Nem segítenek Karácsonyék – bajban a fővárosi taxisok

Budapest balliberális városvezetése éves szinten csupán nettó néhány tízezer forint kedvezményt adna.

Forrás: világgazdaság2020. 09. 28. 11:35
Budapesten a taxisok a járvány egyik legnagyobb áldozatai. De ki segít rajtuk? Fotó: Havran Zoltán
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Évi nettó néhány tízezer forint kedvezményt adna a főváros a taxisoknak. A drosztdíjat nem engedik el, mindössze csökkentik, és csak a jövő évtől.

Pedig a budapesti taxispiac azonnali segítségre szorul – írja a Világgazdaság.

Januártól szeptemberig több mint 1100 személytaxi-szolgáltatási engedélyt adtak vissza Budapesten – derül ki abból a statisztikából, amelyet a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) közölt a Világgazdasággal.

A taxisokat és a vendéglátósokat mentené a budapesti Fidesz

Egy héttel ezelőtt javaslatcsomagot dolgozott ki a taxisok és vendéglátósok megmentésére a fővárosi Fidesz–KDNP képviselőcsoportja. A kormánypártok akkor azt javasolták a főpolgármesternek, hogy engedjék el a taxisoknak a droszthasználati díjat és azt kérték, hogy a gazdasági válsághelyzet miatt idén kapjanak felmentést a taxisok a tíz évnél régebbi gépjárművük kötelező cseréje alól.

Az év elején még mintegy 7000 ilyen jogosultságot tartottak nyilván, az ősz első hónapjára 5900-ra olvadt a számuk. Mindez csaknem 16 százalékos visszaesés, tehát kilenc hónap leforgása alatt minden hatodik taxiengedély megszűnt. A gyakorlatban jóval látványosabb lehet a sárga autók eltűnése a fővárosból: a ténylegesen szolgáltató sofőrök száma a BKK szerint lényegesen eltérhet a hivatalos adattól, erre vonatkozóan ugyanakkor nincs pontos mérés. Az Országos Taxis Szövetség 4500-ra becsüli a dolgozó taxisok számát.

A koronavírus-járvány miatt a sofőrök tavasszal 80-90 százalékos forgalom-visszaesést tapasztaltak a tavalyi hasonló időszakhoz képest, ami nyárra 40-50 százalékos mínuszra korrigált. A piacra negatívan hatott a szeptemberre bejelentett határzár, illetve addigra már a kormányzat által elérhetővé tett adó- és járulékmentesség is kifutott.

A pandémia második hullámában egyértelművé vált, hogy a taxiszegmens nem maradhat mentőöv nélkül. Úgy tűnik, a problémára most már a fővárosi vezetés is reagál, ez azonban a szerdai közgyűlésre beterjesztett javaslat értelmében kimerül annyiban, hogy csökkenhet a taxiállomás-használati hozzájárulás, vagyis a drosztdíj.

Budapesten a taxisok a járvány egyik legnagyobb áldozatai. De ki segít rajtuk?
Fotó: Havran Zoltán

A 70 százalékos mérséklést viszont nem azonnal, csak 2021-től alkalmaznák.

A könnyítéssel első olvasatra számottevő – a Városháza szerint több száz millió forint – bevételről mond le Budapest. A rendeletmódosítás szövegezése, valamint a droszt iránti kérelmek alakulása árnyalja a képet. Az előbbi úgy szól, hogy a 2021-re vonatkozó taxidroszthasználati díjat egy alkalommal, a 2020. március 1. és decem­ber 31. között megfizetett összeg 70 százalékával kell csökkenteni.

Ez kiegé­szül azzal, hogy a 2021-es éves hozzájárulásnak az első negyedévre eső arányos részéből ugyancsak 70 százalékos engedmény jár. A megfogalmazás zavaros, hiszen a taxiállomás-használati megállapodásokat a Budapest Közút (BK) egy évre, de nem naptári évre köti a kérelmezőkkel.

Tehát a kezdődátum bármelyik nap lehet, nem kizárólag január 1. A drosztdíjakat évente kell megfizetni, a szerződés lejárata előtt legkésőbb harminc nappal. A benzines és dízeles járműveknél (a fővárosi taxiflotta 80 százaléka ilyen) ez nettó 65 ezer, a hibrid és a CNG-meghajtásúaknál 52 ezer, a tisztán elektromosaknál pedig mindössze 3200 forint. Vagyis az első kategóriát alapul véve Budapest mintegy nettó 30-40 ezer forint engedményt adna jövőre.

Kérdés, hogy hány taxisnak. A drosztdíjakat a fővárosi önkormányzatnak beszedő BK-nál tavaly még 6947-en kérelmeztek taxiállomás-használati megállapodást, amelyért nettó 428,12 millió forintot fizettek.

Idén az első nyolc hónapban 3854 kérelmező volt (235 millió forint), tehát az év kétharmada alatt a 2019-es volumen alig fele teljesült. A jelenlegi körülmények között életszerűtlen, hogy 2020 hátralévő részében megugrana a drosztok iránti érdeklődés, sokkal valószínűbb, hogy egyre kevesebben újítják meg a szerződésüket. Így 2021-ben a taxisok töredéke örülhet majd az alacsonyabb taxiállomás-üzemeltetési költségeknek.

Budapest hozhatna arról döntést, hogy az idén beszedett drosztdíjakat valamilyen formában jóváírja az érintetteknek, a jövőben pedig átmenetileg ingyen szerződik a drosztokra. Ehelyett a jelen állás szerint voltaképpen olyan pénzről mond le, amely eleve kérdéses, hogy milyen mértékben folyna be a főváros kasszájába.

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.