Félrekezelik a járműipart?

A hagyományos német autógyártók megszenvedték a koronavírus-járvány miatt bevezetett intézkedéseket.

2020. 06. 23. 11:40
A Continental budapesti telephelyén. Lassú újrarendeződést várnak a cégnél Fotó: MTI/Földi Imre
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Megállapodott a BMW vezetése az üzemi tanáccsal hatezer munkavállaló elbocsátásáról, emellett a Der Standard minapi értesülése szerint tízezer kölcsönzött alkalmazottnak is mennie kell. Az eladások visszaesése a vártnál erőteljesebben sújtotta a bajor gyártót, amely éppen most halasztotta el a Debrecen melletti gyárának megnyitását. A 2020-ra vonatkozó előrejelzések aggasztóak, nyilatkozta Oliver ­Zipse vezérigazgató, Kínával ellentétben sok más országban a kereslet csak nagyon lassan fog felépülni. Emlékezetes, korábban a Daimler döntött úgy, hogy világszerte több mint tízezer munkahelyet szüntet meg, emellett pedig a VW is közölte, 14 000 munkással kevesebbre tart igényt.

A hagyományos német autógyártók megszenvedték a koronavírus-járvány miatt bevezetett intézkedéseket, hónapokra leálltak a gyárak, és a kereslet ma is kicsi. A VW, a Mercedes és a BMW március végén, május elején a német kormányhoz fordult, hogy a költségvetésből támogassa a 2009-es válsághoz hasonlóan az új személyautók vásárlását valamilyen konstrukcióban. A kereslet felfutása helyreállította volna a gyártók és beszállítók értékláncát, és normalizálódott volna a helyzet néhány hónap alatt a másfél millió munkahelyet eltartó szektorban. Mint ismeretes, a német kormány június elején százharmincmilliárd euró értékű gazdaságélénkítő csomagot jelentett be a gazdaság talpra állítására. A program többek között általános áfakulcscsökkentést tartalmaz, emellett megkétszerezte a tisztán elektromos gépkocsik vásárlását ösztönző állami támogatást, megemelte az értékhatárt, és a hibrid gépkocsik is részesülnek a támogatásból. Nem kaphatnak ellenben állami pluszpénzt a belső égésű motorral szerelt autók vásárlói.

A német autógyártók igyekeztek udvariasan viselkedni az élénkítő csomag részleteinek kihirdetése után, de az nyilvánvaló, hogy érzékenyen érinti őket a döntés. A világ második legnagyobb autóipari beszállítója, a Continental első embere, Elmar Degenhart az Automobil-Industrie.de által közölt cikkben meglehetősen kritikusan nyilatkozott a döntésről, illetve annak szellemiségről. Degenhart arra figyelmeztetett, hogy hiba kizárólag az akkumulátorral működő elektromos autókra tekinteni megoldásként, mert az nagy kockázatot jelent. Szerinte a kisebb és könnyű járműveknél lehet, hogy az elektromos meghajtás a legjobb választás, de inkább csak ha a városban használják. Degenhart ezzel Herbert Diess, a VW vezérigazgatója szavaira reagált, aki szerint az akkumulátoros meghajtás a legjobb és leghatékonyabb módszer a szén-dioxid-kibocsátás csökkentésére a közutakon. Degenhart úgy fogalmazott: a populizmus csak az érzelmeket növeli, de nem csökkenti a szén-dioxid-kibocsátást.

A Continental budapesti telephelyén. Lassú újrarendeződést várnak a cégnél
Fotó: MTI/Földi Imre

A Continental vezetője szerint a 130 milliárd eurós csomag sok pozitív elemet tartalmaz a gazdaság egészére nézve. Az autóiparra vetítve az áfacsökkentésnek lesz a legkedvezőbb hatása. A környezetvédelemmel kapcsolatos intézkedéseket már differenciáltabban minősítette: szerinte az elektromosautó-gyártás kapacitása jelenleg kicsi. Az elektromos, illetve részben elektromos autók piaci részesedése jelenleg nyolc százalék Németországban. Ez azt mutatja, hogy a kormányzati beavatkozás hatása igen korlátozott.

– Európa autóipara súlyos megrázkódtatáson van túl, olyan, mintha szívinfarktust kapott volna. Egy ilyen megbetegedést nem lehet nagyobb dózisban adott C-vitaminnal kezelni, ehhez már defibrillátor kell. Vagyis olyan impulzus, ami erős, de korlátozott idejű támogatás – az autóipar esetében a legmodernebb, Euro 6/d besorolású autóknak is. Ezt a lehetőséget a német politika elszalasztotta – nyilatkozta a szakember.

Elmar Degenhart látlelete szerint a kínai és amerikai autóipari termelési adatok 25 százalékos csökkenést mutatnak, ugyanez Európában negyven százalék. A mi kontinensünkön tart majd legtovább a piac helyreállítása. Az autóipar a második negyedévben milliárdos veszteségeket lesz kénytelen leírni. Ez a három hónap gazdasági értelemben a háború utáni évtizedek legnehezebb időszaka lesz: olyan piaci krízis, amelyre 1930 óta nem volt példa.

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.