Egymillió tonna extra szennyezést okozhatott a VW-trükk

Egymás után jelentik be az országok, hogy leállíthatják az érintett autók értékesítését.

MNO-MTI
2015. 09. 23. 15:15
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Tovább dagad a már amúgy is világméretűvé vált Volkswagen-botrány. A The Guardian legfrissebb információi szerint a legrosszabb forgatókönyv esetében akár évi egymillió tonna nitrogén-oxiddal is szennyezhették a levegőt a Volkswagen-csoport járművei, ami nagyjából azonos a brit erőművek, ipar, közlekedés és mezőgazdaság együttes „teljesítményével”. A brit lap arról írt internetes felületén, hogy a VW által is bevallott tizenegymillió autó 237-948 ezer tonna káros anyagot bocsáthat ki évente annak függvényében, hogy tíz vagy negyvenszeres mértékben haladják meg az Amerikában előírt mértéket, ahol a botrány kipattant. Összehasonlításul a lap megjegyzi, hogy Nagy-Britannia legnagyobb erőműve, a draxi egység évente 39 ezer tonna nitrogén-oxidot enged a levegőbe. Beszédesek az Egyesült Államokbeli számok is, az érintett 482 ezer Volkswagen és Audi szennyezését évi 10 ezer és 41 ezer tonna közé teszik, miközben az amerikai környezetvédelmi szabályok 1039 tonna nitrogén-oxid kibocsátását engedélyeznék.

„Ha kiderül, hogy a botrány az Olaszországban értékesített VW-járműveket is érinti, leállítjuk az árusításukat” – nyilatkozta szerdán Gian Luca Galletti olasz környezetvédelmi miniszter. Elmondta, hogy a kormány a VW olaszországi igazgatóságától, valamint az Európai Környezetvédelmi Ügynökségtől (EEA) is azonnali választ vár arra a kérdésre, hogy az Olaszországban forgalomban levő VW-járművekben is alkalmazták-e a károsanyag-kibocsátási értékek manipulációjára szolgáló szoftvert. Ugyanerre vár választ a közlekedési minisztérium. Galletti kijelentette, hogy a VW-botránynak súlyos következményei lehetnek az európai foglalkoztatottság és gazdaság terén is. A tárcavezető hangsúlyozta, hogy az olasz autógyárakról nem tételezik fel hasonló gyakorlat alkalmazását, ezért egyelőre nem rendeltek el náluk ellenőrzést.

Kedden Ségolene Royal francia környezetvédelmi miniszter jelentette be: vizsgálatot indított annak kapcsán, hogy kiderült, a Volkswagen autógyár csalt bizonyos modelljei károsanyag-kibocsátását illetően. A politikus a közlemény szerint azt kérte a francia autógyáraktól, hogy „győződjenek meg arról, hogy nem voltak ilyen gyakorlatok Franciaországban”. Hétfőn Dél-Korea jelezte, hogy megvizsgálják néhány Volkswagen és Audi modell károsanyag-kibocsátását.

A német kormány és az Európai Bizottság is régóta tudja, hogy az autógyártók rendelkeznek a károsanyag-kibocsátás manipulációjára szolgáló technológiával, és alkalmazzák is – írta kedden netes kiadásában a Die Welt. A német lap szerint a közlekedési minisztérium az ellenzéki Zöldek parlamenti frakciójának írásbeli kérdésére adott, július 28-ai keltezésű válaszában azt írta: egyetértenek az Európai Bizottsággal abban, hogy még nem sikerült teljes mértékben megvalósítani a károsanyag-kibocsátási értékek manipulációjára szolgáló berendezések alkalmazásának kiküszöbölését célzó koncepciót. Ez magyarul azt jelenti, hogy a tárca előtt ismert, hogy létezik a szakmában ciklusfelismerőnek nevezett technológia, amelynek segítségével csökkenthető a kocsik károsanyag-kibocsátása a környezetvédelmi teszteken, és az autógyártók élnek is ezzel a lehetőséggel.

A minisztérium válaszában az is olvasható, hogy a kormány támogatja az uniós előírások rendszerének továbbfejlesztését, különösen azokat a szabályalkotási törekvéseket, amelyek a gépjárművek tényleges kibocsátásának további csökkentésére irányulnak. Ez azt jelenti, hogy a kormány pontosan tudja, hogy eddig nem sikerült megoldást találni a manipuláció felismerésére, illetve arra, hogy a gyártók ne csaljanak. A Zöldek írásbeli kérdése nem meghatározott cégre vagy motortípusra vonatkozott, hanem az autóiparral összefüggésben felmerült több különböző problémára, köztük arra a technológiára, amelynek révén automatikusan csökken egy kocsi károsanyag-kibocsátása a vizsgálatokon.

A Volkswagen-csoport igazgatósága leválthatja a konszernt 2007 óta vezető, 68 éves Martin Winterkornt, és helyére Matthias Müllert ültethetik, aki a Porsche-divíziót vezeti – írta még kedden a német Tagesspiegel, de az értesülést a VW cáfolta. Ami bizonyos a The Guardian szerint, hogy szerdán az autókonszern végrehajtó bizottsága vitatja meg a szennyezőanyag-kibocsátási vizsgálatot követő botrány tanulságait és következményeit, amit azután a teljes igazgatóság pénteken boncolgat tovább.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.