Bezárt a kocsma, futárral érkezett az alkohol a karanténba

Az alkohol a koronavíruson is kifogott: a korlátozások mellett sem csökkent a fogyasztás, csak átalakult.

Nagy Kristóf
2020. 09. 06. 18:24
Az alkohol túlélte a koronavírust: világszerte 14 millió ember szerette volna letenni a poharat, hat százalékuk járt sikerrel Fotó: 123RF
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Nem tették le a poharat a tavaszi korlátozások alatt sem az alkohol szerelmesei. A karanténidőszakban világszerte csak kisebb-nagyobb korlátozásokkal működhettek a bárok, éttermek, italkereskedők, ugyanakkor ez az alkohol forgalmára nem gyakorolt érdemi hatást – derül ki a Nemzeti Agrárgazdasági Kamara összefoglalójából.

A kereslet leginkább átalakult, a többi italhoz és az élelmiszerekhez hasonlóan az alkoholt is interneten rendelte világszerte a legtöbb fogyasztó,

a házhoz szállítás pedig új szokásokat alakított ki.

Futárral érkezett az ital a karantén alatt, nagyobb, gazdaságosabb kiszerelésben
Fotó: MTI/Balázs Attila

Habár a kézműves alkoholtartalmú és -mentes italok piaca viszonylag szűk, az igény az elmúlt időszakban jelentősen megnőtt. A prémium termékek felé főként azok a fogyasztók fordultak, akik anyagi veszteség nélkül átvészelték a járványhelyzetet, és

a bárokban, éttermekben, kocsmákban elköltött jövedelmüket inkább a kiskereskedelmi forgalomban jóval olcsóbban beszerezhető, jobb minőségű italokra fordították.

A kijárási korlátozások hatására globálisan minden harmadik érintett csökkenteni szerette volna az alkoholfogyasztását, vagy végleg letenni az italt. Ez 14 millió embert jelent.

A karanténidőszak ugyanakkor nem fékezte az alkoholizmust,

azok közül, akik megpróbáltak megszabadulni káros szenvedélyüktől vagy jelentősen csökkenteni az elfogyasztott ital mennyiségét, mindössze hat százalékuk járt eredménnyel. Ezzel szemben 18 százalékuk nemhogy csökkentette volna, inkább növelte a fogyasztást.

Noha az alkoholproblémákat nem győzte le a koronavírus, a legtöbb ember világszerte az egészségesebb italok és élelmiszerek felé fordult. A Covid–19 hatására a fogyasztók átértékelték saját és szeretteik egészségének fontosságát. Ennek hatására megnövekedett a vitamindús, természetes összetevőkből álló gyümölcslevek iránti igény.

Tízből nyolcan gondolták úgy, hogy egészségesebb táplálkozásra térnek át a járványidőszak hatására.

A válaszadók túlnyomó többsége, nyolcvan százalékuk úgy vélte, a C-vitamin kulcsfontosságú az erős immunrendszer szempontjából, míg további 57 százalékuk a cukorfogyasztás mérséklését tűzte ki célul.

Az alkohol túlélte a koronavírust: világszerte 14 millió ember szerette volna letenni a poharat, hat százalékuk járt sikerrel
Fotó: 123RF

A járvány sehol sem kedvezett az italgyártóknak, ám a vásárlói szokások megváltozása új lehetőségeket is rejt számukra. A kiváló minőségű, környezeti szempontból fenntartható, egészséges és természetes italok közvetlen hozzáférhetősége és a vendéglátásban ebbe az irányba növekvő kínálat az előállítók előnyére fordíthatja a jövőben a kialakult helyzetet.

Óriási kiesést okozott a lenullázódott vendéglátás

A járvány megjelenését követően a második negyedévben 19 százalékkal csökkent az eladott nem alkoholtartalmú italok, vagyis az üdítők és ásványvizek forgalma 2019 azonos időszakához viszonyítva idehaza, féléves összevetésben nyolc százalékkal mérséklődött a kereslet. Korábban írtuk: a természetes ásványvizek forgalma 24 százalékkal, az ízesített vizeké és szénsavas üdítőitaloké 11 százalékkal, a 100 százalékos gyümölcsleveké 22 százalékkal, a gyümölcsitaloké 14 százalékkal, a jeges teáké pedig 22 százalékkal csökkent a Magyar Ásványvíz, Gyümölcslé és Üdítőital Szövetség adatai szerint. Az értékesítés szerkezete is jelentős fordulatot vett: a kisebbek helyett a nagyobb, gazdaságosabb kiszerelések felé.

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.