Nem maradhat hetekig tévé nélkül a család

Nem kell véget nem érő köröket futni a kereskedőnél vagy a szervizben, ha a meghibásodott termékkel kapcsolatban érvényesítenénk a jótállás feltételeit, mivel januártól szűkre szabott határidők kötelezik a vállalkozásokat a tempós ügyintézésre.

Magyar Nemzet
2020. 11. 22. 11:34
Budapest, 2014. október 21. A háromgyermekes Jakab Zsuzsanna és egyik gyermeke, Márk pakolnak be budapesti otthonukban a család számára adományozott új hűtőszekrénybe 2014. október 21-én. Október végén indul az államilag támogatott hűtőgép- és fagyasztógép-csereprogram. MTI Fotó: Honéczy Barnabás Fotó: MTI
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A felgyorsult fogyasztásban sokan vannak, akik a meghibásodott készüléket, terméket javíttatásra vinnék, mielőtt újra cserélnék, ám jellemző tapasztalata a fogyasztóknak, hogy a jótállás érvényesítése a vásárlás helyén nehézkes és gyakran hetekig elhúzódik. A jövő év januárjától jelentősen megváltozó kötelező jótállási szabályok a javítási határnapok, feltételek módosításával is a vásárlók érdekeit szolgálják – hívta fel a figyelmet az Innovációs és Technológiai Minisztérium.

Előfordul, hogy a rendeltetésszerű használat mellett is elromlik a készülék Fotó: 123RF

A fogyasztóvédelmi hatóság is úgy tapasztalja, hogy egy-egy termék szervizelése akár hetven–száz napig is elhúzódhatott korábban, de a 2021-től érvényes szabályok az egyértelmű, rövidebb határidők, a legfeljebb háromszori javítás után előírt csere vagy pénzvisszafizetés által védelmet jelentenek a vevőket a végtelenségbe nyúló várakoztatással, az időrabló utánajárással szemben.

– Megeshet, hogy többször is fel kell keresnünk a kereskedőt vagy szervizt, mire visszakapjuk a javított háztartási gépet vagy televíziót, telefont, amit így hosszú ideig nélkülözni kényszerülünk. A jövő évtől pontosabb határnapok vonatkoznak a javításra és a cserére is. Az új rendelkezések a fogyasztók védelme mellett a vállalkozások jogkövető magatartását is segítik – fogalmaz a szaktárca.

Ismertetik: a vevő a hibás termékkel az azt értékesítő kereskedőhöz vagy közvetlenül a szervizhez fordulhat, alapesetben javítást várhat el. Ha azonban rögtön kiderül, hogy az árucikk nem javítható, a felesleges költségek és az időhúzás elkerülése érdekében az új jogszabály szerint azt a vállalkozás nyolc napon belül köteles cserélni. Ha a cserére nincs lehetőség, azonos határidővel a vételárat kell visszafizetni a vevőnek.

Lehet, hogy bonyolultabb lesz a javítás, mint ahogy az elsőre látszott, de akkor is időben kárpótolni kell a vevőt Fotó: Kummer János

Ha a termék hibája szervizben orvosolható, 15 napon belüli javításra kell törekedni. Ha ez mégsem tartható, a vevőt legkésőbb a tizenötödik napon értesíteni kell arról, hogy előreláthatóan meddig kell még várnia. Ha harminc napon belül sem sikerül megjavítani a hibás terméket, akkor nyolc napon belül ki kell cserélni azt, vagy vissza kell fizetni a vételárat.

A kereskedő szintén cserélni köteles a terméket, ha azt a jótállási ideje alatt már háromszor javítani kellett. Ebben az esetben is pénzvisszafizetéssel váltható ki az ellehetetlenülő csere, ha például közben készlethiány alakult ki. Így a jövőben nem fordulhat elő, hogy a mindennapi élethez szükséges, drága árucikkek is hosszú hónapokra a szervizben ragadnak.

Az új szabályokat személygépkocsikra, motorkerékpárokra, segédmotoros kerékpárokra, lakóautókra, lakókocsikra, utánfutókra, elektromos kerékpárokra, elektromos rollerekre, quadokra, motoros vízi járművekre nem kell alkalmazni. A vásárlót azonban ezekben a termékkörökben is tizenöt napon belül tájékoztatni kell arról, ha a javítás tovább tart, illetve hogy mikorra készülhet el.

Modern mobil kell az időseknek

A pandémia idején a hatvan év fölöttiek körében is megnőtt az igény a telefonáláson és sms-küldésen túlmutató, adatforgalmat igénylő mobilkommunikációra. Mivel a kiemelten veszélyeztett korosztály tartós otthonlétre kényszerült, a bezártság enyhítésére jó eszköz az internet: a világhálón keresztül kapcsolatot tarthatnak szeretteikkel, barátaikkal, vásárolhatnak, tájékozódhatnak, vagy filmeket is nézhetnek. Egyre nagyobb rutinnal használják a videóhívást is, míg a megfelelő applikációk segítségével könnyen és gyorsan tudnak segítséget kérni vagy elintézni a létfontosságú dolgokat. Az újszerű igények kiszolgálására azonban már nem feltétlenül alkalmasak az idősebbek által többségében használt 2G-s és 3G-s telefonok, ezért érdemes a fejlettebb technológiájú és gyorsabb internetkapcsolatra alkalmas okoskészülékeket, valamint az adatigényüknek megfelelő mobilelőfizetést választaniuk, annak megfelelő cserét intézniük a szolgáltatójuknál – figyelmeztet a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság.

 

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.