Országszerte számos kisebb és nagyobb városban helyreállították már a vasútállomást, a megyeközpontokban pedig egybeépítik ezeket a buszpályaudvarokkal is, azonban a budapesti fejpályaudvarok történelmi épületei mind a mai napig szomorú állapotban vannak. Pedig egy 2017-es kormányhatározat forráskeretet is biztosított a Keleti és a Nyugati pályaudvar központi épületei és a hozzájuk kapcsolódó közüzemi infrastruktúra felújításához szükséges engedélyes és kiviteli tervek elkészítésére. Sajtóhírek szerint két-kétmilliárd forintot adott a kormányzat erre a célra.
Korábbi MÁV-vezetők nyilatkozatai szerint a teljes épületrekonstrukcióra csak évek múlva kerülhet sor, ám a vasúttársaság addig is javítani kívánja az utazási környezetet. Ennek célpontja most a Keleti pályaudvar lesz, részben mert a nemzetközi vonatok is ide érkeznek, részben a mert a Nyugati sorsát jelentősen befolyásolja, hogy mire jut az a hatástanulmány, amely a legrégebbi fejpályaudvarunk föld alatti összeköttetését vizsgálja a Délivel. Lapunk értesülései szerint a hónap végén, jövő hónap elején jelentős fejlesztéseket jelentenek be, amelynek részeként a Keletiben korszerű utascentrum kialakítását tervezik. Utóbbi magában foglalja a várótermet, a pénztárakat, az utastájékoztatást, valamint az utasforgalmi területek felújítását is.

Fotó: Havran Zoltán
Addig sort kerítenek az éppen aktuális karbantartásra: hétfőtől két hétre, május 13-tól 26-ig lezárják a Keletit, ebben az időszakban az érintett vonatok mindegyike módosított menetrend szerint közlekedik. Loppert Dániel, a MÁV Zrt. kommunikációs igazgatója tegnap újságírók előtt azt mondta, a kéthetes lezárásra kidolgozott menetrendben a vonatok a fővárosi pályaudvarok valamelyikére érkeznek, és onnan indulnak, mindenhol átszállást biztosítanak a BKK-val együttműködve. A pályaudvar 2,1 milliárd forintba kerülő karbantartását a MÁV saját forrásból biztosítja.
Az utascsarnokban hatalmas LED-falat helyeznek ki, kicserélik az aszfaltot 8670 négyzetméteren, a használaton kívüli bódékat és pavilonokat elbontják, 1200 méteren ágyazatot, 700 méteren sínt cserélnek. Mindezt azért, hogy a Keleti pályaudvaron csökkenjen az üzemzavarok, meghibásodások száma, megelőzzék a sebességkorlátozások bevezetését, pontosabban közlekedjenek a vonatok.
Szolnok alkalmatlan?
A személyszállító vasútvállalat, a MÁV-Start élére február végén kinevezett Kerékgyártó József első interjújában nem kímélte a cég saját gyártású személykocsiprogramját, az IC+-t. – A Szolnoki Járműjavító alkalmatlan volt a sorozatgyártásra, mert nem választották el eléggé a karbantartástól. Nem volt jó az erőforrások elosztása, nem dolgozták ki megfelelően a technológiát, hiányzott a szükséges logisztika és a minőségbiztosítás – mondta a Vasutas Magazinnak az új vezérigazgató. Mint lapunk is beszámolt róla, a múlt évre tervezett, nemzetközi forgalomba szánt húsz kocsi helyett csak hat gördült ki a gyárból, ráadásul a közlekedési hatóság utóbb ezeket is leállította műszaki hiba miatt. – Hatékonyságjavító programot vezetünk be, amely révén megfelelő, stabil minőségben gördülnek majd ki az IC+ kocsik a gyárkapun. Az első bizonyíték erre az a húsz jármű lesz, amelyeket július végéig kell elkészítenünk – közölte a vezérigazgató.