Autóipari forradalom jön? Harcostársakká válhatnak a versenytársak

Jól kiegészíthetné egymást a német autógyár és a Tesla egy német szakportál szerint.

Magyar Nemzet
2020. 08. 04. 6:20
A szoftverek fejlesztésében az amerikai cég a jobb Fotó: Kurucz Árpád
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Sok nehézség után piacra került a VW elektromos népautója, az ID.3, a gépkocsi már a magyar márkakereskedésekben is megrendelhető. A gépkocsit erőltetett menetben fejlesztették, teljesen új platformra és irányító szoftverekkel. Mint új modell, semmilyen gondot nem jelenthetett az előállítása, azonban a szoftverekkel, amelyeket a különböző alkatrész-beszállítók fejlesztettek a saját rendszereikhez illeszkedően, meggyűlt a VW baja:

a különféle programok együttműködése nem volt problémamentes.

Július végén az Audi vezérigazgatója és Markus Duesmann, a VW kutatási igazgatója beismerte, hogy a Tesla kétéves előnyben van a szoftver és az automatikus vezetés területén – olvasható a Teslamag.de cikkében.

Márkaközi terjeszkedés

Röviddel ezután a Tesla vezérigazgatója, Elon Musk nyilvánosan felajánlotta, hogy szoftvereket és akkumulátorokat szállít más gyártóknak, beleértve az önvezető rendszert. Duesmann szerint a VW és az Audi maguk is gyárthatnak akkumulátorokat, de a Tesla-szoftverek nagyon hiányoztak, amikor a VW kifejlesztette a vadonatúj ID.3-at.

Angela Merkel a VW első igazi villanyautójának bemutatóján. A német gyártókapacitást sok cég irigyli
Fotó: Reuters

És megfordítva is igaz: Elon Musk vezérigazgató gyakran beszélt arról, hogy az elektromos autók iránti kereslet meghaladja a Tesla gyártási kapacitását. A VW minden bizonnyal itt segíthetne. A cégnek már van megállapodása a Forddal legalább egy kompakt elektromos autó fejlesztésére, amely ugyanazon a platformon található, mint a VW ID.3. Ez az úgynevezett MEB-padlólemez más vállalatok számára is elérhető.

Felvásárlási kísérletek?

A két cég együttműködése máshogy is megvalósulhatott volna. A VW már korábban érdeklődött a Tesla iránt. Amikor Musk vezérigazgató rövid időre pénzzavarba került 2018-ban, azt állították, hogy a Volkswagen készen áll a társfinanszírozásra. A Tesla részvényei ezután a Nasdaqon maradtak, és 2019 augusztusában azt rebesgették, hogy a Volkswagen-főnök, Herbert Diess komolyan be akart vásárolni. A Tesla azonban állítólag nem mutatott hajlandóságot, és a VW szintén tagadta a tényt.

A szoftverek fejlesztésében az amerikai cég a jobb
Fotó: Kurucz Árpád

Abban az időben a Tesla részvénye még mindig 225 dollár körül volt, és ha a VW akkoriban bevásárol, akkor az egymilliárd dolláros befektetés több mint hatmilliárdra növekedett volna, mivel a Tesla manapság 1500 dollár körüli árfolyamon forog. Ugyanakkor a tőzsdei erőviszonyok erőteljesen megfordultak: ez év januárja óta a Tesla piaci kapitalizációja magasabb, mint a hatalmas Volkswagen-csoporté.

Csak politikai döntés alapján

Ha valaki itt vásárolhatna, akkor a Tesla venné meg a Volkswagent. De ez szinte elképzelhetetlen, mégpedig tulajdonjogi okokból: a speciális VW-törvénynek köszönhetően Alsó-Szászországnak blokkoló kisebbsége van a német csoportban, amellyel megállíthatja az alapvető döntéseket. A Volkswagent ezért a politikusok támogatása nélkül nem vehetik át, és ez egyelőre nem is várható. A VW részvényeinek többségét a Porsche Automobil Holding is birtokolja, amely viszont a Porsche és a Piech családhoz tartozik.

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.