A 2009 és 2013 között gyártott Fabia, Roomster, Octavia és Suberb típusok egy része lehet érintett. Az újabb modellekkel nincs probléma – mondta a szóvivő. A cseh közlekedési minisztérium vizsgálatot indított, és egy esetleges visszahívási akció esetén támogatást nyújt. Winfried Vahland, a Skoda vezérigazgatója szóba került a szerdán lemondott Martin Winterkorn VW-vezér utódjaként.
A Skoda gyártmányok mintegy 6 százalékos részesedéssel bírnak a német piacon.
Mint nemrég kiderült, a VW-konszern áthágta az emissziós tesztekre vonatkozó szabályokat: az Egyesült Államok Környezetvédelmi Hivatala (EPA) pénteken azzal vádolta meg a legnagyobb európai autógyártó vállalatot, hogy olyan szoftvert telepített 482 ezer dízelüzemű járművébe, amelynek segítségével kijátszhatók a károsanyag-kibocsátásra vonatkozó amerikai előírások. Az amerikai tisztalevegő-törvény értelmében a rendelkezéseket megsértő gyártó gépkocsinként akár 37 500 dollár büntetéssel is sújtható, így a Volkswagenre kiszabható bírság elméletileg elérheti a 18 milliárd dollárt.
Mintegy félmillió Seat márkájú autó is érintett lehet a Volkswagen (VW) autógyár károsanyag-kibocsátási botrányában – közölte csütörtöki számában az El País című napilap, hivatkozva a céghez közeli forrásokra. A VW-csoporthoz tartozó Seat a lapnak küldött e-mailben elismerte, hogy 2009 óta eladott modelljei közül többet olyan EA189-es motorral szereltek fel, amelyet az Egyesült Államok Környezetvédelmi Ügynöksége szerint manipuláltak. A motorokat az anyavállalattól kapták, és a barcelonai üzemben kerültek bele az autókba – írja az újság, hozzátéve, hogy a cég nem közölte, pontosan hány járműről van szó.
A Seat ugyanakkor hangsúlyozta, hogy a jelenleg árusított modellek közül mindegyik már Euro-6-os motorral van felszerelve, és megfelelnek a jogi és környezetvédelmi normáknak.
Martin Winterkorn vezérigazgató lemondása után további vezetőknek kell feladniuk pozíciójukat a VW-csoportnál. A német hírügynökség a konszern köreiből úgy értesült, hogy távozik Wolfgang Hatz, a Porsche kutatási igazgatója és Ulrich Hackenberg, az Audi fejlesztésért felelős igazgatósági tagja. A Spiegel úgy tudja, hogy kész megválni a vállalattól Heinz-Jakob Neusser, a VW fejlesztési részlegének igazgatója és Michael Horn, a Volkswagen USA vezetője.
A Franciaországban forgalmazott valamennyi márkájú gépkocsiból mintegy százon „véletlenszerű teszteléseket” végeznek el, hogy ellenőrizzék, betartják-e a környezetvédelmi előírásokat – jelentette be Ségolene Royal francia környezetvédelmi miniszter a Volkswagen autógyár károsanyag-kibocsátási botrányát követően.
A francia piacon jelen lévő autógyártók képviselőivel tartott kerekasztal-beszélgetésen a miniszter úgy ítélte meg, hogy „a fogyasztók felé bizonyítékokkal kell szolgálni és teljes átláthatóságra van szükség”.
„A krízis kivédésére bizonyítékokkal kell szolgálni a fogyasztóknak. Az autógyártók véletlenszerű tesztelést javasoltak sorshúzás alapján, első lépésként mintegy száz gépkocsin” – közölte a tárcavezető. A vizsgálatokat egy független bizottság fogja elvégezni.
„Ez a bizottság nagyon gyorsan fel fog állni, tagjai a tesztelő laboratóriumok képviselői, kutatók és fogyasztóvédelmi egyesületek lesznek” – tette hozzá a miniszter.
Az Európai Bizottság arra kérte a tagállami hatóságokat, hogy vizsgálják ki, hogyan érinti mindez az unióban forgalomban lévő autókat. A brüsszeli testület azt is kéri a tagországoktól, hogy szigorúan tartassák be az uniós emissziós normákat.
„Üzenetünk világos: zéró tolerancia a csalás ellen, és az uniós szabályoknak való szigorú megfelelés. Teljes nyilvánosságra és mélyreható károsanyag-kibocsátási vizsgálatokra van szükség” – idézi a bizottság közleménye Elzbieta Bienkowska belső piaci biztost.
A testület azt kéri a tagállamoktól, hogy a vizsgálatok eredményét osszák meg Brüsszellel annak érdekében, hogy átfogó képet lehessen kapni arról, hány autót szereltek fel az unióban olyan szerkezettel, amely kicselezi a laboratóriumi méréseket. A közleményből az is kiderül, hogy az ilyen berendezéseket az uniós jog kimondottan tiltja.
Akár hatvanmillió eurót is kaphat Martin Winterkorn, a Volkswagen volt vezérigazgatója, aki szerdán mondott le tisztségéről. Az összeg azonban csak elméletileg lehetséges, mert a Volkswagen belső szabályzata szerint nem adható végkielégítés, ha a vezetői megbízatás megszűnését olyan ok idézi elő, amelyért az érintett felelős.
A dízel egészségügyi kockázatainak felmérésére kérte fel a Legfelsőbb Egészségügyi Intézetet (ISS) az olasz egészségügyi minisztérium csütörtökön – jelentette az AGI olasz hírügynökség.
Beatrice Lorenzin miniszter amiatt aggódik, hogy a szűrők miatt a káros részecskék észrevétlenek maradhatnak az ellenőrzés során, és tovább szennyezik a környezetet.
A 2014. évi beszámoló szerint Winterkornt 28,5 millió euró illeti meg nyugdíjba vonulásának esetére, ezt az összeget biztosan megkapja a 68 éves üzletember. Ehhez járul még végkielégítés gyanánt maximum két évi fizetés, ha vezérigazgatói székéből szerződésének lejárta előtt távozik. Márpedig megbízatása érvényben volt, annak meghosszabbításáról – ha nem pattant volna ki a botrány – pénteken döntött volna a vállalat felügyelőbizottsága.
Elsősorban azok a biztosítók aggódhatnak, amelyek a vállalatok igazgatósági és felügyelő bizottsági tagjai ellen benyújtott kártérítési igények esetére kötnek úgynevezett Directors & Officers (D&O) vezetői felelősségbiztosítást.
Ez a biztosítás a bíróság által megállapított kártérítés összegét, továbbá a per- és ügyvédi költségeket fedezi egy bizonyos határig. Szakértők szerint egy Volkswagen méretű óriásvállalat esetében ez 500 millió euró körül lehet.
Az igazgatóságoknak és felügyelő bizottságoknak olyan szabályszegések esetében lehet benyújtani a számlát, amelyeknek részesei voltak vagy amelyekről tudomásuk volt. Akkor is fizetniük kell azonban, ha elmulasztották megfelelő ellenőrző mechanizmusok működtetését a visszaélések feltárására.
A Fitch Ratings után a Standard & Poor’s is nemzetközi hitelminősítő rontást valószínűsítő negatív kilátásra helyezte a Volkswagen „A” minősítésű adósi besorolását.
A S&P indoklásában rámutatott, hogy egy vagy több fokozattal is ronthatja a három hónap múlva esedékes felülvizsgálat során a német autóipari vállalat besorolását, mivel jelentős összegű bírságok és költségek várnak a cégre a botrány miatt.
Arra figyelmeztetett, hogy az ügy nagyobb problémát okozhat a szektornak, ha más autógyártók is hasonló módszerekhez folyamodtak. A másik következmény az lehet, hogy a dízelmotorokkal szemben szigorúbb követelményeket és előírásokat szabnak meg.
Leminősítés lehetőségére utaló negatívra rontotta a Volkswagen német autóipari csoport adósosztályzati kilátását a Moody's Investors Service is.
A nemzetközi hitelminősítő döntését azzal a véleményével indokolta, hogy a Volkswagen amerikai részlegénél kirobbant, súlyos pénzbírságokkal és veszteségekkel fenyegető csalási botrányt a cég globális szinten is hosszú időre megszenvedheti.