Román vasútfejlesztés a magyar országhatárig

Villamosítják és felújítják a Kolozsvártól a magyar-román határig vezető vasútvonalat, de a fejlesztés nem a magyar kormány által kezdeményezett gyorsvasútterv része.

Gyorsabban juthatunk el a szép kincses Kolozsvárig Fotó: Havran Zoltán
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Villamosítják és felújítják a Kolozsvártól a magyar-román határig vezető vasútvonalat, de a fejlesztés nem a magyar kormány által kezdeményezett gyorsvasútterv része. Lucian Bode román ügyvivő közlekedési miniszter a napokban 7,3 milliárd lej (körülbelül 500 milliárd forint) értékű projektet támogató egyezményt írt alá Kolozsvár, Nagyvárad és Arad polgármesterével. A tárcavezető külön kihangsúlyozta, hogy a projekt nem azonos a magyar kormány tervével, amely szerint nagy sebességű vasútvonallal kötnék össze Budapestet Kolozsvárral. Bode szerint Romániának a saját prioritásaira kell összpontosítania, főleg ha már megvan rá az uniós finanszírozás.

Magyarországon egyébként január végén tették közzé a közbeszerzési tájékoztatót a Budapest–Kolozsvár nagy sebességű vasútvonal megvalósíthatósági tanulmányának elkészítésére. Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter tavaly februárban tárgyalt Bukarestben a román társtárca akkori vezetőjével, Teodor Meleșcanuval a gyorsvasút megépítéséről. Akkor a magyar diplomácia vezetője azt mondta: egyetértés van a két ország között abban, hogy a térség első TGV-típusú gyorsvasúti összeköttetése megépüljön. Lapunk úgy tudja, Bukarestben túlságosan drágának tartják az erdélyi részen nehezen megvalósítható gyorsvasutat.

Gyorsabban juthatunk el a szép kincses Kolozsvárig
Fotó: Havran Zoltán

A most bejelentett uniós finanszírozású román projektben 166 kilométeren újítanák fel a vasútvonalat, amelyből 160 kilométert villamosítanának is, illetve 88 kilométer hosszan megdupláznák a jelenlegi vasúti pályát. A versenytárgyalást márciusban kiírják, az érdeklődő cégek pedig május folyamán nyújthatják be ajánlataikat. A kolozsvári Krónika című napilap beszámolója szerint a szerződést szeptemberben írnák alá, októbertől 2021 márciusáig tart a tervezési szakasz, majd jövő év áprilisában, májusában elkezdődhetne a munka. Innen a kivitelezőknek 42 hónap, azaz három és fél év áll a rendelkezésünkre, hogy gyakorlatba ültessék a terveket. Ha minden jól halad, 2024 végére elkészülnek a munkálatokkal, és utána óránként 160 kilométeres sebességgel lehetne közlekedni a forgalmas vasúti pályán. A projekt révén a pálya mellett Kolozsvár és Nagyvárad pályaudvara, illetve az útvonalon található összes állomás is megújul. Kolozsvárról jelenleg csaknem három óra alatt lehet eljutni vonattal Nagyváradra.

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.