Évi nettó néhány tízezer forint kedvezményt adna a főváros a taxisoknak. A drosztdíjat nem engedik el, mindössze csökkentik, és csak a jövő évtől.
Félelmetes hanyatlásba kezdett Németország
Akkora a baj, hogy magával ránthatja Európát.
Évi nettó néhány tízezer forint kedvezményt adna a főváros a taxisoknak. A drosztdíjat nem engedik el, mindössze csökkentik, és csak a jövő évtől.
Pedig a budapesti taxispiac azonnali segítségre szorul – írja a Világgazdaság.
Januártól szeptemberig több mint 1100 személytaxi-szolgáltatási engedélyt adtak vissza Budapesten – derül ki abból a statisztikából, amelyet a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) közölt a Világgazdasággal.
Egy héttel ezelőtt javaslatcsomagot dolgozott ki a taxisok és vendéglátósok megmentésére a fővárosi Fidesz–KDNP képviselőcsoportja. A kormánypártok akkor azt javasolták a főpolgármesternek, hogy engedjék el a taxisoknak a droszthasználati díjat és azt kérték, hogy a gazdasági válsághelyzet miatt idén kapjanak felmentést a taxisok a tíz évnél régebbi gépjárművük kötelező cseréje alól.
Az év elején még mintegy 7000 ilyen jogosultságot tartottak nyilván, az ősz első hónapjára 5900-ra olvadt a számuk. Mindez csaknem 16 százalékos visszaesés, tehát kilenc hónap leforgása alatt minden hatodik taxiengedély megszűnt. A gyakorlatban jóval látványosabb lehet a sárga autók eltűnése a fővárosból: a ténylegesen szolgáltató sofőrök száma a BKK szerint lényegesen eltérhet a hivatalos adattól, erre vonatkozóan ugyanakkor nincs pontos mérés. Az Országos Taxis Szövetség 4500-ra becsüli a dolgozó taxisok számát.
A koronavírus-járvány miatt a sofőrök tavasszal 80-90 százalékos forgalom-visszaesést tapasztaltak a tavalyi hasonló időszakhoz képest, ami nyárra 40-50 százalékos mínuszra korrigált. A piacra negatívan hatott a szeptemberre bejelentett határzár, illetve addigra már a kormányzat által elérhetővé tett adó- és járulékmentesség is kifutott.
A pandémia második hullámában egyértelművé vált, hogy a taxiszegmens nem maradhat mentőöv nélkül. Úgy tűnik, a problémára most már a fővárosi vezetés is reagál, ez azonban a szerdai közgyűlésre beterjesztett javaslat értelmében kimerül annyiban, hogy csökkenhet a taxiállomás-használati hozzájárulás, vagyis a drosztdíj.
A 70 százalékos mérséklést viszont nem azonnal, csak 2021-től alkalmaznák.
A könnyítéssel első olvasatra számottevő – a Városháza szerint több száz millió forint – bevételről mond le Budapest. A rendeletmódosítás szövegezése, valamint a droszt iránti kérelmek alakulása árnyalja a képet. Az előbbi úgy szól, hogy a 2021-re vonatkozó taxidroszthasználati díjat egy alkalommal, a 2020. március 1. és december 31. között megfizetett összeg 70 százalékával kell csökkenteni.
Ez kiegészül azzal, hogy a 2021-es éves hozzájárulásnak az első negyedévre eső arányos részéből ugyancsak 70 százalékos engedmény jár. A megfogalmazás zavaros, hiszen a taxiállomás-használati megállapodásokat a Budapest Közút (BK) egy évre, de nem naptári évre köti a kérelmezőkkel.
Tehát a kezdődátum bármelyik nap lehet, nem kizárólag január 1. A drosztdíjakat évente kell megfizetni, a szerződés lejárata előtt legkésőbb harminc nappal. A benzines és dízeles járműveknél (a fővárosi taxiflotta 80 százaléka ilyen) ez nettó 65 ezer, a hibrid és a CNG-meghajtásúaknál 52 ezer, a tisztán elektromosaknál pedig mindössze 3200 forint. Vagyis az első kategóriát alapul véve Budapest mintegy nettó 30-40 ezer forint engedményt adna jövőre.
Kérdés, hogy hány taxisnak. A drosztdíjakat a fővárosi önkormányzatnak beszedő BK-nál tavaly még 6947-en kérelmeztek taxiállomás-használati megállapodást, amelyért nettó 428,12 millió forintot fizettek.
Idén az első nyolc hónapban 3854 kérelmező volt (235 millió forint), tehát az év kétharmada alatt a 2019-es volumen alig fele teljesült. A jelenlegi körülmények között életszerűtlen, hogy 2020 hátralévő részében megugrana a drosztok iránti érdeklődés, sokkal valószínűbb, hogy egyre kevesebben újítják meg a szerződésüket. Így 2021-ben a taxisok töredéke örülhet majd az alacsonyabb taxiállomás-üzemeltetési költségeknek.
Budapest hozhatna arról döntést, hogy az idén beszedett drosztdíjakat valamilyen formában jóváírja az érintetteknek, a jövőben pedig átmenetileg ingyen szerződik a drosztokra. Ehelyett a jelen állás szerint voltaképpen olyan pénzről mond le, amely eleve kérdéses, hogy milyen mértékben folyna be a főváros kasszájába.
Akkora a baj, hogy magával ránthatja Európát.
A gazdasági növekedést magasabb és hosszú ideig fenntartható pályára tudjuk állítani.
Ez történt a héten a gazdaságban.
A cél az, hogy a képződő hulladék a lehető legnagyobb arányban nyersanyagként hasznosuljon újra.
Hagyd abba ezt az ostobaságot! - Lehetséges utóda megszégyenítette Pressmant
Oroszország hatalmas támadást indított
Pénz, szerencse, szerelem: mit tartogat 2025, a Vénusz éve?
Most van baj Romániában: januártól befagyaszthatják a nyugdíjakat és a béreket
Dárdai Bence máris kenterbe veri Szoboszlait, főhet Marco Rossi feje
Nagy megállapodást kötött Svájc az EU-val– és ennek Magyarország is vastagon örülhet
Kilencéves kisfiú is az áldozatok között a magdeburgi terrotámadásban
Szoboszlai Dominik klasszis teljesítményéről írnak az angolok – lapszemle
Az egekig magasztalja Szoboszlai és Kerkez teljesítményét a brit média
Lezuhant egy utasszállító repülő, sokan meghaltak + videó
Hajóbaleset történt a Margit híd közelében + videó
Itt van a britek háborús bejelentése
Akkora a baj, hogy magával ránthatja Európát.
A gazdasági növekedést magasabb és hosszú ideig fenntartható pályára tudjuk állítani.
Ez történt a héten a gazdaságban.
A cél az, hogy a képződő hulladék a lehető legnagyobb arányban nyersanyagként hasznosuljon újra.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.