Bekövetkezett, amitől a szakértők jelentős része óvta a német és az európai döntéshozókat: a megfontolatlanul alkalmazott, környezetvédelmi érvekkel indokolt szigorú kibocsátási szabályok bevezetése miatt a német autóipar elveszítette globális versenyképességének és jövedelemtermelő képességének egy részét. Ma már nem húzóágazata, hanem tehertétele a német gazdaságnak az autóipar, legalábbis ez derült ki az egyik legtekintélyesebb német gazdaságkutató intézet, a kölni IW (Institut der Deutschen Wirtschaft) elemzéséből, amelyet az MTI szemlézett. Eszerint véget ért a német autóipar aranykora, amelyet 2008–2018 között tapasztalhattunk.

Akkor az autógyártók évről évre újabb értékesítési rekordot állítottak fel, főleg a kínai piac lendületes fejlődése révén. 2017-ben az ágazat termékei iránti külföldi keresletnek volt tulajdonítható a teljes német gazdaságban előállított bruttó hozzáadott érték csaknem tíz százaléka, a foglalkoztatottak több mint hét százaléka közvetlenül az autóiparban vagy valamely kapcsolódó területen dolgozott, és az ágazatból került ki a jogi személyek által benyújtott szabadalmak csaknem ötven százaléka, aminek révén az autóipar kulcsfontosságú szerepbe került a kutatás-fejlesztésben.
Háborús évekre emlékeztető teljesítmény
A diadalmenet 2018 során ért véget, a lejtmenet pedig 2019-ben kezdődött, amikor világszerte csökkent az új autók piaca. Közben egyre gyorsult a digitalizáció és az új meghajtási megoldások terjedése révén elindult technológiai átalakulás, ami főleg a kisebb és a közepes méretű beszállító cégeknek komoly kihívás. Így az elképzelhető legrosszabb helyzetben jelentkezett 2020 elején a koronavírus-világjárvány, amely a gazdaság más területeihez viszonyítva különösen súlyos csapást mért az autógyártásra. Az első időszakban felszakadoztak az igen összetett, globális szervezésű szállítási láncolatok, így Németországban szinte az egész ágazatban leállt a termelés, és a dolgozók csaknem hatvan százalékát rövidített munkaidőre állították át.
Áprilisban a 12 ezer darabot sem érte el a németországi autógyárak termelése, amire a huszadik század negyvenes évei óta nem volt példa.