Lila robogóra ültetnék az autósokat

Az induló vállalkozások számára az egyik legnagyobb kihívás, hogy számos területhez kellene alaposan érteni, amikor még nem jut pénz a szakértők megfizetésére – mondta el lapunk kérdésére Tóth-Báló Tamás, az ogreco Kft. alapítója és ötletgazdája. Az elektromobilitás ráadásul olyan terület, amelynek a szabályozása sem kiforrott, számos kérdésre menet közben kell megtalálni a választ. A főváros egyik legfiatalabb közösségi járműmegosztó startupjával beszélgettünk.

2019. 09. 26. 15:24
Örömmotorozás széles kerekeken: egyelőre száz e-scooterrel terítették be a várost Fotó: Katona Vanda
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Kizárólag magyar tulajdonosokból álló háttérrel jött létre az ogreco Kft. 2018 decemberében. Tulajdonosai közül az egyik Tóth-Báló Tamás ötletgazda, a másik Neumayer József befektető, aki a vállalkozás létrejöttéhez szükséges forrást magánemberként biztosította a társaság számára – ilyen szempontból a cég megfelel a klasszikus startup logikájának. Tóth-Báló Tamás 2013-tól az akkori Nemzetgazdasági Minisztériumban osztályvezetőként dolgozott. Csapatával azt a feladatot kapta, hogy dolgozza ki a Jedlik Ányos-tervet, az első kormányzati dokumentumot az elektromobilitással kapcsolatban. Ekkoriban ismerte meg az egyik üzlettársát, Bottyán Balázst, a GreenGo autómegosztó eredeti ötletgazdáját, akivel közösen építették fel működési modelljüket. Azután a Budapest Közút Zrt.-nél töltött két évet, ahol – többek között – részt vett olyan egyeztetéseken is, amiken különböző érintett szervezetek képviselői vizsgálták az utóbbi években megjelent elektromos járművek státusát és a velük együtt megjelent biztonsági kérdéseket.

Az elektromos robogók megosztásának ötletén több évig dolgozott, amíg a sors összehozta Neumayer Józseffel, aki meglátta a fantáziát az üzletben. Több hónapos tárgyalássorozat után sikerült megállapodniuk az egymillió eurós befektetési összegben, és megalapították közös vállalkozásukat, az ogreco Kft.-t. A névválasztás során voltak alapvető elvárások, például hogy .hu és .com végződésű domaint is regisztrálni lehessen hozzá, magyaroknak és külföldieknek egyaránt kiejthető, megjegyezhető legyen. Sok próbálkozás után egy baráti sörözés alkalmával jött meg az ihlet. Valaki felvetette, hogy hívják Shreknek, merthogy a robogónak nagy kerekei, bivalyerős motorja van és zöld, mert nem belső égésű motorral hajtják. Ezt elvetették, miután senkinek nincs elég pénze megvenni a névhasználati jogokat Hollywoodból, de az ogre kifejezés megtetszett nekik.

A sikeres befektetői tárgyalások lehetőséget biztosítottak a munka folytatására. Fontos szempont volt a flotta kinézete, hogy a robogóik megjelenése vonzza a tekinteteket. Jelentős kihívás volt megtalálni azt a beszállítót, amely biztosítani tud ilyen stílusú, a megfelelő engedélyekkel rendelkező modellt. Tóth-Báló Tamás Kínában talált rá a megfelelő partnerre. A kinézet mellett fontos volt, hogy a robogó biztonságos legyen. Az alapítók hiszik, hogy járműveik kialakítása ezt az igényt maximálisan kielégíti. Míg a hagyományos robogók 100 kilogramm felett vannak, viszonylag magasan ül rajta az ember és vékony kerekeken kell egyensúlyozni, addig az ogre gépein vastagok az abroncsok, extrém alacsonyan van a súlypont, ez, valamint a könnyű súly mind a balesetmentes közlekedést szolgálja. Teljes sebességről is nullára lehet fékezni pár méteren belül, az úthibák kevésbé érződnek, és az alacsonyabb felhasználóknak is „földig ér a lábuk”. Feldőlni ugyan nem lehetetlen, de az egyensúlyozás a széles gumikon gyerekjáték.

Tóth-Báló Tamás (képünkön) a Corvinuson végzett, kisvállalkozások indítására, menedzselésére kapott képesítést. Az ogreco Kft. előtt is voltak már próbálkozásai, de most először dolgozik az eredeti szakmájában. Vecsenyi János professzor az egyik előadásán hívta fel a hallgatói figyelmét a következőre: „Lehetsz te a legjobb könyvelő, nagyszerű szakember, és ezzel kereshetsz havonta sok millió forintot. Érthetsz te a legjobban a műszaki berendezések tervezéséhez, és ezzel is kereshetsz havonta sok millió forintot. Viszont ha sikeres vállalkozásod van, akkor te lehetsz az, akinek nem fáj megfizetni a legkiválóbb szakembereknek a havi sok millió forintot.” – Azóta is többször eszembe jut ez az idézet, mert őszintén mondom, sosem gondoltam volna azt, hogy egy vállalkozónak mennyi szakmája kell legyen – mondta az alapító. Főleg, amikor a vállalkozás induló fázisban van, és nincs fedezet a szakértők tiszteletdíjára. Az ogreco Kft. elektromos motorokkal foglalkozik, tehát a vállalkozónak magas szintű műszaki ismeretekkel kell rendelkeznie, annyira, hogy angol nyelven, kínai beszállítókkal tudjon vitatkozni az agymotor nyomatékgörbéjéről vagy hogy mikor hatékonyabb az energiafelhasználás.

A startup stratégiai megfontolásból nem a járműveket viszik a töltőhöz, hanem a feltöltött aksikat a lemerült motorokhoz. Korábban megtapasztalták, hogy mennyire hosszadalmas és költséges folyamat közterületen áramvételezési pontot létesíteni. Ezért egy konténeres megoldásra esett a választásuk. A tervezés során az volt a kiindulópont, hogy ez az objektum veszélyes lehet. Kiderült, hogy szabályozatlan területre léptek: nincs olyan jogszabály, szabvány, előírás, ami a lítium ­ion-akkumulátorok töltőberendezéseit írná le. Végül szakértői segítséget kellett igénybe venniük, és kitaláltak egy olyan megoldást, ami az illetékes hatóságoknak elfogadható, és megkapták a jóváhagyásukat.

Az is kihívás egy induló vállalkozás számára, hogy eligazodjon a jogi szövegek értelmezésében – mondta az alapító. Számtalan jogszabály, törvény, EU-rendelet ismerete kell ahhoz, hogy valaki érvelni tudjon az igaza mellett. Az ogreco esetében ez különösen igaz, mert egy Kínában beszerzett járművet kellett az EU-ban engedélyeztetni, mobilapplikáción keresztül érintkeznek a felhasználóikkal, akiknek ráadásul személyes adataikat, köztük a bankkártyaadatait kell kezeljék.

Induláskor 100 ogremobil fantázianévre hallgató járművel indultak – emlékeztetett Tóth-Báló Tamás. Kalkulációik szerint már ekkora méretű flotta is üzemeltethető nyereségesen, ugyanakkor ideális üzemi méretnek a 200–250 közötti nagyságot tekinti. Ugyanakkor a járműmegosztó szolgáltatások legfőbb mérőszáma a kihasználtsági mutató. Az ogreco egy frissen indult szolgáltatás, így üzletileg egyelőre korai lenne messzemenő következtetéseket levonni az eredményekből. A közel két hónap üzemelés biztató – a 34. napon érték el az 1000 aktív felhasználót –, így tovább dolgozhatnak azon, hogy szolgáltatásuk minél több budapesti számára jelenthessen alternatívát a saját gépjármű használatával szemben.

Egy startup esetében az első fázis az elindulásé. Ebben a szakaszban tesztelik és „finomhangolják” a rendszert – mert lehetnek gyermekbetegségek. Utána jön a növekedés, terjeszkedés – ami kapcsán azonban egyelőre még korai arról beszélni, hogy más hazai nagyvárosokban vagy esetleg külföldön is megjelenjenek az ogremobilok. És a további tőkebevonásról való döntést is befolyásolni fogják a terjeszkedési lehetőségek. Egyelőre kis, de ütőképes csapattal dolgoznak. Erre az ad lehetőséget, hogy a feladatok jó részét kiszervezték, és az adott tevékenységet olyan kiváló szakértői partnerek végzik, akik jelentős tapasztalattal rendelkeznek az olyan stratégiailag fontos területeken, mint a járművédelem és a szerviz. A jelenlegi számításaik alapján úgy látják, hogy az optimális üzemméret elérésekor sem fognak átlépni a mikrovállalkozás kategóriából (max. 10 fő) a kisvállalkozás kategóriába (10 és 50 fő között).

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.