időjárás 3°C Nándor 2021. October 19.
logo

Mentőövet dobna a taxisoknak a kamara, amihez segítséget kér

Thurzó Katalin
2020.09.30. 11:14
Mentőövet dobna a taxisoknak a kamara, amihez segítséget kér

A koronavírus járvány kedvezőtlen hatásait enyhítő, hosszú távú intézkedéseket kér levelében a taxis szakma számára a Budapesti Kereskedelmi és Iparkamara, amelyet Palkovics László innovációs és technológiai miniszter és Karácsony Gergely főpolgármester kapott kézhez.

A személytaxi-szolgáltatókat sem kímélte a járvány okozta válsághatás: a sárga autósok súlyos bevételkiesést és veszteségeket szenvedtek el közvetlen és közvetett módon az egész országban, kiemelten a fővárosban. A piaci bevételhiány pontos mértéke egyelőre csak becsülhető, ugyanakkor kétségkívül példátlan: ehhez hasonló, pályaelhagyáshoz, vállalkozások megszűnéséhez vezető eseményre az elmúlt évtizedekből nemigen emlékszik senki.

A taxisoknak nem kellett átalányadót fizetniük június végéig a kormány tavaszi gazdaságmentő intézkedéseinek részeként Fotó: Bach Máté

A Budapesti Kereskedelmi és Iparkamara (BKIK) nemcsak a turizmus, a vendéglátás budapesti szereplőit, hanem országosan a taxis szakma képviselőit is javaslatok mentén támogatná, amelyhez döntéshozói segítséget kérnek. Ezúttal a szakminiszternek és Budapest városvezetésének írtak levelet, amelyben azt célozzák, hogy az érintett kkv-körben mérséklődjenek a veszteségek, a későbbiekben pedig mielőbb helyreállhasson a szolgáltatás megszokott működése. Ehhez valamennyi, az ágazatra befolyással bíró szereplő támogató együttműködése szükséges – emeli ki a kamara a szerdai közleményében.

A BKIK több mint tíz éve képviseli a magyarországi vállalkozások több mint negyven százalékát ezen a területen, és az Országos Taxisszövetséggel közösen legújabban azonosították azokat a jelenleg legfontosabbnak ítélt, szükséges intézkedéseket, amelyek rövid- és hosszú távon segíthetnek a taxisok válsághelyzetén.

Sorakoznak a vállalkozók gondjai a személyszállításban is, ezért segítséget kérnek a túléléshez Fotó: Éberling András

A kamara ezt kéri a kormánytól a vállalkozók érdekében:

  • A hosszasan kieső bevételek miatt problémákba ütközik a kötelezően előírt gépkocsicsere finanszírozása ebben a körben, amit az alapoz meg, hogy a hatályos szabályozás szerint a személytaxi-szolgáltatás csak tíz évnél fiatalabb autóval végezhető. A források viszont elapadtak, ezért a BKIK azt javasolja, hogy a pandémiás helyzetre való tekintettel jogszabály-módosítással emeljék meg egy évvel a tízéves használati lehetőséget azoknál, akik a tavaszi járványhullám előtt már szabályosan, aktívan végezték a tevékenységet.
  • Nagy lehetőségként értékelik a szakma képviselői, hogy a tavaszi hullámban az Innovációs és Technológiai Minisztérium és az Iparfejlesztési Közhasznú Nonprofit Kft. pályázatán rövid idő alatt kimerült az elektromos gépjárművek beszerzésére vonatkozó keret. Kezdeményezik, hogy nyíljon újabb keret az e-autók beszerzésének támogatására legkésőbb a jövő év elején, amiből a költséghatékony üzemeltetést is meg lehet oldani. Az újabb állami segítséggel a pandémia elmúltával az ágazat a remélt fellendülésnek már egy jelentősen megújult, modernebb és környezetkímélő gépjárműparkkal kezdhetne neki.
  • A fővárosnál az alábbiakat kezdeményezték:

  • Nemrég Budapest vezetése elé került a fölvetés, miszerint a főpolgármester döntsön a kedvezményről a drosztdíjak jövőbeni megállapításánál – ezt az iparági képviselők üdvözölnék, viszont az is gond, hogy a márciusi járványkitörés óta eltelt időszak jelentős részében, főként a kijárási korlátozások miatt a taxiállomások használata gyakorlati szempontból nem volt értelmezhető. Rengeteg a veszteség a piacon, ezért javasolják a főpolgármesternek, hogy 2020 márciusa és 2021 vége között – vagyis visszamenőleg a krízis kezdetétől – valamennyi személytaxi-szolgáltatónak egységesen, teljes egészében engedje el a drosztdíjat, sőt a befizetett összegeket márciusig térítse vissza.
  • Ismert, hogy elsősorban a beutazó turizmus összeroppanása sodorja magával egzisztenciálisan a sofőröket is, ezért a BKIK a fellépő kereslethiányt igyekezne enyhíteni. Ennek szükségességét az is erősítheti, hogy a személytaxi-szolgáltatás – jellegéből eredően – jóval biztonságosabb közlekedési formának minősül, különösen a vírus által fokozottan veszélyeztetett idősebb korosztály számára – jegyzik meg a szakértők.
  • A drosztdíj, a turistahiány, a bizonytalan újrakezdés és a március óta soványabb brifkó egyszerre húzza a szolgáltatás szereplőit. Sokan kiszállnak a sárga autóból Fotó: Bach Máté

    Utalvány a lakosságnak

    Budapesti szavazói körében is érdeklődésre tarthat majd számot Karácsony Gergely azon döntése, miszerint rábólint-e a már többször javasolt, Bécsben júniusban indított és szeptemberre már eurómilliókban mérhető eredményt hozott, ott sikeresnek bizonyuló válságkezelő intézkedés. A BKIK a turizmust segítő javaslatcsomagján kívül ezúttal is fölveti: a főváros ösztönözze a lakossági fogyasztást taxiutalványok széles körű, célzott juttatásával is, ezzel segíti a fővárosi lakosok közlekedését a pandémiás helyzetben, egyúttal a vállalkozóknak is biztos vevőkörről gondoskodik. A főpolgármesternek a szakmai részleteken sem kellene törnie a fejét, mivel a kamara felajánlotta, hogy közreműködne azok kidolgozásában.

    Csapjanak le a hiénákra!

    Végül azt is kéri a munkaadói érdekképviselet, hogy mind a kormány, mind a főváros a pandémia idején fokozott figyelemmel kísérje a taxis szolgáltatókat, és büntessék meg, illetve zárják ki azokat, akik illegális módon vesznek részt a személyszállításban. Ezzel ugyancsak segítenének a döntéshozók és az ellenőrző hatóságok irányítói, hogy a tisztességes munkával nőhessen a becsületes vállalkozások bevétele, ezáltal túlélési esélye.