Gyorsabb és komfortosabb lesz a vasúti közlekedés a Balaton északi partján, ha a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő (NIF) elkészül a vasútvonal villamosításával. Jelenleg a Szabadbattyán–Balatonfüred vonalszakaszon dolgoznak, a kivitelezés 2021 tavaszán fejeződik be. A beruházás folytatásaként idén megkezdődik a Balatonfüred–Tapolca–Keszthely vonalszakasz tervezése is, ezzel megvalósulhat a teljes északi part villamosítása – nyilatkozta Kikina Artúr, a NIF Zrt. vasútfejlesztési igazgatója egy szaklap kérdésére.
Hétvégi tömeg
Nem egyszerű feladat a nyári balatoni szezon közlekedési igényeinek a kiszolgálása, hiszen ez alapvetően infrastrukturális kérdés. A tó és a Budapest közötti közúti és vasúti kapcsolatok nagyjából kielégítők az év tizenkét hónapjából tíz esetében. Azonban a maradék két hónapban, különösen a júliusi és augusztusi hétvégeken, illetve azok kitüntetett óráiban szinte kiszámíthatóan ellehetetlenül a közlekedés: dugóban állnak az autók, és a vonatokon gombostűt sem lehet leejteni.
A közút áteresztőképessége adott, azonban a vasúti szolgáltatás rugalmas lehet, feltéve, ha ehhez rendelkezésre állnak a megfelelő eszközök. Például a pálya, amely ha felújított és villamosított, akkor lehetővé teszi, hogy a MÁV-Start az iskolai szünet idején a Balaton mellé vezényelje korszerű, légkondicionált, elővárosi villamos motorvonatait. Ez jól működik a déli parton, ahol az elmúlt években korszerűsítették a pályát, és ennek következtében a Flirtökkel kiszolgált gyorsvonatok akár egy óra alatt leérnek a Déliből Siófokra. Ez az ajánlat pedig igencsak versenyképes az M7-esen dugóban ácsorgással szemben. Az északi oldal adottságai azonban mások: szintkülönbségek, szűk kanyarok teszik lehetetlenné, hogy a vonatok sebességi rekordokat döntsenek. Másfelől a villamosítás hiánya miatt ma még nem vethetők be az elővárosi forgalom ászai, a villamos motorvonatok sem.
Beférni az alagútba
Ezen változtat a most folyó felújítás, amelynek révén az észak-balatoni vasútvonalon kiépül a villamos vontatású közlekedést szolgáló infrastruktúra. A nyári forgalom miatt a kivitelezési munkák zöme a tavaszi és őszi időszakban zajlik, nyáron a vonatok korlátozás nélkül közlekedhetnek. Az április végéig tartó vágányzárban a felsővezetéki oszlopok állításán kívül sor került Balatonfűzfő állomás átépítésére, valamint a Csittényhegyi alagút mélyítésére. Az alagút űrszelvénye nem tette lehetővé a felsővezeték kiépítését – magyarul nem fért volna be a vonat áramszedője –, ezért most a teljes pályaszerkezetet mélyebb szintre helyezik.