A lakosság elvárja az egyenlőséget
Emlékezetes, hogy a Földművelésügyi Minisztérium döntésére a Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal (Nébih) 2017 első fél évében számos termékpárt vizsgált meg, felmérve, valóban létezik-e a kettős minőség jelensége, ami szerint a hazai és a nyugat-európai piacokon azonos márkanév alatt eltérő minőségű élelmiszertermékeket forgalmaznak a nemzetközi gyártók. E vizsgálat mellett végeztek egy felmérést a lakosság körében arról, hogy mit gondolnak és mit várnak el a témában a magyarok. Kiderült: itthon minden második fogyasztó tapasztalt már különbséget az azonos márkájú, Nyugat-Európában is kapható élelmiszerek minőségében, leginkább az édesipari termékek, tejtermékek és üdítőitalok között. A kettős minőséggel szembeni, elkötelezett kormányzati törekvések onnan gyökereznek, hogy a Nébih felmérése igazolta: kedvezőtlenek a magyarok tapasztalatai, és jellemzően úgy tartják, hogy az ide került termékek 97 százaléka rosszabb minőségű, mint azok, amelyek a nyugat-európaiakhoz kerülnek. Márpedig a fogyasztók Magyarországon is elvárják, hogy a nemzetközi élelmiszermárkákat mindenütt azonos összetétellel hozzák forgalomba – ezt a jogos igényt bástyázzák körbe a célzott stratégiák, vagy éppen a bírság, a szigorú számonkérés.