhez a kormány, hogy a válsághelyzetet orvosolja. A válasz egyértelmű volt: nem.
Ekkor két út állt az Orbán-kormány előtt. Az egyik az „ortodox”, szokványos IMF–Világbank–EU–Európai Bank által diktált – neoliberális – recept, melyet a Gyurcsány- és a Bajnai-kormány követett: megszorítások a lakosság felé, bér- és nyugdíjbefagyasztások, adóemelések, a szociális kiadások lefaragása, elbocsátások, az állami vállalatok, a stratégiai és közszolgáltató ágazatok privatizációja, külföldi kézbe adása stb., stb. Következmény lett volna: növekvő elszegényedés és nyomor – mint szerte Európában.
A másik út az „unortodox”, a kipróbálatlan társadalomszerveződési modell kísérlete. Ennek lényege: amíg a neoliberális modellben a piac-állam-társadalom háromszögében a piac, a globális tőke és a bankok uralma érvényesül, az állam gyenge és kiszolgáltatott, a társadalom pedig áldozatként vergődik, addig az Orbán-féle új modellben az állam – a nemzetállam – koncentrálja az erőit, a piacot visszaszorítja a keretei közé, a társadalmat pedig a közjó szellemében igyekszik újjáéleszteni és talpra állítani.
Ennek a kísérletnek lényeges eleme a közteherviselés átalakítása: a multik és a bankok különadója, amelynek „filozófiája”, hogy azok tegyenek a legtöbbet a válságból való kikerülésért, akik a válság előtti időszak legnagyobb haszonélvezői voltak. Legalább olyan fontos emellett a visszaállamosítás, a stratégiai fontosságú, a közjó szempontjából alapvető cégek állami kézbe vétele, mellyel az állam mozgástere jócskán megnövekszik.