Amint az várható volt, a globális koronavírus-járvány nemcsak egészségügyi, hanem gazdasági válságot is okozott szinte minden országban, hiszen hosszú hetekre leállt a termelés, és rengetegen vesztették el a munkájukat. Míg egyes munkavállalókon segített az állam, addig vannak olyan kevésbé szerencsések is, akiknek mostanra már a puszta fennmaradásuk a tét. Ha nem történik gyorsan intézkedés, akkor bizony sokakat csőd fenyeget. Ennek elkerülése érdekében egyre több európai országban kampányolnak a hazai termékek fogyasztása mellett, ily módon próbálják megmenteni a termelőket és a kisvállalkozásokat. A V4NA Hírügynökség utánajárt, hogy melyik országban hogyan próbálják menteni a menthetőt, milyen lakossági vagy kormányzati intézkedéseket vezettek be az élelmiszeripar megmentése érdekében.
Franciaország: a gazdaság érdekében állampolgári kötelesség a sajtfogyasztás
A franciáknál a karantén kezdete, azaz március közepe óta drasztikus mértékben, 60 százalékkal visszaesett a sajtfogyasztás, és minden második sajtüzem leállt a termeléssel. Michel Lacoste, a francia tejipari védelmi és irányítási szervezeteket tömörítő CNAOL elnöke elmondása alapján áprilisban mintegy 2 000 tonna sajtot kellett volna értékesíteni, de csak a negyedét sikerült eladni, 1 500 tonna még mindig a raktárakban van, és ha nem sikerül minél előbb eladni, akkor tönkre fognak menni. Sok tejtermelő próbálja menteni a menthetőt, és a csőd elkerülése végett inkább a jobban eladható vajra, tejszínre és tejre alapoznak, épp ezért a francia tej szakmaközi szervezet (CNIEL) meghirdette a fromage (sajt) szóból képzett „fromagissons” elnevezésű kampányát, ami nagyjából annyit jelent, hogy együnk sajtot, tegyünk a sajtért.
A francia tejipari óriásvállalat, az évente 60 000 tonna védett származási helyen előállított AOP minősítésű sajtot gyártó Sodiaal elnöke, Daniel Lacombe szerint a helyzet kritikus, és csak a fogyasztás gyors fellendülése hozhat javulást. A kampányhoz sok vállalat csatlakozott, többek között a tejiparban és a sajtkészítéshez használt eszközöket gyártó Tecnal SAS munkatársai is videóban népszerűsítik a sajtfogyasztást.