Kazahsztán elnöke új gazdasági programot jelentett be a napokban, adta hírül a fővárosból jelentkező, angol nyelvű Kazinform. Kazahsztán mint Kína nyugati szomszédja komoly szerepet játszik a kínai selyemút működtetésében. A China Railway adatai szerint az első félévben 5122 Kína–Európa tehervonat közlekedett, ami 36 százalékos növekedést jelent éves összevetésben.

Éppen a kazah határátkelő, Korgasz volt a legforgalmasabb logisztikai pont a Kínából származó összes selyemútútvonal közül: az első félévben kétezer vonatot kezelt, ami 48 százalékos növekedést jelent 2019-hez képest. Érdemes tudni, hogy Khorgoson a világ egyik legnagyobb logisztikai központja, szaknyelven szárazföldi kikötője épül, és azt a sajtóban a világtörténelem legnagyobb infrastrukturális beruházásaként emlegetik. Érdekesség, hogy a kínai–kazah határon ugyanúgy át kell rakodni a konténereket a normálról a széles nyomtávú vágányokon közlekedő vagonokra – és viszont –, mint Záhonyban. Az orosz vasúti norma az egész Szovjetunióban érvényesült, így Kazahsztánban is.
Támogatják a kkv-kat
Kazahsztánban bő egy éve történt lényeges politikai változás, az országot harminc éven át irányító Nurszultan Nazarbajev lemondott, és az elnöki székben Kaszim-Zsomart Tokajev követte. Az elnök hét pontban határozta meg a változások irányát.
Ezek vonatkoznak a vagyon és a felelősségi rendszerek igazságos elosztására. A jövőben elsődleges szerepet kapnak a magánvállalkozások, amelyek alatt a kkv-k támogatása és erőteljes fejlesztése is értendő. Kiemelt cél a gazdasági hatékonyság növelése, amely tisztességes verseny keretei között valósítható meg. Szükséges az innovatív oktatáson keresztül a humán tőke fejlesztése, a gazdaság és a környezetvédelem összehangolása, valamint a kormány döntéseinek érvényesítése. Az elnök azt is bejelentette, hogy egy új, kimondottan a hazai agráripari szektor fejlesztését célzó programot is terveznek. Az államfő szorgalmazza továbbá a bürokrácia csökkentését. Szerinte 25 százalékkal csökkenteni kell az állami apparátus és a részben állami szektor személyzetének arányát.