A közvetlen értékesítésről és az értékesítési lánc rövidítéséről a VM, a Magyar Nemzeti Vidéki Hálózat (MNVH), valamint a budapesti Francia Intézet összefogásával szerveztek konferenciát. A tanácskozás létrejöttében a Francia-Magyar Kezdeményezések elnevezésű szervezet is közreműködött.
Az államtitkár jelezte: a termelői piacok, azaz a közvetlen élelmiszer-értékesítés ma már nemcsak piaci rés – erre példa Nyugat-Európa –, hanem egy külön ágazat, növekvő kereslettel. Hozzátette: ez a piaci tendencia érvényesül az utóbbi időben Magyarországon is, hiszen a termelői – gazda – piacok egyre népszerűbbek a vásárlók körében, reneszánszukat élik.
Rövidebb az út a termelő és a fogyasztó között
V. Németh Zsolt emlékeztetett: a termelői piacok lerövidítik az élelmiszerek útját a termelő és a fogyasztó között, helyreállítva a két szereplő közötti bizalmat. Ez utóbbi erősíti az élelmiszer-biztonságot, a rövidebb szállítási útvonal pedig csökkenti a környezeti terhelést. Emellett a helyi feldolgozás és a közvetlen értékesítés lehetősége javítja a vidéki életminőséget, új munkahelyeket is teremt, továbbá megőrzi egy-egy kisebb régió hagyományait, tradícióit.
Jó minőségű és magyar
Budai Gyula szeptember 15-én az almakampány során kitért arra is, hogy a nagybani piacok szigorú ellenőrzését folytatják a jövőben, mert – mint fogalmazott – „az őstermelők fele nem őstermelő”.
Ismert, már többször is razziáztak a nagybani piacon, hogy megtisztítsák azt a tisztességtelen viszonteladóktól, akik áron alul vásárolják fel a termékeket a magyar vidéki termelőktől, és átcsomagolt, ismeretlen eredetű külföldi terméket értékesítenek magyarként.
Ezért a Vidékfejlesztési Minisztérium a Nemzeti Vidékstratégia (NVS) fontos elemeként létrehozta azt a jogszabályi környezetet, amely megkönnyíti helyi piacok létesítését, ösztönzi a közvetlen értékesítést. Emellett a termelői piacok létrehozását anyagi források biztosításával is támogatja a szaktárca. Példaként említette, hogy október közepétől egy hónapon keresztül pályázhatnak a helyi önkormányzatok támogatási forrásokra – a Leader akciócsoportok közreműködésével – helyi piacok létesítésére. A támogatási szint 80-85 százalékos lehet, és maximum 50 millió forint nyerhető el erre a célra.
Zöldebb gazdaság
















