A felgyorsult fogyasztásban sokan vannak, akik a meghibásodott készüléket, terméket javíttatásra vinnék, mielőtt újra cserélnék, ám jellemző tapasztalata a fogyasztóknak, hogy a jótállás érvényesítése a vásárlás helyén nehézkes és gyakran hetekig elhúzódik. A jövő év januárjától jelentősen megváltozó kötelező jótállási szabályok a javítási határnapok, feltételek módosításával is a vásárlók érdekeit szolgálják – hívta fel a figyelmet az Innovációs és Technológiai Minisztérium.

A fogyasztóvédelmi hatóság is úgy tapasztalja, hogy egy-egy termék szervizelése akár hetven–száz napig is elhúzódhatott korábban, de a 2021-től érvényes szabályok az egyértelmű, rövidebb határidők, a legfeljebb háromszori javítás után előírt csere vagy pénzvisszafizetés által védelmet jelentenek a vevőket a végtelenségbe nyúló várakoztatással, az időrabló utánajárással szemben.
– Megeshet, hogy többször is fel kell keresnünk a kereskedőt vagy szervizt, mire visszakapjuk a javított háztartási gépet vagy televíziót, telefont, amit így hosszú ideig nélkülözni kényszerülünk. A jövő évtől pontosabb határnapok vonatkoznak a javításra és a cserére is. Az új rendelkezések a fogyasztók védelme mellett a vállalkozások jogkövető magatartását is segítik – fogalmaz a szaktárca.
Ismertetik: a vevő a hibás termékkel az azt értékesítő kereskedőhöz vagy közvetlenül a szervizhez fordulhat, alapesetben javítást várhat el. Ha azonban rögtön kiderül, hogy az árucikk nem javítható, a felesleges költségek és az időhúzás elkerülése érdekében az új jogszabály szerint azt a vállalkozás nyolc napon belül köteles cserélni. Ha a cserére nincs lehetőség, azonos határidővel a vételárat kell visszafizetni a vevőnek.

Ha a termék hibája szervizben orvosolható, 15 napon belüli javításra kell törekedni. Ha ez mégsem tartható, a vevőt legkésőbb a tizenötödik napon értesíteni kell arról, hogy előreláthatóan meddig kell még várnia. Ha harminc napon belül sem sikerül megjavítani a hibás terméket, akkor nyolc napon belül ki kell cserélni azt, vagy vissza kell fizetni a vételárat.