Elkerülik a tankerek Venezuelát

A szigorúbb szankciókkal való fenyegetőzés alaposan szétzilálja a globális teherhajózási piacot.

Mártonffy Attila
2020. 06. 11. 11:24
Gibraltárnál vesztegelnek a szállítók, üresen Fotó: MTI/AP/Marcos Moreno
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Sorra fordulnak meg a Venezuela felé tartó tankhajók vagy hagyják el a dél-amerikai ország vizeit, üzemeltetőik ugyanis nem akarják, hogy az Egyesült Államok szankciós listára tegye őket, mert olajat szállítanak az embargó alatt álló államból – tudta meg a Reuters brit hírügynökség a teherfuvarozási forrásokból és a hajózási adatokból.

A szigorúbb szankciókkal való fenyegetőzés alaposan szétzilálja a globális teherhajózási piacot. Kínai olajvállalatok például azt fontolgatják, hogy leállítják azoknak a chartertankhajóknak a bérlését, amelyek tavaly Venezuelából szállítottak olajat, attól függetlenül, hogy ezek jelenleg hol tartózkodnak vagy éppen milyen útvonalon közlekednek. A Nicolas Maduro venezuelai elnök és szocialista kormánya megbuktatását célzó amerikai intézkedések nagymértékben hozzájárultak ahhoz, hogy a nyersanyag kereskedelmétől függő ország olajexportja jelentősen zuhanjon, elmélyítve a gazdasági válságot. Washington a szigorítás keretében további több tucat tankhajót tehet feketelistára, és ez még jobban megnehezíti a PDVSA venezuelai állami olajtársaság szállításait külföldi finomítókba. Májusban nyolcéves mélypontra, napi 452 hordóra süllyedt Venezuela olajexportja.

Gibraltárnál vesztegelnek a szállítók, üresen
Fotó: MTI/AP/Marcos Moreno

A Refinitiv Eikon útvonalkövető cég adatai szerint például a görög Thenamaris Ships Management által üzemeltetett, máltai zászló alatt közlekedő, s a thaiföldi Tipco Asphalt finomító által bérelt Seadancer egyhetes atlanti-óceáni álldogálás után kénytelen volt visszatérni Gibraltárba. Az ázsiai cég azzal magyarázta a lépést, hogy a szóban forgó tankhajó tavaly már megfordult Venezuelában, s nem kockáztatja a szankciókat. A Seadancer most egymillió hordó nyersolajat vitt volna a thai társaság malajziai feldolgozóüzemébe. A Thenamaris másik hajóját, a Seaherót, amely februárban szállított olajat Venezuelából, akkor szankciós listára vette a washingtoni pénzügyminiszté­rium. A második, szintén máltai zászló alatt hajózó tankernek, a Novónak néhány hete kellett volna kikötnie Venezuelában, hogy júniusban szintén egymillió hordó olajat vegyen fel Szingapúr felé, de a Karib-szigeteknél visszafordult. A hajót üzemeltető Dynacom Tankers Management társaság másik olajszállítóját, a Chios I-et a múlt héten feketelistára tette az Egyesült Államok. Az ­Eikon adatai szerint legalább még három nagy szállítóhajó távozott üresen a dél-amerikai országból, ezek most a kelet-karibi térségben vesztegelnek. Szakértők úgy vélik, tavaly december óta hetvenhét tanker jelezte látogatását Venezuela főbb olajkikötőibe, ez a globális flotta két százaléka – és mindegyikük kockáztatja a szankciókat.

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.