Javuló összeköttetések Szlovákiával

Jó ütemben halad a komáromi híd kivitelezése, az átadás jövő tavaszra várható. Emellett még négy gyorsforgalmi út épül a két ország között, az M15-ös Pozsony, az ­M2-es és a 21-es a Magas-Tátra, míg az M30-as Kassa megközelítését teszi majd gyorsabbá.

2019. 02. 27. 13:30
A korszakos jelentőségű beruházás nettó költsége 91 millió euró Forrás: NIF
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Fontos szakaszához érkezett a komáromi Duna-híd építése, a szlovákiai oldalon a műtárgy pályaszerkezete elérte a hídfőt. Ezzel befejeződött a szlovákiai oldalon a leghosszabb szakasz tolása, valamint az elemek is a végleges helyükre kerültek. A 600 méteres hídon átvezetett 2×1 sávos szakasz a magyar oldalon az 1-es főutat köti össze a szlovák oldalon a 63-as főúttal. A hídszerkezet egypilonos, ferdekábeles. A pilon magassága az útpálya felett 94,5 méter. A híd öt nyílásból áll, amelyek közül három a meder felett, kettő pedig a szlovák oldali ártéren lesz. A létesítményen kerékpárút és gyalogosjárda, valamint a belterület közelsége miatt közvilágítás is lesz.

A Révkomárom és Komárom között épülő új Duna-híd korszakos jelentőségű beruházás, amely nettó 91 millió euróból – mintegy nettó 28 mil­liárd forintból – készül, és a tervek szerint 2020 tavaszán indulhat meg rajta a forgalom. A híd jelentősége, hogy a nehézgépjárművek számára jelenleg Vámosszabadi és Letkés települések között – ez mintegy 100 kilométernyi távolság – nincs átkelési lehetőség a Dunán és az Ipolyon, az új híd lehetőséget teremt majd a teherforgalom részére, méghozzá Komáromot elkerülve.

A közös magyar–szlovák, uniós támogatással megvalósuló beruházás mellett Magyarországon jelenleg egyszerre négy helyszínen tart a kivitelezés a kétszer két sávos út építése miatt az országhatár felé. A Budapest és Pozsony közötti közúti kapcsolatot erősíti az M15-ös autóút 14,5 kilométeres kibővített szakasza, amely 19,5 milliárd forintból épül, a munkálatok 2020 tavaszára készülhetnek el az M1-es autópálya mosonmagyaróvári elágazása és a magyar–szlovák határ között. A jelenlegi kétszer egy sávos autóút határ felé vezető oldalán alakítják ki a két új sávot, emellett felújítják a már meglévőket is.

A korszakos jelentőségű beruházás nettó költsége 91 millió euró
Fotó: NIF

A magyar főváros és a Magas-Tátra között két útvonal is adódik. Ha Besztercebánya, Rózsahegy felé igyekszünk, akkor Vácig az M2-esen haladhatunk. Az út bővítése és felújítása az év végére készül el a tervek szerint. A beruházás során az M0-s és a Vác déli csomópontja közötti 19,6 kilométeres szakaszt újítják meg, illetve bővítik négysávosra nettó 32,9 milliárd forintból. A Vác és Parassapuszta közti hegyi szakasz gyorsforgalmi úttá fejlesztése jelenleg nincs napirenden – mondta el lapunk kérdésére korábban Mosóczi László államtitkár –, ugyanis a szlovák fél nem kívánja négysávossá fejleszteni a csatlakozó szlovákiai útvonalat. A vita miatt a fejlesztés megakadt, annak ellenére, hogy az útvonal az ­uniós közlekedési folyosó része. A szomszéd ország közlekedéspolitikusai ezzel szemben egy másik útvonal kiépítését tervezik.

A Magas-Tátrát megközelíthetjük Poprád felé egy kevésbé ismert határátkelőn, Salgótarján közelében, Somoskőújfalun is. A 21-es út felújítási és bővítési munkálatai több éve, részenként zajlanak, a kivitelezők ebben az évben két új Nógrád megyei szakasszal végeznek, így teljes hosszban, összesen 26,1 kilométeren elkészül a bővítés az M3-as és Salgótarján között. A 21-es fejlesztése során különszintű csomópontokat, turbókörforgalmakat, új gyalogos-aluljárókat, vadátjárót létesítenek. A párhuzamos utakat felújítják, az érintett útkereszteződéseket átépítik, növelve a biztonságos közlekedés feltételeit, csökkentve a balesetek számát. A kivitelezés 85 százalék uniós és 15 százalék hazai forrás felhasználásával valósul meg.

Eközben készül a Miskolcot Kassával összekötő M30-as gyorsforgalmi is. Az út összesen 56,7 kilométer hosszú lesz, amely Miskolctól a már elkészült Tornyosnémeti–határ szakaszig vezet, és a szlovák R4-es gyorsforgalmi úttal teremt kapcsolatot, amely Kassán keresztül Eperjesre viszi az utazókat. Az M30-ast három szakaszban 180 milliárd forintért építik meg, előreláthatóan 2022-re.

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.