Újabb pályázatok nyílnak az elektromobilitásban

Továbbra is támogatja az elektromos járművek beszerzését a kormány, és még szeptemberben megnyílik egy újabb pályázat az e-biciklik vásárlására – jelentette be Kaderják Péter. Az energia- és klímapolitikáért felelős államtitkár jelezte: másfél év alatt megduplázódott a zöld rendszámos autók száma a magyar utakon.

2020. 09. 09. 15:45
20200117 Budapest Tesla elektromos autó Fotó: Kurucz Árpád (KA) Magyar Nemzet Fotó: Kurucz Árpád
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A magyarországi elektromobilitás további ösztönzésére a jövő év elején ismét várható az elektromos gépjárművek beszerzéséhez támogatást biztosító pályázat, a közeljövőben pedig elektromos kerékpárok, pedelecek vásárlásához nyílik lehetőség állami forrás felvételére – jelentette be Kaderják Péter, az Innovációs és Technológiai Minisztérium energia- és klímapolitikáért felelős államtitkára az ABB gépipari és energetikai konszern online konferenciáján. A svájci gyökerű vállalat kezdeményezése alapján az idén először, szeptember 9-én tartották az elektromos járművek világnapját.

Az elektromobilitás terjedése fontos, de a felső kategóriás autókhoz nem járt támogatás az előző pályázaton
Fotó: Katona Vanda

Az államtitkár beszédében azzal indokolta az elektromobilitás kormányzati támogatását, hogy klímavédelmi szempontból a közlekedés az egyik legfontosabb olyan terület, amelyikbe be szükséges avatkozni. – Az üvegházhatású gázkibocsátásnak jellemzően több mint ötödét a közlekedési szektor adja, ezen belül pedig a közúti járművek kibocsátásáé a legnagyobb hányad.

A 2019-es előzetes adatok szerint Magyarországon 0,3 százalékkal csökkent a teljes üvegházhatású gázkibocsátás, mégpedig öt százalék körüli gazdasági növekedés mellett, ami mindenképpen jó eredménynek tekinthető. Ugyanakkor a közlekedési szektor kibocsátása hét százalékkal bővült.

Nem véletlen, hogy a 2020 elején elfogadott Nemzeti energia- és klímastratégia egyik zászlóshajóprojektje a közlekedés zöldítését célzó program – magyarázta az államtitkár.

Zöldet csak zölddel érdemes

Kaderják Péter emellett hangsúlyozta, hogy az elektromobilitás ösztönzése természetesen csak a stratégia másik nagy programjával, a villamosenergia-szektor karbonmentesítésével együtt értelmezhető.

– Hiteles közlekedészöldítés csak akkor valósítható meg, hogy ha az elektromos járművek által felhasznált energia a lehető legnagyobb mértékben környezetbarát forrásból származik

– szögezte le a szakpolitikus, megjegyezve, hogy az elektromobilitás ösztönzését az európai uniós elvárások is sarkallják.

Versenyhelyzet

Annak érdekében, hogy versenyképes e-mobilitási szektor alakuljon ki Magyarországon, több lépést is tett, illetve tesz a kormány. Kaderják Péter sorolta: Felülvizsgálták és frissítették a Jedlik Ányos-tervet, az elektromobilitási törvény és végrehajtási rendeletei révén kiszámítható szabályozási környezet jött létre az e-mobilitási szolgáltatóknak, és versenyhelyzetben folytatódhat az infrastruktúra kiépítése, ami alapvetően piaci feladat, de karitatív szervezeteknek továbbra is támogatást nyújt a kormány, hiszen az a cél, hogy az ország átjárhatósága elektromos járművekkel is biztosított legyen.

Fejlődik a töltőhálózat, már nem kell attól félni, hogy útközben lemerül az autó
Fotó: Katona Vanda

Felidézte, hogy az elektromos gépjárművek beszerzését támogató pályázatra a keretemeléssel együtt 1,8 milliárd forintot fordított a kormány az idén. Pozitív vonzatként sikerült a támogatással versenyt generálni a gyártók és az értékesítők körében.

Körülbelül kétezer új, elektromos meghajtású jármű kerül a magyar utakra, a programot pedig folytatni kívánja a kormány a következő években.

Magyarországon a zöld rendszámos autók száma lényegében megduplázódott tavaly január és idén június között, ma már húszezer ilyen fut az utakon. Ezen belül a tisztán elektromos gépjárművek száma is hasonló dinamikával nőtt.

Zöldbuszok a tisztább levegőért

A városi közösségi közlekedés fejlesztésére szeptember elején indított Zöldbusz programban tíz év alatt 36 milliárd forintot szán a kormány a környezetkímélő járművek beszerzésének támogatására. A program részeként néhány hete Debrecenben állt szolgálatba az első busz, a következő demonstrációs állomás Békéscsaba,

október közepén pedig meghirdetik a nagyobb, 2020–2021-re vonatkozó támogatási szerződést.

A cél az, hogy 2022-től újonnan csak elektromos buszt lehessen üzembe helyezni a 25 ezer főt meghaladó lélekszámú nagyobb településeken.

Nincsenek korlátok?

Ma már nyugodtan el lehet indulni az országban elektromos autóval bármerre, mert biztosan lesz töltő a közelünkben, nemigen áll fenn annak a veszélye, hogy lemerül az akku – vélte az ABB elektronikai üzletágának értékesítési vezetője. Sárvári Tamás szerint a napi átlagos ötven kilométer megtételéhez szinte bármikor rendelkezésre állhat elég áram az autókban, nagyobb táv megtételekor pedig egyébként is jól esik néha kinyújtózni, tíz perc alatt pedig 200-300 kilométerre elég áram könnyedén bekerülhet a járműbe. Erre reflektál az a nemzetközi felmérés – Magyarország, Dánia, Hollandia, Németország és Norvégia részvételével – is, amelyből kiderült, az autósok jellemzően heti 150 kilométernél többet nem tesznek meg – ezt a Magyar Elektromobilitás Szövetség elnöke ismertette. Pethő József szerint továbbra is elsődleges szempont az autóvásárlásnál a beszerzési ár és az, hogy mennyibe kerül a fenntartása. A jövő trendjeiről szólva Sárvári Tamás megemlítette, hogy várható a vezeték nélküli töltés elterjedése, a hálózati menedzsment további fejlődése, illetve a robotizált töltés is. Ez utóbbi szolgáltatást például repülőterek parkolóiban vezethetik be, ahol megrendelésre, a járműhöz gurulva tölti fel az autót a robot, így nincs szükség fixen telepített oszlopokra.

 

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.