Maradhat a manipulálás

2019. 09. 30. 18:02
Vélemény hírlevélJobban mondva- heti vélemény hírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz füzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Továbbra is félrevezeti a fogyasztókat a Booking.com szállásközvetítő portál – állítja a Which? brit fogyasztóvédelmi egyesület, amely nemrég arra hívta fel a figyelmet, hogy a legismertebb utazási oldalakon gyakran hamisított vendégvélemények szerepelnek. Ezeket nem valódi felhasználók írták, hanem a szolgáltatók trükköznek azzal, hogy befolyásolják a turistákat a kiváló minősítésekkel, illetve hogy elérjék, hogy a reklámozott szálláshely előkelő helyet foglaljon el a kizárólag vendégvéleményekre alapozó rangsorban. A brit fogyasztóvédők a a TripAdvisor szállásközvetítő nemzetközi kínálatáról is megállapították egy célzott vizsgálatban, hogy a vendégek visszajelzéseiből minden hetedik nem volt valódi.

A panaszok miatt az angliai versenyhatóság szeptember elejéig szabott határidőt a szállásközvetítő portáloknak (Booking.com, Expedia, Agoda, Hotels.com, ebookers és Trivago), hogy léptessék életbe az értékesítési gyakorlatukkal kapcsolatos változtatásokat, amelyekről előzetesen megegyeztek velük. Ezeket főként amiatt kell ­véghez ­vinniük, mert a fogyasztókra gyakorolt nyomás, valamint az árkedvezményekre és a valós költségekre vonatkozó félrevezető kijelentések miatt előírásokba ütközhet az olyan gyakorlat, amely például hamis képet ad egy szoba keresettségéről vagy nem a teljes árat jeleníti meg.

Gyakran eltér a valóság a meghirdetett lehetőségtől
Fotó: Reuters

A Booking.com azonban a brit versenyhatósággal kötött megegyezés határideje után sem hagyott fel a nyomásgyakorlással – idézi a Turizmus.com a fogyasztóvédelmi szervezet újabb közleményét. Mint írják, más utazási platformok már módosították a félrevezető üzeneteiket, de a Booking.com szóvivője is jelezte a szervezetnek, hogy dolgoznak a versenyhatóságnak tett vállalásukon.

A magyar utazóktól a fogyasztóvédelmet felügyelő Innovációs és Technológiai Minisztériumhoz vagy a hatósághoz nem érkezett a szálláshelyek értékelésével kapcsolatos kifogás, ezzel együtt a szaktárca IT-részlege rendszeresen ellenőrzi ezeket a weboldalakat is. A félrevezetések elkerülésére az utazóknak azt javasolják, hogy ha egy szállásértékelő honlapon kizárólag jó vélemények szerepelnek, akkor több hasonló oldal összevetésével igyekezzenek reális képet kialakítani a hotelről és a szolgáltatások színvonaláról. A szakértők szerint egyéb információkat is tanácsos figyelembe venni a választáskor, akár az internetes fórumokon elérhető beszámolók is segíthetnek a választásban.

A tudatosság alapvetően megvédheti az utazót a félrevezetéstől, de nagyobb változás akkor várható, ha az Euró­pai Unió vonatkozó modernizációs irányelve alapján két év múlva idehaza is a fogyasztóvédelmi hatóság hatáskörébe tartozik majd a weboldalakon található kommentek megtévesztő jellegének ellenőrzése, ami lehetővé teszi a célzott vizsgálatot. Így a valótlan fogyasztói értékelések feltüntetése büntethetővé válik, aminek visszatartó ereje lehet.

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.