Az öreg autók aranykora következik

A hazai és a nemzetközi autópiaci fejlemények azt eredményezik, hogy a használtautó import kevésbé esik vissza, mint az új autók forgalmazása. Az európai példák is azt mutatják, hogy az elektromos meghajtásra való áttérés miatt az idősebb, olcsóbb autók forgalma erősödik.

2020. 10. 02. 15:00
Szeptemberben negyedével nőtt a használtautó-import Fotó: Mirkó István
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Idén szeptemberben 11 916 import személyautó került hazai forgalomba Magyarországon, ami

az előző hónaphoz képest 23 százalékos növekedést jelent, tavaly szeptemberhez viszonyítva ugyanakkor továbbra is tíz százalékkal marad el.

 

– A koronavírus-járvány második hulláma ellenére várakozáson felül növekedett a használtautó-import – mondta Halász Bertalan, a JóAutók.hu vezérigazgatója – Bár az autópiacokat övező bizonytalanság hatására a behozatal mértéke június óta is folyamatosan 10-15 százalékkal a tavalyi szint alatt alakul, az megállapítható, hogy a vásárlók a határzár miatt jelentősen megnehezedő magánimport helyett is megtalálták a módját annak, hogy hozzájussanak a külföldön kinézett autókhoz. Mindez megerősíti azt a várakozást, hogy az idei év végéig a használtautó-import volumene éves szinten meghaladja majd a 125 ezres szintet.

Szeptemberben negyedével nőtt a használtautó-import
Fotó: Mirkó István

A belföldi használtautó-piac másik fő forrását jelentő újautó-piacon is jelentős pozitív változás mutatkozott az elmúlt hónapban: 11 449 új autót helyeztek forgalomba, ezzel január óta ez az első hónap, hogy több új személygépkocsit értékesítettek, mint egy évvel korábban. Az új autók által lecserélt korábbi járművek szintén jelentős mértékben aktivizálják a belföldi használtautó-piacot is. A használtautó-import mértéke az idei év első kilenc hónapjában összesen 98 921 darab volt, 16 százalékkal kevesebb az előző év hasonló időszakában regisztrált 117 354-es mennyiségnél. Ugyanebben az időszakban az újautó-eladások száma 90 092 volt, ami 22 százalékkal marad el az egy évvel korábbi 115 105-ös értéktől.

Az európai autópiacot befolyásoló tényezők közül rövid távon a járványhelyzet, hosszabb távon az elektromos hajtásra való áttérés érezteti a hatását. A Covid–19 miatti határzár nehezíti a Németországból származó gépkocsik magánimportját, de nem lehetetleníti el. Ezzel szemben

az idén év elején életbe lépett szén-dioxid-kibocsátási korlátozás, valamint az euró–forint árfolyam alakulása azt eredményezi, hogy az új autók ára jelentősen emelkedik. Utóbbi miatt az autóvásárlás előtt állók egy része új helyett használt járművet vásárol.

 

Ez a tendencia az EU alacsonyabb jövedelmű országaiban szintén megfigyelhető. Például a spanyol piacon az öreg használt autók iránti kereslet ugrásszerűen nőtt – ez derült ki egy spanyol hirdetési portál felmérése során. Júliusban és augusztusban azon autók értékesítése, amelyek húsz évnél idősebbek, harminc százalékkal nőtt, 44 ezer darabra. Az átlagár 1400 euró volt, de sokan ötszáz euró körüli összegért vettek autót. Eközben az új autók értékesítése augusztusban több mint tíz százalékot esett az előző évi szinthez képest Spanyolországban. Szakértők szerint a kevésbé gazdag EU-s országok mindegyikében hasonló forgatókönyv megvalósulása várható.

 

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.