Lecsaphatnánk a kínaiak pénzére, ha akarnánk

Érdemes lenne elgondolkodni a régiós összefogáson, de a magunk erejéből is csábíthatnánk több jüant.

Ruzsbaczky Zoltán
2016. 05. 24. 16:27
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Noha gyakori kritika az Orbán-kormány keleti nyitás stratégiájával szemben, hogy még a kereskedőházak létesítése ellenére sem tud valódi gazdasági hasznot felmutatni, egy komoly fejlemény mégis történt az utóbbi években: a kelet-közép-európai régiót tekintve Magyarországra érkezik a legtöbb kínai működő tőke. Az MNO-val mindezt Szunomár Ágnes ismertette, aki jelenleg is folyó kutatásában vizsgálja az ázsiai szuperhatalom gazdasági szereplőinek motivációit, tőkekihelyezéseit. Az eddigi eredmények alapján úgy látszik: a kínai befektetések szerepe a válság után jelentősen megnőtt, és bár így is jócskán elmarad a nyugati kapcsolatokhoz képest, egyre fontosabb lesz régiónk országainak.

A Világgazdasági Intézet munkatársa rámutatott: noha az Orbán-kormány 2012-ben jelentette be hivatalosan a keleti nyitás politikáját, a kínai kapcsolatok fejlesztése valójában már 2003 óta zajlik, és politikai hovatartozástól függetlenül mindegyik kormány fontosnak tartotta. Az ottani vállalatoknak a tőkéjük kihelyezésekor igencsak fontos a „barátságfaktor”, vagyis nem feltétlenül alacsony adókkal, hanem az esetünkben is eredményes, évekig tartó párbeszéddel és bizalomépítéssel lehet hatékonyan csalogatni a tőkét. Erre folyamatosan oda is kell figyelni, hiszen az előny elveszíthető, Csehország és Lengyelország például nagy energiákat fordít a kapcsolatépítésre.

A mi szempontunkból nem túl szívderítő viszont, hogy a kínai cégek elsősorban összeszerelő központként működtetnék itteni leányvállalataikat, ami ellentmond annak a stratégiai célnak, miszerint Magyarország magas hozzáadott értékű termékeket állítson elő. Nagyon leegyszerűsítve: ha magasabb a hozzáadott érték – mert mondjuk nemcsak összeszerelünk, hanem tudást is beleadunk –, azáltal nagyobb bevételt lehet elérni, ami végső soron magasabb bérekhez is vezet.

Jelenleg úgy néz ki, e szemlélet megváltozásához a környékbeli országok összefogására lenne szükség, és arra, hogy egymás tudását kiegészítve közös üzletekben legyenek érdekeltek. Csakhogy erre kicsi az esély, mivel a régió államai sokkal inkább a vetélytársat látják egymásban, mint a potenciális partnert. Már többször világossá vált: Kína sokkal inkább tekinti egységes régiónak Kelet-Európát, mint mi magunk.

A jüanmilliárdok lefölözésére egyébként más megoldás is kínálkozhat. A jó ideje halasztott Belgrád–Budapest vasútvonalon a kínai áruk szállítása után jelen állás szerint csak transzferdíjat számolhatnánk fel a pályahasználatért, de ha üzemek is létesülnének a vasútvonal mentén, akkor máris több bevételhez juthatnánk. Ehhez mindössze elhatározás kell – szögezte le Szunomár Ágnes.

A vasútvonal kivitelezése azonban, csakúgy, mint a legtöbb kínai szerepvállalással eltervezett beruházás, lassan halad. Több dolog is hátráltatja az előrehaladást: vagy a kínaiakkal nem sikerül megegyezni a részletekben, vagy az Európai Bizottság akadékoskodása okoz késlekedést. Szunomár Ágnes ugyanakkor úgy látja: a szerb–magyar–kínai projekt végül meg fog valósulni, hiszen az Európai Uniónak is érdeke, hogy fejlődjön a régiónkban igencsak leromlott állapotban lévő infrastruktúra, még ha ez kínai pénzből lesz is megoldva.

Egy dologban mindenesetre még nagy fejlődésre lenne szükség: jobban helyzetbe kellene hozni a magyar kis- és középvállalkozásokat a távol-keleti ország piacán. Egyelőre ugyanis

a magyar export jórészt az itt székelő multik eladásait jelenti.

Ennek orvoslására szolgálnának a szerte a világon, így Kínában is létrehozott kereskedőházaink, de ezeknek a magyar kivitelre viszonylag kevés hatásuk volt eddig. Bár a keleti nyitás és a kereskedőházak elterjedése összességében nem váltotta meg a világot, Kínában azért sikerült előrelépnünk. Az oda irányuló magyar export 2010-ben még 318 milliárd forint értékű volt, de 2013-ban, a helyi kereskedőház megnyitásának évében már 444 milliárdot tett ki, 2014-ben pedig elérte a 494 milliárdot. Ezzel Kína egyértelműen a legjelentősebb ázsiai exportcélpontunk volt. Az általunk korábban megkérdezett szakértő ugyanakkor úgy látja, ebből a kis- és a középvállalkozások nem az elégtelen támogatás miatt nem tudják kivenni a részüket, hanem mert a termékeik nem elég versenyképesek.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.