Szigorítanák a szélfarmok szabályait

Tíz éve nem engedélyezték új szélerőmű építését, most azonban mégis tovább nehezítenének a feltételeken.

Illés József
2016. 09. 05. 8:30
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Értelmezhetetlen Lázár János Miniszterelnökséget vezető miniszter minapi kijelentése a szélfarmok telepítésének a szigorításáról. Magyarországon ugyanis már tíz éve nem épülhettek új szélerőműtelepek. Utoljára 2006-ban adott ki a szakhatóság engedélyt idehaza szélparkok létesítésére, s 2010-re épült meg az utolsó ilyen turbina. Azóta az országban csak az addig elkészült 37 szélfarm működik, összesen 172 toronnyal. Annál szigorúbban pedig aligha lehet szabályozni bármit, hogy eleve nem engedélyezik – nyilatkozta lapunknak a Magyar Szélenergia Ipari Társaság elnöke. Lendvay Péter ezt annak kapcsán mondta el, hogy Lázár János az augusztus végi kormányinfón közölte: a természeti értékek és a tulajdon védelme érdekében szigorítani fogják a szélerőművek létesítésének feltételeit.

Lendvay Péter szerint a szélparkok kialakításakor eddig is rendkívül körültekintően kellett eljárni. Így sem a természeti értékekben, sem az anyagi javakban nem esett kár. Egy-egy létesítmény megépítéséhez korábban is tucatnyi engedélyt kellett beszerezni, a környezetvédelmi hatóságoktól a honvédségig számos szervezettől kellett kikérni a hozzájárulást. Hozzátette: jelenleg mintegy 330 megawattot tesz ki a hazai szélfarmok kapacitása, ám a

teljesítményüket akár 2000 megawattra is meg lehetne növelni

anélkül, hogy veszélybe kerülne a villamosenergia-hálózat működése. Vagyis nem állja meg a helyét az a szélenergia-hasznosítást ellenzők körében gyakran hangoztatott érv, hogy azért nem létesülhetnek újabb szélerőműparkok idehaza, mert az időszakos bekapcsolódásuk a villamosenergia-termelésbe, illetve a hirtelen leállásuk felborítaná a hálózat működését. – A szélturbinák be- és kilépését a rendszerbe ugyanis ki lehetne egyenlíteni a hazai erőművek szabályozásával, illetve az importált és az exportált villamosenergia-mennyiség szükség szerinti változtatásával – állítja a szakember.

Az elnök elmondta, hogy valóban elkészült egy rendelkezéstervezet, amely módosítaná a később létesülő szélenergia-termelő egységek telepítésének és üzemeltetésének a feltételeit. Az új tornyok magassága például nem haladhatja meg a 140 métert. Újraszabályozzák a szélkerekek működés közbeni maximális kerületi sebességét, és meghatározzák a szélsebességet, amikor végre kell hajtani a forgólapátok biztonsági leállítását. Emellett az új előírás azt is tartalmazza, hogy 2 megawattnál nem lehet nagyobb egy-egy turbina áramtermelő kapacitása. – Ez értetlenséget váltott ki az iparági körökben, mert a technikai fejlődés révén a szélerőművek külső paramétereinek a megtartása mellett egyre nagyobb kapacitás lenne elérhető – jegyezte meg a szakember.

Az új szabályok a tervek szerint a jövő év elején lépnének érvénybe a zöldenergia termelésének újonnan bevezetendő támogatási rendszerével, az úgynevezett Metárral egy időben. Lendvay Péter megjegyezte: a Metár a szélenergiát teljesen elkülönítve kezeli a többi megújuló energiatermelési forrástól. A szélturbinák telepítésére a jövőben is pályázni kell,

arról azonban nincs hír, hogy a kormányzatnak szándékában állna ilyen pályázatokat kiírni.

Érdemes megjegyezni, hogy a kormány is elismerte, lenne még helyük új szélturbináknak a hazai áramellátó rendszerben. 2010-ben ugyanis 410 megawatt új szélturbina-kapacitás telepítésére hirdetett pályázatot, amelyet később ismeretlen okból visszavont.

Magyarországon a szélerőművek megközelítőleg 65 százalékát külföldi tulajdonosok birtokolják. A tornyok több mint fele spanyol kézben van. Egyes turbinák több tulajdonosváltás után kerültek külhoni gazdához. A valódi tulajdonosi kör meghatározását azonban nehezíti, hogy az ilyen létesítmények zömét részvénytársaságok működtetik, és sokszor szinte lehetetlen megállapítani a részvényeket többszörös áttételen keresztül birtokló végső tulajdonosok kilétét. A magyarországi szélerőműveket üzemeltető társaságok ugyanakkor idehaza vannak bejegyezve, itt adóznak.

A magyarországi szélerőmű-létesítési engedélyek iránt nagy lenne a kereslet, mivel egy 2 megawattos szélturbina évente akár mintegy 100 millió forint bevételt is hozhat. A szélenergiából nyert áramot ugyanis a mostani szabályok szerint a helyi szolgáltató vagy a villamosenergia-rendszert irányító vállalat, a Mavir Zrt. törvényben rögzített áron, kilowattóránként 30 forint körüli összegért köteles átvenni, ez a tarifa majdnem a duplája a hazai erőművekben termelt áram átlagárának. Az ilyen beruházások megtérülési ideje azonban még így is általában 12-15 év.

Jelenleg az újratermelődő energia típusai – nap, szél, geotermális, illetve egyéb „zöldforrások” – részesedése tíz százalék körüli a hazai energiafelhasználásban. Ezen belül a szélenergia részaránya mindössze a másfél százalékhoz közelít. Egyes szakértők szerint a szélfarmok telepítésének a megakadályozása is hozzájárul ahhoz, ha hazánk nem lesz képes teljesíteni az Európai Unióval szemben vállalt kötelezettségét, amely szerint 2020-ra 14,65 százalékra kellene növelnünk a megújuló források részesedését a hazai energiatermelésben. Némelyik iparági szakember úgy véli, hogy a zöldenergia-termelés hazai elterjedését egyebek mellett az hátráltatja, hogy a kormány a paksi atomerőmű bővítését helyezi előtérbe minden más energetikai beruházás támogatásával szemben.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.