VW: Winterkorn úgy megy, hogy marad

A BME-n tart előadást jövő szerdán technológiai jellegű kérdésekről Martin Winterkorn.

Bodacz Péter
2015. 09. 25. 17:42
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A gépjármű jövője? – Kihívások és megoldások a Volkswagen szemszögéből – ezzel a címmel tart előadást jövő szerdán a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetemen az a Martin Winterkorn, aki néhány nappal ezelőtt volt kénytelen távozni a VW vezérigazgatói székéből. Az eseményre a távirati iroda Agenda szolgáltatásában bukkantunk – ezen a felületen közli a hírügynökség az előre látható sajtóesemények helyszínét és időpontját. Az elmúlt hét híreinek tükrében lapunk érdeklődését is felkeltette Winterkorn, az intézmény tiszteletbeli professzora által tartott előadás, ezért felhívtuk a szervezőket. Mint megtudtuk, nem félreértésről van szó, valóban az egykori VW-vezér tart többek között technológiai jellegű kérdésekről előadás. Ugyanakkor értetlenségüknek adtak hangot, mivel az eseményt nem a széles nyilvánosságnak és így a sajtónak szánták, hanem egyetemistáknak, és a helyek különben is beteltek.

A meghívóból egyéb érdekesség is kitűnik: Winterkornt a VW igazgatótanácsának elnökeként említi. Valószínűleg nem elírásról van szó, hiszen Winterkorn „csak” a vezérigazgatói posztról mondott le, ráadásul jelenleg is ott ül a VW-ben többségi tulajdonos Porsche SE igazgatósági elnöki székében, valamint az Audi felügyelőbizottságának elnökeként is őt jegyzik. Közben kiderült, nemcsak személygépkocsik, hanem a kisebb haszonjárművek károsanyag-kibocsátási adatait is meghamisította a Volkswagen.

Mint ismert, az Egyesült Államok Környezetvédelmi Ügynöksége (EPA) egy héttel ezelőtt azzal vádolta meg a legnagyobb európai autógyártó vállalatot, hogy olyan szoftvert telepített 482 ezer dízelüzemű járműbe, amelynek segítségével kijátszhatók a károsanyag-kibocsátásra vonatkozó amerikai előírások.

A Volkswagen elismerte a csalást, és jelezte, hogy világszerte mintegy 11 millió autóját érintheti az ügy. Lapértesülések szerint a VW 2014-es beszámolója alapján a távozó Martin Winterkorn minimum 28,5 millió eurót kap nyugdíjba vonulása esetén, ám elméletileg akár 60 millió euró landolhat a bukott vezér számláján. Ekkora – kétévi fizetésnek megfelelő – végkielégítés akkor jár, ha a megbízás megszűnését nem olyan ok idézi elő, amelyért az érintett vezetőt terheli a felelősség.

A csalási botrány egyébiránt óriási, több tíz milliárd eurós veszteséget jelenthet a VW-nek: az EPA által maximálisan kiszabható bírság 18 milliárdra rúg, a konszern frankfurti tőzsdén jegyzett részvényei pedig csütörtök estig több mint 31 százalékkal gyengültek. A társaság adóskockázati mutatói jelentősen romlottak, és a három nagy hitelminősítő leminősítés lehetőségére utaló negatívra rontotta a vállalat elsőrendű adósbesorolását. Az MTI beszámolója szerint David Haigh, a Brand Finance értékelemző cég igazgatója a CNN kérdésére arról beszélt, hogy 2014 végén 27 milliárd dollárra, az idei év elején pedig már 31 milliárd dollárra értékelték a VW márkanevet, a botrány után azonban várhatóan 10 milliárd dollárral csökkentik. A szakértő szerint 5-10 évbe telik, míg a márkanév ismét eléri a dízelbotrány előtti értékét.

A botrány eközben tovább gyűrűzik: időközben kiderült, hogy a személygépkocsik mellett a kisebb haszonjárművek károsanyag-kibocsátási adatait is meghamisította a Volkswagen. A gyanú árnyéka vetült a többi német gyártóra, a BMW-re, a Daimlerre és az Opelre is. Előbbi társaságot a Auto Bild szaklap hozta hírbe, amely egy ellenőrzés alapján azt állította: az X3 xDrive modell nitrogén-oxid-kibocsátása a közúti közlekedésben 11,88-szorosan haladta meg az európai normát, majd utóbb az újság közölte, félreértették a cikkben leírtakat. A Német Környezetvédők (Deutsche Umwelthilfe, DUH) nevű szervezet csütörtökön közölte: részletes információi vannak arról, hogy szinte minden német autógyártó, azaz nemcsak a Volkswagen, hanem a Daimler, a BMW és az Opel is meghamisította dízelmotoros autók károsanyag-kibocsátási értékeit. A vádat a BMW csütörtökön, a Mercedeseket gyártó Daimler pedig tegnap tagadta.

A botrány nemcsak a német autóiparra vet árnyékot, hanem – mint arról korábban lapunk is beszámolt – a platina árát is hatéves mélypontjára lökte. (Ezt a nemesfémet használják az autók katalizátorához.) Emellett pedig már a biztosítási piacot is elérte: a távirati iroda összeállítása szerint elsősorban azok a biztosítók aggódhatnak, amelyek a vállalatok igazgatósági és felügyelőbizottsági tagjai ellen benyújtott kártérítési igények esetére kötnek úgynevezett Directors & Officers (D&O) vezetői felelősségbiztosítást.

Ez a bíróság által megállapított kártérítés összegét, továbbá a per- és ügyvédi költségeket fedezi egy bizonyos határig. Szakértők szerint egy Volkswagen méretű óriásvállalat esetében ez 500 millió euró körül lehet. Az igazgatóságoknak és felügyelőbizottságoknak olyan szabályszegések esetében lehet benyújtani a számlát, amelyeknek részesei voltak vagy amelyekről tudomásuk volt. Akkor is fizetniük kell azonban, ha elmulasztották megfelelő ellenőrző mechanizmusok működtetését a visszaélések feltárására.

Az Európai Parlament zöld frakciója eközben vizsgálóbizottság felállítását kezdeményezi. Jávor Benedek EP-képviselő az Országos Sajtószolgálaton keresztül kifejtette: a német autógyártók nemcsak a fogyasztókat verték át szánt szándékkal, hanem a környezetet és az emberi egészséget is súlyosan károsították. Brüsszel korábban elutasította a közösségi szintű fellépést, mondván, a tagországok hatáskörébe tartozik az ellenőrzés.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.