Ha bővül a reptér forgalma, a zajterhelés is tovább nő

Csupán távlati elképzelésnek nevezte Tarlós István főpolgármester, hogy kitelepítsék Ferihegyről a katonai és a teherszállító gépek közlekedését. Az egyik szakmai civil szervezet ennek ellenére azonnal leállíttatná a repülőtér Cargo City beruházását. A reptér környékének zajterhelésével mindenképpen foglalkozni kell, hiszen a forgalom öt-tíz év alatt megduplázódhat.

2019. 03. 02. 8:34
Régóta napirenden van a közvetlen vasúti kapcsolat kialakítása, amiről megvalósíthatósági tanulmány készült a MÁV-nál Fotó: Kurucz Árpád
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér fejlesztéseinek azonnali befagyasztását követelte lapunkhoz eljuttatott nyilatkozatában a Kulturált Légi Közlekedésért Egyesület. Azzal érvelnek: logikailag egyszerűen kikövetkeztethető, hogy ha a légi teheráru-forgalmat valóban elvinné a hatóság erről a repülőtérről, akkor nincs is értelme további ez irányú fejlesztésnek.

Mint ismert, a Cargo City-beruházás során a Budapest Airport húszezer négyzetméteres logisztikai bázist és harmincezer négyzetméter betonteret kíván felépíttetni. A fapados légitársaságok, valamint a cargoforgalom kitelepítését a fővárostól távolabbi repülőtérre Tarlós István főpolgármester vetette fel, azonban legutóbbi sajtónyilatkozatában már azt mondta, tisztában van a realitásokkal, így a kitelepítés csak távlati elképzelésnek tekinthető. Amit viszont meg akar oldani, mégpedig rövid távon: az éjszakai mélyalvás időszakában, éjfél és öt óra között ne legyen légi forgalom Ferihegyen. Tarlós István szerint a Budapest Airport is pozitívan áll a kérdéshez.

Az éjszakai forgalom szigorú korlátozása azonnali megkönnyebbülést jelenthet az érintett budapesti kerületek, illetve az agglomerációs települések lakosainak, azonban belátható, hogy ennek ellenére a zajterhelés már középtávon jelentősen növekedni fog. A Budapest Airport 2012-es privatizációja idején a vevő BAA Plc. üzleti terveiben azzal számolt, hogy a repülőtér utasforgalma negyvenmillió is lehet – akkor 7,5 millió volt ez az adat –, és a pályázatban a BAA húszmillió utast irányzott elő 2020-ig. Tavaly 15 millió utas fordult meg a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér területén, és a nemzetközi légiforgalmi prognózisok szerint a növekedés folytatódik a következő években egész Európában. A több repülőgépmozgás pedig több zajjal jár, vagyis a reptér környékén élők minden bizonnyal nagyobb zajterhelést lesznek kénytelenek elviselni – legalábbis a nappali órákban.

A növekvő utasszám a légikikötő közúti megközelítése szempontjából is több problémát vet fel. A ferihegyi gyorsforgalmi út rendkívül zavarérzékeny: elég egyetlen koccanás vagy műszaki hibás jármű, hogy megbénuljon a forgalom, és akár sok száz utas késse le a járatát. Az útvonal átalakítása évek óta napirenden van, de ma sem dőlt el, milyen koncepció szerint tervezik át. Igaz, a repteret az M0-son keresztül is el lehet érni, de a belváros felől ez jelentős kerülőt jelent, másrészt a körgyűrű zsúfoltsága ugyancsak megnövelheti a menetidőt.

Régóta napirenden van a közvetlen vasúti kapcsolat kialakítása, amiről megvalósíthatósági tanulmány készült a MÁV-nál Fotó: Kurucz Árpád

A reptér elérésének biztonságát jelentősen javítaná, ha kiépülne a légikikötő kötött pályás összeköttetése. A reptéri vasút megvalósítása ugyancsak évek óta napirenden van. A kormány egy 2016-os döntésével támogatásáról biztosította azt a szakmai koncepciót, amelynek értelmében a repülőtér elérését biztosító kötött pályás kapcsolat nem a metró meghosszabbításával és nem is zárt pályás vasúti rendszer megvalósításával jön létre, hanem a meglévő Budapest–Cegléd–Szolnok vasútvonalból ágazik majd ki. Vagyis az országos MÁV-pályahálózatnak lesz a része, így elővárosi és távolsági járatok egyaránt elérhetik. A kormány megbízta a MÁV-ot, hogy készíttessen megvalósíthatósági tanulmányt, ez rendelkezésre áll.

Időközben azonban új szereplő jelentkezett: a China Railway Construction Corporation, a világ legnagyobb vasútijármű-gyártója, valamint a Bank of China közösen jelezte, hogy üzleti alapon megépítené és 30+5 évig üzemeltetné a reptéri vasutat. A kormányzat megerősítette, hogy tárgyal a konzorciummal.

Úgy tudjuk, hogy az ügyben még nem született döntés.

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.