Villamosított pályán a Balaton körül

Idén megkezdődik a Balatonfüred–Tapolca–Keszthely vasútvonal vil­lamosításának tervezése, ezzel válik majd teljessé a Balaton északi partján a korszerűsítés. Jelenleg a Balatonfüredig tartó sínpár fölé építik ki a vezetéket, de a nyári szezonban szünetel a munka.

2020. 06. 02. 5:45
MN_SABLON
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Gyorsabb és komfortosabb lesz a vasúti közlekedés a Balaton északi partján, ha a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő (NIF) elkészül a vasútvonal villamosításával. Jelenleg a Szabadbattyán–Balatonfüred vonalszakaszon dolgoznak, a kivitelezés 2021 tava­szán fejeződik be. A beruházás folytatásaként idén megkezdődik a Balatonfüred–Tapolca–Keszthely vonalszakasz tervezése is, ezzel megvalósulhat a teljes északi part villamosítása – nyilatkozta Kikina Artúr, a NIF Zrt. vasútfejlesztési igazgatója egy szaklap kérdésére.

Hétvégi tömeg

Nem egyszerű feladat a nyári balatoni szezon közlekedési igényeinek a kiszolgálása, hiszen ez alapvetően infrastrukturális kérdés. A tó és a Budapest közötti közúti és vasúti kapcsolatok nagyjából kielégítők az év tizenkét hónapjából tíz esetében. Azonban a maradék két hónapban, különösen a júliusi és augusztusi hétvégeken, illetve azok kitüntetett óráiban szinte kiszámíthatóan ellehetetlenül a közlekedés: dugóban állnak az autók, és a vonatokon gombostűt sem lehet leejteni.

A közút áteresztőképessége adott, azonban a vasúti szolgáltatás rugalmas lehet, feltéve, ha ehhez rendelkezésre állnak a megfelelő eszközök. Például a pálya, amely ha felújított és villamosított, akkor lehetővé teszi, hogy a MÁV-Start az iskolai szünet idején a Balaton mellé vezényelje korszerű, légkondicionált, elővárosi villamos motorvonatait. Ez jól működik a déli parton, ahol az elmúlt években korszerűsítették a pályát, és ennek következtében a Flirtökkel kiszolgált gyorsvonatok akár egy óra alatt leérnek a Déliből Siófokra. Ez az ajánlat pedig igencsak versenyképes az M7-esen dugóban ácsorgással szemben. Az északi oldal adottságai azonban mások: szintkülönbségek, szűk kanyarok teszik lehetetlenné, hogy a vonatok sebességi rekordokat döntsenek. Másfelől a villamosítás hiánya miatt ma még nem vethetők be az elővárosi forgalom ászai, a villamos motorvonatok sem.

Beférni az alagútba

Ezen változtat a most folyó felújítás, amelynek révén az észak-balatoni vasútvonalon kiépül a villamos vontatású közlekedést szolgáló infrastruktúra. A nyári for­galom miatt a kivitelezési munkák zöme a tavaszi és őszi időszakban zajlik, nyáron a vonatok korlátozás nélkül közlekedhetnek. Az április végéig tartó vágányzárban a felsővezetéki oszlopok állításán kívül sor került Balatonfűzfő állomás átépítésére, valamint a Csittényhegyi alagút mélyítésére. Az alagút űrszelvénye nem tette lehetővé a felsővezeték kiépítését – magyarul nem fért volna be a vonat áramszedője –, ezért most a teljes pályaszerkezetet mélyebb szintre helyezik.

A dízel vontatás miatt a Budapestről Balatonfüred felé utazók vonatát Székesfehérváron megállítják, és a mozdonyt V43-ról gázolajosra cserélik. Ha elkészül a rekonstrukció, akkor a Balatonfüredig utazóknak a villamos vontatás gyorsulásából eredő időnyereséggel csökkenhet az eljutási idő. Fontos az is, hogy a nyári hőségben a légkondicionált motorvonatok vonzóbbak a hagyományos, gravitációs szellőzésű vasúti kocsiknál.

Tavasszal zajlott a munkák jelentős része
Fotó: MTI/Máthé Zoltán

Mozdony helyett motorvonat

Ha jövő nyáron átadják a Balatonfüredig korszerűsített vonalat, a székesfehérvári mozodonycsere Füreden történik majd meg, esetleg az utasoknak át kell szállniuk. De már nem sokáig. Homolya Róbert, a MÁV elnök-vezérigazgatója azt mondta, hogy ha a minap bejelentett beszerzés a tervek szerint halad, akkor a villamos-hibrid, vagyis az áramszedős-akkumulátoros kettős üzemű motorvonatok közül az első tíz Budapest és Tapolca között közlekedik majd 2023-ban, Füredtől behúzott áramszedőkkel.

A Szabadbattyán–Balatonfüred közötti hatvan kilométer hosszú szakasz villamosítása és részleges felújítása nettó 23 milliárd forintba kerül. A következő nagyobb építési ütem a nyári főszezoni időszakot követően, várhatóan szep­tember végén kezdődik. A több mint száztíz éves vonalszakaszon ötven éve hajtottak végre utoljára jelentősebb korszerűsítést. A pályarekonstrukciós munkálatoknak köszönhetően az eddigi sebességkorlátozások megszűnnek. A villanyvonatok nemcsak gyorsabb, kényelmesebb, de környezetvédelmi szempontból is fenntarthatóbb alternatívát kínálnak majd a Balaton északi partjára utazóknak.

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.