Még mindig nem tudjuk, hogy mikortól repülhetnek ismét az amerikai Boeing 737 Max keskeny törzsű repülőgépei, a gyártónak a hatóságok által meg nem erősített céldátuma a 2020-as esztendő közepe. A gyártást januárban ideiglenesen leállították, mert már nem tudták hol tárolni az elkészült, de át nem adható utasszállító gépeket. Mint emlékezetes, a 737-eseket tavaly márciusban vonták ki átmenetileg a forgalomból, miután 2018 októberében lezuhant az indonéziai Lion Air ilyen típusú gépe, majd öt hónappal később balesetet szenvedett az etióp légitársaság Boeing 737 Max repülője is. A két szerencsétlenség során összesen 346 ember vesztette életét.
A Boeing a szerdán esedékes, negyedik negyedéves pénzügyi jelentésében hozza nyilvánosságra a gyártás leállítása és az átadások szüneteltetése miatti bevételkiesés, az üzemeltetőknek fizetett és fizetendő kártérítés, a beszállítói láncnak térített költség eddigi összegét. Becslések szerint ez már több mint kilencmilliárd dollárra rúg, elemzők szerint a repülési tilalom miatt minden egyes hónapban egymilliárd dollárt veszít a vállalat. Eközben a Reuters értesülései szerint – amit az Airportal idézett – a Boeing a napokban tízmilliárd dolláros kötvénykibocsátásról folytatott tárgyalásokat több pénzintézettel is, hogy a két légi katasztrófa és a repülési tilalom egyre növekvő költségeit fedezze. Miután a Boeing januártól felfüggesztette a 737 Maxok gyártását, az érintett dolgozókat más feladatokra csoportosította át.

Fotó: Reuters
Ugyanakkor nemcsak a gyártónak, de a leendő felhasználóknak is komoly gondot okoz a vállalat legnagyobb számban gyártott keskeny törzsű – vagyis kontinensen belüli útvonalakra alkalmas – géptípusának hiánya. A magyar származású Steven Udvar-Hazy, az egyik legjelentősebb lízingcég, az Air Lease ügyvezető elnöke úgy vélte, hogy a Boeingnek a két végzetes baleset miatt a 737-es termékcsaládjának nevéből ki kell dobnia a Max szót. – Felkértük a Boeinget, hogy szabaduljon meg ettől a jelöléstől – mondta a légügyi szakember a közelmúltban Dublinban megrendezett légügyi konferencián. Szerinte a Max márkanév sérült, és a Boeing által a hatóságoknak benyújtott dokumentációban sincs hivatkozás rá. – Ez nem más, csak egy 737-es – mondta Udvar-Hazy.