A magyarországi elektromobilitás további ösztönzésére a jövő év elején ismét várható az elektromos gépjárművek beszerzéséhez támogatást biztosító pályázat, a közeljövőben pedig elektromos kerékpárok, pedelecek vásárlásához nyílik lehetőség állami forrás felvételére – jelentette be Kaderják Péter, az Innovációs és Technológiai Minisztérium energia- és klímapolitikáért felelős államtitkára az ABB gépipari és energetikai konszern online konferenciáján. A svájci gyökerű vállalat kezdeményezése alapján az idén először, szeptember 9-én tartották az elektromos járművek világnapját.

Fotó: Katona Vanda
Az államtitkár beszédében azzal indokolta az elektromobilitás kormányzati támogatását, hogy klímavédelmi szempontból a közlekedés az egyik legfontosabb olyan terület, amelyikbe be szükséges avatkozni. – Az üvegházhatású gázkibocsátásnak jellemzően több mint ötödét a közlekedési szektor adja, ezen belül pedig a közúti járművek kibocsátásáé a legnagyobb hányad.
A 2019-es előzetes adatok szerint Magyarországon 0,3 százalékkal csökkent a teljes üvegházhatású gázkibocsátás, mégpedig öt százalék körüli gazdasági növekedés mellett, ami mindenképpen jó eredménynek tekinthető. Ugyanakkor a közlekedési szektor kibocsátása hét százalékkal bővült.
Nem véletlen, hogy a 2020 elején elfogadott Nemzeti energia- és klímastratégia egyik zászlóshajóprojektje a közlekedés zöldítését célzó program – magyarázta az államtitkár.
Zöldet csak zölddel érdemes
Kaderják Péter emellett hangsúlyozta, hogy az elektromobilitás ösztönzése természetesen csak a stratégia másik nagy programjával, a villamosenergia-szektor karbonmentesítésével együtt értelmezhető.
– Hiteles közlekedészöldítés csak akkor valósítható meg, hogy ha az elektromos járművek által felhasznált energia a lehető legnagyobb mértékben környezetbarát forrásból származik
– szögezte le a szakpolitikus, megjegyezve, hogy az elektromobilitás ösztönzését az európai uniós elvárások is sarkallják.
Versenyhelyzet
Annak érdekében, hogy versenyképes e-mobilitási szektor alakuljon ki Magyarországon, több lépést is tett, illetve tesz a kormány. Kaderják Péter sorolta: Felülvizsgálták és frissítették a Jedlik Ányos-tervet, az elektromobilitási törvény és végrehajtási rendeletei révén kiszámítható szabályozási környezet jött létre az e-mobilitási szolgáltatóknak, és versenyhelyzetben folytatódhat az infrastruktúra kiépítése, ami alapvetően piaci feladat, de karitatív szervezeteknek továbbra is támogatást nyújt a kormány, hiszen az a cél, hogy az ország átjárhatósága elektromos járművekkel is biztosított legyen.