Nem minden ország használja ki optimálisan az elérhető uniós támogatásokat, ezért a ciklus végén általában marad pénz, méghozzá nem is kevés, és ezekre az úgynevezett visszahulló forrásokra pályázhatnak olyan államok, amelyeknek jól előkészített programjaik vannak.
Pillanatnyilag az el nem költött uniós pénz csak a CEF-ben (európai hálózatfinanszírozási eszköz) 650 millió euró – mondta tegnap Mosóczi László, az Innovációs és Technológiai Minisztérium államtitkára egy háttérbeszélgetésen. A magyar közlekedési kormányzat február végéig a keretösszeg több mint harmadára nyújtott be új magyar támogatási igényt.

Fotó: MTI Fotó: Máthé Zoltán
Tizenegy projekthez kértek összesen hetvenötmilliárd forint uniós támogatást, amelyből kilencvenötmilliárd forint értékű fejlesztést lehet megvalósítani. Az államtitkár elmondta, hogy ezek közé tartozik a Kelenföld–Hegyeshalom, a Hatvan–Füzesabony és a Debrecen–Nyíregyháza vasútvonalak fejlesztése. A Budapest és az ukrán határ közötti vasúti összeköttetés javítása körébe tartozik még a Rákos és Rákosliget közötti harmadik forgalmi vágány építése, valamint a Kőbánya felső állomás és a kapcsolódó mellékvonalak rekonstrukciója.
Az uniós maradvány terhére fejezik be a csepeli gerincutat, fejlesztenek információs rendszert parkolóhely-foglalásra a magyarországi gyorsforgalmi hálózat mentén. A vasúti árufuvarozó Rail Cargo Hungaria közszolgálati jellegű tevékenységének, az úgynevezett egyeskocsi-fuvarozás működési modell megújítását célzó javaslatát is ebből a keretből finanszírozzák.
Az államtitkár elmondta, hogy a legfrissebb hírek szerint az Európai Bizottság az eredetileg kiosztani tervezett 650 millió eurónak akár többszörösét is odaítélheti a tagállamok delegáltjaival közösen. A július közepére tervezett döntés elé így fokozott bizakodással néz a tárca, hiszen a nagyobb keret javítja a magyar pályázatok esélyeit is.
– Az Európai Unió következő hét évre szóló közös költségvetése még tárgyalás alatt áll, a közlekedésfejlesztési források ügyében még nem látni tisztán. A Magyarországnak járó források észszerűtlen mértékű megvágása a kormánynak elfogadhatatlan, ahogy abba sem nyugodhatunk bele, hogy a gazdagabb nyugat-európai országok fejlesztéseit a kohéziós alap terhére támogassák – hangsúlyozta Mosóczi László. Mindenesetre az világosnak látszik, hogy uniós társfinanszírozásból kevesebbet költhetünk majd a közlekedés fejlesztésére. Így például az Európai Bizottság javaslata szerint a CEF 2-ben Magyarországnak elkülönített források a jelenlegi ciklusbéli 333 milliárd forinthoz képest hozzávetőleg 240 milliárd forintot tehetnek majd ki.