Az évtized vállalkozója, aki számára nincs lehetetlen

Esetünkben a dél-afrikai származású, de vállalkozásait már Amerikában indító Elon Musk lett az, aki meglátta a lehetőséget az iparágban.

Fellegi Tamás Péter
2019. 12. 30. 16:09
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A most véget érő évtized nem kis változásokat hozott a technológiai fejlődésben, van azonban valaki, aki talán a legtöbbet tette ezért. Nézzük, ki vette át Steve Jobs helyét, aki előző évtizedben megalkotta érintőképernyőt, és így az okostelefont?

Évtizedünk során a korábbiaknál nyilvánvalóbb lett, hogy környezetünk szennyezésével, de mindenekelőtt a széndioxid-kibocsátással akkora kárt okozunk, hogy muszáj drasztikusan változtatnunk ezen. A széndioxid-kibocsátás csökkentésének egyik sarokpontja a belsőégésű motorral felszerelt járművek elektromos meghajtásúakra cserélése.

Ez komoly kihívást jelent: az évtized tetején még nem is látszott, honnan jöhet az áttörés, hisz az energiatárolásra alkalmas akkumulátorok még nem voltak elég nagy kapacitásúak, de még nagyobb gond volt velük, hogy igen drágák voltak. Persze az ilyen jellegű problémák jelentette kihívások mindig is vonzották a fanatikus, lehetetlent nem ismerő vállalkozókat.

Esetünkben a dél-afrikai származású, de vállalkozásait már Amerikában indító Elon Musk lett az, aki meglátta a lehetőséget az iparágban. A kezdetben kisebb internetes vállalkozásokat indító, majd ezeket jó pénzért eladó üzletember belevágott az elektromos autók gyártásába, az egykori szerb-amerikai mérnökről Teslának nevezve a márkát.

Eleinte drága luxusautókat készített, amelyekből persze nem lehet túl sokat eladni, de ezen az úton el lehetett indulni, bizonyítván, mire képesek járművei. A fejlődés persze zajlott: az akkumulátorok előállítása egyre olcsóbb lett, amiben maga Elon Musk is komoly szerepet játszik. Gigantikus akkumulátorgyárakat épít, ráadásul olyan kapacitású akkumulátorokat készítve bennük, melyekkel a járművek már gond nélkül megtesznek akkora távot, mint a belsőégésűek egy tankolással.

A luxusautók után következett a középkategória: elindult a Model 3 gyártása, ami nehezen futott fel, hisz nem kitaposott ösvényen járt a vállalkozó, ugyanakkor minden felmerülő problémáin úrrá lett, sokszor úgy, hogy ott állt a szerelősor mellett, bíztatva kollégáit, sokszor be is költözött a gyárba. A kétkedők azt gondolták, hogy a költségeket nem tudja leszorítani, de ez sem jelentett neki gondot: máris nyereséges a középkategóriás model, amit most már újabbak követnek. Hogy a Tesla marad-e hosszabb távon is a legnagyobb elektromosautó gyártó, azt nem tudhatjuk, de az már biztos, hogy hatalmas lökést adott az iparágnak.

A fanatikus vállalkozó még egy iparágba belevágott, ahol még látványosabbak sikerei. Megalkotta Space X nevű cégét, amely egyenesen az évtizedek óta nem fejlődő űriparág felélesztését célozta meg. A siker nem is maradt el: amit a szovjet és amerikai állami űrkutatás hatalmas forrásaival nem tudott elérni, azt Musk megvalósította: a földre visszatérő és leszálló, többször újraindítható rakétákat épített. Tervei a következő évtizedre is látványosak: még a Mars-utazás is szerepel köztük.

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.