Mentőövet dobna a taxisoknak a kamara, amihez segítséget kér
A koronavírus járvány kedvezőtlen hatásait enyhítő, hosszú távú intézkedéseket kér levelében a taxis szakma számára a Budapesti Kereskedelmi és Iparkamara, amelyet Palkovics László innovációs és technológiai miniszter és Karácsony Gergely főpolgármester kapott kézhez.
Jobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.
A személytaxi-szolgáltatókat sem kímélte a járvány okozta válsághatás: a sárga autósok súlyos bevételkiesést és veszteségeket szenvedtek el közvetlen és közvetett módon az egész országban, kiemelten a fővárosban. A piaci bevételhiány pontos mértéke egyelőre csak becsülhető, ugyanakkor kétségkívül példátlan: ehhez hasonló, pályaelhagyáshoz, vállalkozások megszűnéséhez vezető eseményre az elmúlt évtizedekből nemigen emlékszik senki.
A taxisoknak nem kellett átalányadót fizetniük június végéig a kormány tavaszi gazdaságmentő intézkedéseinek részeként Fotó: Bach Máté
A Budapesti Kereskedelmi és Iparkamara (BKIK) nemcsak a turizmus, a vendéglátás budapesti szereplőit, hanem országosan a taxis szakma képviselőit is javaslatok mentén támogatná, amelyhez döntéshozói segítséget kérnek. Ezúttal a szakminiszternek és Budapest városvezetésének írtak levelet, amelyben azt célozzák, hogy az érintett kkv-körben mérséklődjenek a veszteségek, a későbbiekben pedig mielőbb helyreállhasson a szolgáltatás megszokott működése. Ehhez valamennyi, az ágazatra befolyással bíró szereplő támogató együttműködése szükséges – emeli ki a kamara a szerdai közleményében.
A BKIK több mint tíz éve képviseli a magyarországi vállalkozások több mint negyven százalékát ezen a területen, és az Országos Taxisszövetséggel közösen legújabban azonosították azokat a jelenleg legfontosabbnak ítélt, szükséges intézkedéseket, amelyek rövid- és hosszú távon segíthetnek a taxisok válsághelyzetén.
Sorakoznak a vállalkozók gondjai a személyszállításban is, ezért segítséget kérnek a túléléshez Fotó: Éberling András
A kamara ezt kéri a kormánytól a vállalkozók érdekében:
A hosszasan kieső bevételek miatt problémákba ütközik a kötelezően előírt gépkocsicsere finanszírozása ebben a körben, amit az alapoz meg, hogy a hatályos szabályozás szerint a személytaxi-szolgáltatás csak tíz évnél fiatalabb autóval végezhető. A források viszont elapadtak, ezért a BKIK azt javasolja, hogy a pandémiás helyzetre való tekintettel jogszabály-módosítással emeljék meg egy évvel a tízéves használati lehetőséget azoknál, akik a tavaszi járványhullám előtt már szabályosan, aktívan végezték a tevékenységet.
Nagy lehetőségként értékelik a szakma képviselői, hogy a tavaszi hullámban az Innovációs és Technológiai Minisztérium és az Iparfejlesztési Közhasznú Nonprofit Kft. pályázatán rövid idő alatt kimerült az elektromos gépjárművek beszerzésére vonatkozó keret. Kezdeményezik, hogy nyíljon újabb keret az e-autók beszerzésének támogatására legkésőbb a jövő év elején, amiből a költséghatékony üzemeltetést is meg lehet oldani. Az újabb állami segítséggel a pandémia elmúltával az ágazat a remélt fellendülésnek már egy jelentősen megújult, modernebb és környezetkímélő gépjárműparkkal kezdhetne neki.
A fővárosnál az alábbiakat kezdeményezték:
Nemrég Budapest vezetése elé került a fölvetés, miszerint a főpolgármester döntsön a kedvezményről a drosztdíjak jövőbeni megállapításánál – ezt az iparági képviselők üdvözölnék, viszont az is gond, hogy a márciusi járványkitörés óta eltelt időszak jelentős részében, főként a kijárási korlátozások miatt a taxiállomások használata gyakorlati szempontból nem volt értelmezhető. Rengeteg a veszteség a piacon, ezért javasolják a főpolgármesternek, hogy 2020 márciusa és 2021 vége között – vagyis visszamenőleg a krízis kezdetétől – valamennyi személytaxi-szolgáltatónak egységesen, teljes egészében engedje el a drosztdíjat, sőt a befizetett összegeket márciusig térítse vissza.
Ismert, hogy elsősorban a beutazó turizmus összeroppanása sodorja magával egzisztenciálisan a sofőröket is, ezért a BKIK a fellépő kereslethiányt igyekezne enyhíteni. Ennek szükségességét az is erősítheti, hogy a személytaxi-szolgáltatás – jellegéből eredően – jóval biztonságosabb közlekedési formának minősül, különösen a vírus által fokozottan veszélyeztetett idősebb korosztály számára – jegyzik meg a szakértők.
A drosztdíj, a turistahiány, a bizonytalan újrakezdés és a március óta soványabb brifkó egyszerre húzza a szolgáltatás szereplőit. Sokan kiszállnak a sárga autóból Fotó: Bach Máté
Utalvány a lakosságnak
Budapesti szavazói körében is érdeklődésre tarthat majd számot Karácsony Gergely azon döntése, miszerint rábólint-e a már többször javasolt, Bécsben júniusban indított és szeptemberre már eurómilliókban mérhető eredményt hozott, ott sikeresnek bizonyuló válságkezelő intézkedés. A BKIK a turizmust segítő javaslatcsomagján kívül ezúttal is fölveti: a főváros ösztönözze a lakossági fogyasztást taxiutalványok széles körű, célzott juttatásával is, ezzel segíti a fővárosi lakosok közlekedését a pandémiás helyzetben, egyúttal a vállalkozóknak is biztos vevőkörről gondoskodik. A főpolgármesternek a szakmai részleteken sem kellene törnie a fejét, mivel a kamara felajánlotta, hogy közreműködne azok kidolgozásában.
Csapjanak le a hiénákra!
Végül azt is kéri a munkaadói érdekképviselet, hogy mind a kormány, mind a főváros a pandémia idején fokozott figyelemmel kísérje a taxis szolgáltatókat, és büntessék meg, illetve zárják ki azokat, akik illegális módon vesznek részt a személyszállításban. Ezzel ugyancsak segítenének a döntéshozók és az ellenőrző hatóságok irányítói, hogy a tisztességes munkával nőhessen a becsületes vállalkozások bevétele, ezáltal túlélési esélye.
A Magyar Nemzet közéleti napilap konzervatív, nemzeti alapról, a tényekre építve adja közre a legfontosabb társadalmi, politikai, gazdasági, kulturális és sport témájú információkat.
A Magyar Nemzet közéleti napilap konzervatív, nemzeti alapról, a tényekre építve adja közre a legfontosabb társadalmi, politikai, gazdasági, kulturális és sport témájú információkat.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.