Végre rendeződik az olajhelyzet

A hónap közepétől ismét megindulhat az orosz olaj szállítása térségünkbe, ha ez mégsem következne be, a Mol finomítóinak nagyjából két hónapra akkor is biztosított a nyersanyag a biztonsági készletekből. Vlagyimir Putyin szerint az ipari fiaskó igen káros Oroszország megítélésének és gazdaságának.

2019. 05. 02. 11:30
PUTYIN, Vlagyimir
Vlagyimir Putyinnak is beszámolt Nyikolaj Tokarev, a Transznyefty vezetője Fotó: MTI/EPA/Szputnyik/Alekszej Druzsinyin
Vélemény hírlevélJobban mondva- heti vélemény hírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz füzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Nem lesz érzékelhető hatása a magyar üzemanyagpiacon az orosz olajszennyezés miatti beszállítások leállásának – mondta a Magyar Nemzet kérdésére az energiaügyekért és klímapolitikáért felelős államtitkár. Kaderják Péter szerint mivel a Mol több irányból is behozhat Magyarországra kőolajat, ez javítja az alkupozícióját. Az államtitkár az ügyben április utolsó napján tartott sajtótájékoztatón egyúttal bejelentette: Palkovics László innovációs és technológiai miniszter elrendelte az ország biztonsági készleteiből négyszázezer tonna nyersolaj felszabadítását. Így a betárolt olajnak valamivel több mint hatvan százaléka áll a Mol rendelkezésére, amelyből igénye szerint vásárolhat százhalombattai finomítója ellátására. Kaderják Péter lapunk felvetésére ismertette azt is, hogy a magyar olajipari vállalat már tárgyal az orosz partnerrel a kárpótlás lehetőségeiről. Erre azért lehet szükség, mert miután az orosz kőolajat Európába juttató Barátság vezeték északi, majd később déli ágát is elzárták azt köve­tően, hogy április 19-én klórszennyezést találtak az energiahordozóban, a beszállító nem tudta teljesíteni szerződéses kötelezettségét.

A négyszázezer tonna nyersanyag nagyjából másfél-két hónapra elég a Mol százhalombattai finomítójának működéséhez, ám ideális esetben ennek nagy része a tárolókban marad. Szintén kedden állapodtak meg ugyanis Budapesten az orosz Energia Minisztérium, a Mol, a Slovnaft, a ­Transpetrol, a Transznyefty és az Ukrtransnafta olajipari, illetve olajszállító és -készletező társaságok képviselői annak részleteiről, milyen lépéseket tesznek azért, hogy a Barátság kőolajvezeték déli szakaszán helyre­álljon a szállítás. A felek szerint két hét elegendő lesz erre, közölte a Mol a távirati irodával. A társaság lapunknak küldött válaszában jelezte: folyamatosan vizsgálja a Barátság kőolajvezetéken érkező nyersanyag minőségét, és nem engedi, hogy a nem szabványszerű kőolaj beérkezzen Magyarországra. Annak ellenére függesztették fel az orosz olaj átvételét, hogy az eddig megfelelt a minőségi elvárásoknak, s leszögezték, hazai finomítóba nem került szennyezett olaj. A klórvegyület túl magas koncentrációja a finomítók berendezéseiben rövid idő alatt nagy károkat okozhat.

Vlagyimir Putyinnak is beszámolt Nyikolaj Tokarev, a Transznyefty vezetője
Fotó: MTI/EPA/Szputnyik/Alekszej Druzsinyin

A felfüggesztés nem érinti a Mol finomítóinak működését, hiszen az Adria-vezetéken keresztül, valamint a rendelkezésükre álló készletekből képesek ellátni az igényeket. Ennek megfele­lően az országban elérhető üzemanyag minősége továbbra is kiváló marad. Az Adria felől érkező ellátásról Kaderják Péter azt mondta, hogy szinte bármikor növelheti a Mol az onnan érkező olaj mennyiségét, ugyanakkor a szállítás felfuttatása némi időt vesz igénybe. Mivel árazási szempontok is szerepet játszanak, ezért erre végszükség esetén kerülne sor, így a hazai készletek felszabadítása célszerűbb megoldás. Hasonlóképpen járt el Lengyelország is két finomítója ellátása érdekében. Piaci információink szerint a Mol éves szinten nagyjából 25 százalékos arányban szerzi be az Adria-vezetéken a nyersanyagot, tíz százalékot hazai kitermelésből, a fennmaradó mintegy kétharmadot pedig orosz forrásból fedezi.

Az államtitkár súlyosnak, de kezelhetőnek jellemezte a helyzetet, amelyről eközben az orosz elnök Nyikolaj Tokarevvel, a Transznyefty olajszállítási vállalat vezérigazgatójával tárgyalt. A társaság korábban az közölte, hogy a klórvegyületek az olajat kisebb termelőktől begyűjtő ­Szamaranyefty-Terminal magánvállalat felügyelete alatt álló mérőállomáson kerültek a vezetékbe. Szándékos szennyezés miatt pedig büntetőeljárás is indult a napokban. Vlagyimir Putyin a cégvezetővel tartott egyeztetése apropóján kijelentette, a szennyezés hatalmas gazdasági kockázatot okozott, valamint károsította Oroszország hírnevét. A Transznyefty nem tagadja felelősségét, már megkezdte a minőség-ellenőrző rendszer szigorítását. Az elnök szerint ugyanis ­hiába tartotta be a társaság az előírásokat, ezek szerint ez nem volt elegendő.

Az orosz Prime hírügynökség arról írt, hogy a Barátság északi ágán, Belarusz irányába már megindult a megfelelő minőségű olaj szállítása. A szennyezett nyersanyagot innen vasúton szállítják vissza Oroszországba, ahol jó minőségű olajjal addig hígítják, míg a klórvegyületek koncentrációja a határérték alá kerül, ezután pedig ismét leszállítják – mondta Nyikolaj ­Tokarev. Összesen mintegy ötmillió tonna olaj szennyeződhetett be. Dmitrij Medvegyev miniszterelnök nem zárta ki az olajszennyezésért felelős személyek büntetőeljárását, és ígéretet tett a fehérorosz vezetésnek, hogy Moszkva az ügy végére jár.

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.