A többség támogatja a gépjárművek kibocsátási normáinak szigorítását – állítja a Civey piac- és közvélemény-kutató. Mint ismert, Ursula von der Leyen, az Európai Bizottság elnöke könyörtelenebb, gyorsabb átmenetet szeretne a kibocsátásmentes közlekedés elérése érdekben: a cél az, hogy az üvegházhatású gázok kibocsátása 2030-ig legalább 55 százalékkal maradjon az 1990-es szint alatt. Eddig a cél csak negyvenszázalékos mínusz volt.
A járműgyártók azonnal hevesen tiltakoztak: az új klímacél rendkívül drasztikus – mondta Hildegard Müller, a német járműipari szövetség, a VDA elnöke. Herbert Diess, a Volkswagen főnöke további csődöktől és munkahelyek elvesztésétől tart.
Egy közvélemény-kutatás szerint ugyanakkor az Európai Bizottság terveit a lakosság alapvetően jól fogadta. A berlini Civey reprezentatív felmérése szerint a megkérdezettek több mint 51 százaléka egyetért az erőltetett menettel. Csak 39 százalék kérne nagyobb védelmet Németország stratégiai fontosságú ágazata, a gépjárműipar számára. Érdekes, hogy egy olyan, alapvetően tudományos kérdésben, mint a széndioxid-kibocsátás, milyen szembetűnő a vélemények pártpreferencia szerinti megoszlása. A szigorúbb szabályozás támogatása különösen egyöntetű a Zöldek, a Baloldal és az SPD szavazói körében. Az AfD (Alternatíva Németországért) és az FDP (szabad demokraták) szimpatizánsai viszont elvetik. A települések nagysága szerinti megoszlás is jól érzékelhető. A forgalomtól sújtott nagyvárosok lakói a kibocsátás szigorúbb szabályozását támogatják. A vidéki területeken viszont továbbra is kiemelkedően fontos a belsőégésű motoros autók használata.

A fenti vita az elkövetkező évtizedekre vonatkozó szabályokat érinti, azonban a 95 grammos kilométerenkénti CO2-szabály már most is érvényben van, és érezteti hatását. Az ikonikus német autógyártó, a Mercedes, amelynek Magyarországon is van üzeme, húsz-harmincezer munkás elbocsátásával számol világszerte. Az üzemi tanács most azért veri félre a harangot, mert a cég 2025-ig mintegy négyezer munkahelyet szándékozik megszüntetni a vállalat stuttgart-untertürkheimi központjában. Legalábbis ilyen tartalmú iratot terjesztettek az alkalmazottak között a helyi munkavállalói képviselők, mint az Automobilwoche beszámolt róla. A Daimler szóvivője a hírre reagálva arról beszélt, hogy a költségeket optimalizálni kell a vállalat nyereségességének fenntartása érdekében.
Jelenleg tárgyalások folynak az összes Daimler-üzemmel a telephelyek jövőjének biztosításáról.