Sok nehézség után piacra került a VW elektromos népautója, az ID.3, a gépkocsi már a magyar márkakereskedésekben is megrendelhető. A gépkocsit erőltetett menetben fejlesztették, teljesen új platformra és irányító szoftverekkel. Mint új modell, semmilyen gondot nem jelenthetett az előállítása, azonban a szoftverekkel, amelyeket a különböző alkatrész-beszállítók fejlesztettek a saját rendszereikhez illeszkedően, meggyűlt a VW baja:
a különféle programok együttműködése nem volt problémamentes.
Július végén az Audi vezérigazgatója és Markus Duesmann, a VW kutatási igazgatója beismerte, hogy a Tesla kétéves előnyben van a szoftver és az automatikus vezetés területén – olvasható a Teslamag.de cikkében.
Márkaközi terjeszkedés
Röviddel ezután a Tesla vezérigazgatója, Elon Musk nyilvánosan felajánlotta, hogy szoftvereket és akkumulátorokat szállít más gyártóknak, beleértve az önvezető rendszert. Duesmann szerint a VW és az Audi maguk is gyárthatnak akkumulátorokat, de a Tesla-szoftverek nagyon hiányoztak, amikor a VW kifejlesztette a vadonatúj ID.3-at.

Fotó: Reuters
És megfordítva is igaz: Elon Musk vezérigazgató gyakran beszélt arról, hogy az elektromos autók iránti kereslet meghaladja a Tesla gyártási kapacitását. A VW minden bizonnyal itt segíthetne. A cégnek már van megállapodása a Forddal legalább egy kompakt elektromos autó fejlesztésére, amely ugyanazon a platformon található, mint a VW ID.3. Ez az úgynevezett MEB-padlólemez más vállalatok számára is elérhető.
Felvásárlási kísérletek?
A két cég együttműködése máshogy is megvalósulhatott volna. A VW már korábban érdeklődött a Tesla iránt. Amikor Musk vezérigazgató rövid időre pénzzavarba került 2018-ban, azt állították, hogy a Volkswagen készen áll a társfinanszírozásra. A Tesla részvényei ezután a Nasdaqon maradtak, és 2019 augusztusában azt rebesgették, hogy a Volkswagen-főnök, Herbert Diess komolyan be akart vásárolni. A Tesla azonban állítólag nem mutatott hajlandóságot, és a VW szintén tagadta a tényt.

Fotó: Kurucz Árpád
Abban az időben a Tesla részvénye még mindig 225 dollár körül volt, és ha a VW akkoriban bevásárol, akkor az egymilliárd dolláros befektetés több mint hatmilliárdra növekedett volna, mivel a Tesla manapság 1500 dollár körüli árfolyamon forog. Ugyanakkor a tőzsdei erőviszonyok erőteljesen megfordultak: ez év januárja óta a Tesla piaci kapitalizációja magasabb, mint a hatalmas Volkswagen-csoporté.