Évi nettó néhány tízezer forint kedvezményt adna a főváros a taxisoknak. A drosztdíjat nem engedik el, mindössze csökkentik, és csak a jövő évtől.
Újra divatba jött az atomenergia
Világszerte áramlanak a befektetések az ágazatba.
Évi nettó néhány tízezer forint kedvezményt adna a főváros a taxisoknak. A drosztdíjat nem engedik el, mindössze csökkentik, és csak a jövő évtől.
Pedig a budapesti taxispiac azonnali segítségre szorul – írja a Világgazdaság.
Januártól szeptemberig több mint 1100 személytaxi-szolgáltatási engedélyt adtak vissza Budapesten – derül ki abból a statisztikából, amelyet a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) közölt a Világgazdasággal.
Egy héttel ezelőtt javaslatcsomagot dolgozott ki a taxisok és vendéglátósok megmentésére a fővárosi Fidesz–KDNP képviselőcsoportja. A kormánypártok akkor azt javasolták a főpolgármesternek, hogy engedjék el a taxisoknak a droszthasználati díjat és azt kérték, hogy a gazdasági válsághelyzet miatt idén kapjanak felmentést a taxisok a tíz évnél régebbi gépjárművük kötelező cseréje alól.
Az év elején még mintegy 7000 ilyen jogosultságot tartottak nyilván, az ősz első hónapjára 5900-ra olvadt a számuk. Mindez csaknem 16 százalékos visszaesés, tehát kilenc hónap leforgása alatt minden hatodik taxiengedély megszűnt. A gyakorlatban jóval látványosabb lehet a sárga autók eltűnése a fővárosból: a ténylegesen szolgáltató sofőrök száma a BKK szerint lényegesen eltérhet a hivatalos adattól, erre vonatkozóan ugyanakkor nincs pontos mérés. Az Országos Taxis Szövetség 4500-ra becsüli a dolgozó taxisok számát.
A koronavírus-járvány miatt a sofőrök tavasszal 80-90 százalékos forgalom-visszaesést tapasztaltak a tavalyi hasonló időszakhoz képest, ami nyárra 40-50 százalékos mínuszra korrigált. A piacra negatívan hatott a szeptemberre bejelentett határzár, illetve addigra már a kormányzat által elérhetővé tett adó- és járulékmentesség is kifutott.
A pandémia második hullámában egyértelművé vált, hogy a taxiszegmens nem maradhat mentőöv nélkül. Úgy tűnik, a problémára most már a fővárosi vezetés is reagál, ez azonban a szerdai közgyűlésre beterjesztett javaslat értelmében kimerül annyiban, hogy csökkenhet a taxiállomás-használati hozzájárulás, vagyis a drosztdíj.
A 70 százalékos mérséklést viszont nem azonnal, csak 2021-től alkalmaznák.
A könnyítéssel első olvasatra számottevő – a Városháza szerint több száz millió forint – bevételről mond le Budapest. A rendeletmódosítás szövegezése, valamint a droszt iránti kérelmek alakulása árnyalja a képet. Az előbbi úgy szól, hogy a 2021-re vonatkozó taxidroszthasználati díjat egy alkalommal, a 2020. március 1. és december 31. között megfizetett összeg 70 százalékával kell csökkenteni.
Ez kiegészül azzal, hogy a 2021-es éves hozzájárulásnak az első negyedévre eső arányos részéből ugyancsak 70 százalékos engedmény jár. A megfogalmazás zavaros, hiszen a taxiállomás-használati megállapodásokat a Budapest Közút (BK) egy évre, de nem naptári évre köti a kérelmezőkkel.
Tehát a kezdődátum bármelyik nap lehet, nem kizárólag január 1. A drosztdíjakat évente kell megfizetni, a szerződés lejárata előtt legkésőbb harminc nappal. A benzines és dízeles járműveknél (a fővárosi taxiflotta 80 százaléka ilyen) ez nettó 65 ezer, a hibrid és a CNG-meghajtásúaknál 52 ezer, a tisztán elektromosaknál pedig mindössze 3200 forint. Vagyis az első kategóriát alapul véve Budapest mintegy nettó 30-40 ezer forint engedményt adna jövőre.
Kérdés, hogy hány taxisnak. A drosztdíjakat a fővárosi önkormányzatnak beszedő BK-nál tavaly még 6947-en kérelmeztek taxiállomás-használati megállapodást, amelyért nettó 428,12 millió forintot fizettek.
Idén az első nyolc hónapban 3854 kérelmező volt (235 millió forint), tehát az év kétharmada alatt a 2019-es volumen alig fele teljesült. A jelenlegi körülmények között életszerűtlen, hogy 2020 hátralévő részében megugrana a drosztok iránti érdeklődés, sokkal valószínűbb, hogy egyre kevesebben újítják meg a szerződésüket. Így 2021-ben a taxisok töredéke örülhet majd az alacsonyabb taxiállomás-üzemeltetési költségeknek.
Budapest hozhatna arról döntést, hogy az idén beszedett drosztdíjakat valamilyen formában jóváírja az érintetteknek, a jövőben pedig átmenetileg ingyen szerződik a drosztokra. Ehelyett a jelen állás szerint voltaképpen olyan pénzről mond le, amely eleve kérdéses, hogy milyen mértékben folyna be a főváros kasszájába.
Világszerte áramlanak a befektetések az ágazatba.
Heti gazdasági összefoglaló.
A Nébih azt kéri, hogy minden állattartó haladéktalanul jelentse, ha állatainál a betegség tüneteit észleli, vagy bármilyen kapcsolatba kerültek az érintett gazdaságokkal.
A hangulatkeltő híreszteléssel szemben más a valóság.
Brutális kegyetlenséggel végezhetett Till Tamással a gyilkosa
Nincsenek véletlenek: Arne Slot Kerkez Milosról beszélt a Liverpool meccse után
Az emberek véletlen létrehozhatták az űrlényeket
Bukik Putyin: az UNESCO elítélte az oroszok Odessza központja elleni támadását (VIDEÓ)
3 csillagjegy, akiknek 2025 lesz a boldog pihenés éve, tényleg megérdemlik
Nincs megállás, tovább csökken az üzemanyagok ára – kiderül, kik örülhetnek most
Izzott a levegő stúdióban, Csintalan olyat mondott, hogy beleremegett a mennyezet
Nem tudta kihasználni emberelőnyét a Diósgyőr, egy pontot elvitt tőle az Újpest
Muráti Lilit egy elhagyatott villa udvarán akarta kivégezni a kommunista rendőr
Egyetlen Dárdai sem játszott, kínos vereséget szenvedett a Hertha
Gulácsit fejbe rúgták, de a dühtől is vörös lehetett a feje a nagy hibája után
Kiderült, hogyan végezhették a titkos nemátalakító műtéteket a kiskunhalasi orvosok
Világszerte áramlanak a befektetések az ágazatba.
Heti gazdasági összefoglaló.
A Nébih azt kéri, hogy minden állattartó haladéktalanul jelentse, ha állatainál a betegség tüneteit észleli, vagy bármilyen kapcsolatba kerültek az érintett gazdaságokkal.
A hangulatkeltő híreszteléssel szemben más a valóság.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.