„Jelenlegi ismereteink szerint a személyautókon kívül a haszonjárművek esetében is befolyásolták az emissziós adatokat” – mondta Alexander Dobrindt közlekedési miniszter pénteken a német hírügynökségnek. Részletek még nem ismeretesek.
A konszern korábban közölte, hogy világszerte mintegy tizenegymillió VW-gépkocsi fut az emissziós értékeket manipuláló szoftverrel. Az érintett modellek listáját a gyártó még nem tette közzé.
A dízelmotorokat régóta bíráló Német Környezetvédők (Deutsche Umwelthilfe – DUH) nevű szervezet csütörtökön közölte: részletes információi vannak arról, hogy szinte minden német autógyártó, azaz nemcsak a Volkswagen, hanem a Daimler, a BMW és az Opel is meghamisította dízelmotoros autók károsanyag-kibocsátási értékeit.
„A leghatározottabban visszautasítjuk azt a vádat, hogy manipuláltuk járműveink károsanyag-kibocsátási tesztjeit” – szögezte le a Daimler, a Mercedes-Benz és a Smart autók gyártója pénteken kiadott közleményében, hozzátéve, hogy soha nem alkalmaztak csalást lehetővé tévő szoftvert sem dízel-, sem benzinüzemmódú autóik esetében. „Motorjaink megfelelnek minden törvénynek és minden előírt követelménynek” – hangoztatta a Daimler. A gyártó állítása szerint nem tud olyan mérésről, amely azt igazolná, hogy nem tartotta be a szabályokat.
A BMW már csütörtökön határozottan tagadta a csalás vádját, miután az Auto Bild című német szakfolyóirat azt írta, hogy az Tiszta Közlekedés Nemzetközi Tanácsa (ICCT) vizsgálata kimutatta: az X3 xDrive típus nitrogén-oxid-kibocsátása a közúti közlekedésben 11,88-szorosan haladta meg a kilométerenként 0,08 grammos európai Euro 6 normát. Ez valamivel még rosszabb, mint az amerikai környezetvédelmi hatóság által pellengérre állított VW Passat 2.0 TDI által produkált 11,35-szoros érték.
Péntek délután három óra körül vegyes képet mutattak a német autógyártók Frankfurtban jegyzett részvényei. A Volkswagen 2,99 százalékos mínuszban, 108,80 eurón, a Daimler 2,88 százalékos pluszban, 65,31 eurón, a BMW pedig 3,66 százalékos pluszban, 78,45 eurón forgott.