Hihetetlen ajánlattal fordult vásárlóihoz a német kiskereskedelmi lánc a minap. A Lidl honlapján olvasható hirdetés szerint vadonatúj FIAT 500- as tartós bérlője lehet az, aki regisztrál a honlapon, és a hitelminősítési eljáráson megfelel. Maga az adminisztrációs folyamat kevesebb mint húsz percet vesz igénybe, és online elvégezhető. A berlini Vehiculum céggel közösen indított szolgáltatás eleinte Berlinben, Erfurtban és Halléban érhető el, első körben csak tesztüzem fut, és április 30-ig ezer autót lehet lefoglalni.
Mit kap a havi 89 euróért – ennyi egy divatos mobiltelefon havi törlesztőrészlete – a bérlő? Vállalja, hogy négy évig használja a gépkocsit, nem megy többet évente tízezer kilométernél. A járműfenntartót terhelő kötelezettségekre vonatkozóan a Lidlnél többféle csomag van biztosításra, karbantartásra, téligumira, de erről maga a bérlő is gondoskodhat. Amennyire jó ajánlatnak tűnik a fenti csomag a felhasználóknak, annyira nehéz helyzetbe hozza az autókereskedelem hagyományos csatornáit. Ha egy okostelefonnal le lehet foglalni egy új autót, ki fog autószalonba járni, négy-öt évre eladósodni, használt autót árulni?

Fotó: Lidl
Az igazsághoz hozzátartozik, hogy a tartós bérletnek ez a változata nem olyan nagy újdonság, mint az első pillanatban tűnik. Mi több, a magyar jármű-kereskedelemben is van meglehetősen hasonló konstrukció. Csak éppen nem egy élelmiszerlánc kínálja, hanem a VW-csoport tagja. A Skoda privátbérletében többféle modellt kínál fix havi díjért, meghatározott futásteljesítmény mellett. A Skoda ajánlata szerint akár 0 forint kezdő befizetéssel és akár havi 69 900 forint bérleti díjért elvihető egy Fabia 1.0/75 LE.
A Skoda ajánlata láthatóan jóval drágább a Lidlénél, azonban az igazsághoz hozzátartozik, hogy ebben benne foglaltatik a kötelező szervizek elvégzése, a kopó-forgó alkatrészek cseréje, a kötelező, a Casco- és a baleset-biztosítás, a forgalomba helyezés díja, valamint egy garnitúra négy évszakos gumiabroncs. A tartós bérlet sajátossága, hogy a jármű nem kerül a bérlő tulajdonába. Ez elgondolkodtathatja a hagyományos autótulajdonosokat, akik végül is birtokon belül kerülnének, ugyanakkor felszabadító erővel bír azoknak, akik úgy gondolkodnak, hogy nincs jobb, mint négyévente új autóba ülni.