Lassan átadják a hatvani vonalat

Hamarosan befejeződik a miskolci vasúti fővonal felújítása, a vonatok a megszokott menetrend szerint közlekednek majd Hatvan és a főváros között. Ez sokaknak jó hír, azonban Soroksár és Pesterzsébet lakói attól tartanak, hogy a jelenleg a Keleti pályaudvarig közlekedő S25-ös járat — amellyel tizenöt perc alatt a városközpontba érnek — megszűnik december 9-e után. A MÁV jelenleg is vizsgálja a lehetőség fenntartását.

2019. 10. 28. 15:30
null
Ráncfelvarrás. Fontos közlekedési csomópont a tavasszal két hétre lezárt Keleti pályaudvar Fotó: Éberling András
Vélemény hírlevélJobban mondva- heti vélemény hírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz füzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Heteken belül elkészül, és az előzetes tervek szerint december 9-én átadják a forgalomnak a 80-as vasútvonal Gödöllő és Hatvan közötti, mintegy 27 kilométeres, kétvágányú, felújított szakaszát. A rekonstrukció tavaly márciusban kezdődött a vonalon, amely része a Budapest–Hatvan–Szerencs–Miskolc–Sátoraljaújhely fővonalnak, s amelyen évente mintegy kilencmillióan utaznak, és több mint kilencmillió tonna árut szállítanak. A Budapest–Hatvan vonalat 1867-ben építették, 1956-ban villamosították, a felsővezeték kora meghaladta a hatvan évet. Az átlagos napi vonatszám a Gödöllő–Hatvan szakaszon 139 vonat, amelyek közül 111 személy, 21 pedig teher.

A megújított vonalszakaszon a fejlesztésnek köszönhetően óránként 100–160 kilométeres sebességgel közlekedhetnek majd a vonatok, amivel várhatóan csökken az utazási idő. A szakaszon megszűnnek a lassújelek, a vonatközlekedés sokkal stabilabbá válik. A Gödöllő és Hatvan közötti szakaszon az utasforgalmi létesítmények teljesen megújultak. Gödöllőn és Bagon új állomást építettek, előbbi városban új felüljáró is épült, amellyel külön szinten keresztezik az autósok, kerékpárosok és a gyalogosok a nagy forgalmú vasúti pályát, így a reggeli és délutáni forgalmi csúcsokban a várakozási idő jelentősen csökkenni fog. Új P+R parkolók három, míg új B+R parkolók négy helyszínen létesülnek. Szintén teljesen megújult a Gödöllő vasútállomás szomszédságában található H8-as HÉV végállomása: átépítették a teljes felsővezeték-hálózatot és a térvilágítási rendszert. Korszerű biztosítóberendezés és új peron épült, valamint üzemi épület és perontető is. A korszerűsítés uniós és hazai forrás felhasználásával, az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM) megbízásából a NIF Nemzeti Infrastruktúra-fejlesztő Zrt. beruházásában valósul meg.

Ráncfelvarrás. Fontos közlekedési csomópont a tavasszal két hétre lezárt Keleti pályaudvar
Fotó: Éberling András

A még bő egy hónapig tartó felújítás ideje alatt jelentősen átalakult a vonal közlekedése, helyenként pótlóbuszok szállítják az utasokat, számos járat a Keleti pályaudvar helyett máshol teszi le utasait. A vonal forgalomba helyezése után visszaáll az eredeti menetrend, az agglomerációból érkező vonatok pedig ismét a Keleti pályaudvarra futnak be. Ez nagy könnyebbséget jelent a gödöllői dombvidék közlekedőinek, azonban lesznek vesztesei is a változásnak. Például a Budapest–Kunszentmiklós–Tass S25-ös elővárosi vasútvonal utasai, akik az ideiglenes menetrend bevezetése óta Kőbánya-Kispest, vagyis a Köki helyett egyenesen a Keleti pályaudvarra juthatnak be.

Ez azt jelenti, hogy Soroksár, Pesterzsébet és néhány Pest megyei település (Dunaharaszti, Dunavarsány, Taksony, Kiskunlacháza, Délegyháza) lakói sokkal könnyebben elérik a városközpontot, hiszen jelenleg a külső kerületekből bő negyedóra alatt a Keletibe érnek. A vasúton kívül egyik kötöttpályás közlekedési eszköz – sem a HÉV, sem a villamos – nem képes alternatívát nyújtani a személygépkocsival szemben. Éppen ezért a környék lakói aláírásgyűjtésbe kezdtek. Mint írják, az S25 Budapest–Kunszentmiklós–Tass járat végre betölti elővárosi vasúti funkcióját, az itt élők kényelmesen és gyorsan eljuthatnak a belvárosba. Mindezek figyelembevételével arra kérik a kormány, a főváros és a MÁV képviselőit, hogy december 8-a után is tartsák meg a jelenlegi menetrendet legalább az M3 teljes felújításáig, de lehetőség szerint azután is.

Előtérben az utasigények

Az S25-ös vonatok Keleti pályaudvarra irányítása népszerűnek bizonyult az utasok körében, ezért az ITM már korábban felkérte a pályahálózatot fenntartó MÁV Zrt.-t a lehetőség hosszabb távú fenntartásának vizsgálatára – írta Schanda Tamás, a tárca államtitkára egy képviselői írásbeli kérdésre válaszul. Az Országgyűlés honlapján minap megjelent dokumentum szerint a vizsgálat jelenleg is folyamatban van. A tárca és a vasúttársaság közös célja az elért kedvező eredmény megőrzése, az utasigényeknek megfelelő szolgáltatás nyújtása – hangsúlyozta az államtitkár, hozzátéve, hogy a magyar kormány elkötelezett a környezetkímélő vonatközlekedés térnyerése mellett, ezért korszerű és kényelmes vasúti kínálat kialakítására törekszik.

 

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.