Harmincmilliárd forintos hitelből venne több száz autóbuszt a BKV

A külsős szolgáltatók háttérbe szorulásával a BKV ismét monopolhelyzetben láthatja el a buszos tömegközlekedési feladatokat, ha megvalósul az erre vonatkozó fővárosi terv. Ehhez első körben forrást kellene teremteni, a BKK–BKV-páros már kért is ajánlatokat a pénzintézetektől – írja a vg.hu.

Forrás: vg.hu.2021. 01. 04. 11:31
sfsse Forrás: Kallus György/Világgazdaság
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Harmincmilliárd forintos hitelkeretet nyitna a főváros új járművek beszerzésére – értesült a Világgazdaság. Ebből az összegből kizárólag buszokat vásárolnának, a vg.hu információi szerint 380 darabot.

A fejlemények előzménye a BKK és a BKV között létrejött megállapodás, amely kijelöli a budapesti buszstratégia jövőbeni irányait: visszaállhat az a korábbi állapot, hogy a BKV monopolhelyzetben látja el a buszos tömegközlekedést, a külsős szolgáltatók háttérbe szorulnak. Lapunk egy forrása szerint sem gyengül a BKV szerepe a buszüzemeltetési modellben, hanem erősödik, ám ez csak akkor lehetséges, ha lesznek új buszok. Erre azonban nincs pénz, hitelfelvételre van szükség.

Az elképzelés megvalósulásához hátravan több engedélyezési lépcsőfok, és a fővárosi közgyűlésé mellett a kormányzat jóváhagyására is szükség van.

A terv komolyságát jelzi, hogy értesüléseink szerint a BKK–BKV-páros hat banktól is kért előzetes ajánlatokat a kölcsön folyósítására.

A különböző kondíciójú konstrukciókat versenyeztetik, kiértékelik, ezt követően alakul ki a konkrét feltételrendszer, amelynek alapján a végleges ajánlatok beérkezhetnek a pénzintézetektől.

sfsse
Fotó: Kallus György/Világgazdaság

A Világgazdaság tudomása szerint, ha az eredeti forgatókönyvnek megfelelően halad a folyamat, március végére lehetővé válhat a szerződés megkötése a hitelfelvétel kapcsán. Lapunk forrásai úgy értékeltek, hogy a kölcsönből vásárolt buszok némiképp költségesebbek, mint ha a BKK megrendelné a szolgáltatást – ráadásul ebben az esetben a banki finanszírozás sem terhelné a fővárost –, ám ezzel elérhető a buszpark fiatalítása.

Az ügyben keresték az érintetteket, érdeklődésünkre a főváros részéről a BKK reagált. Írásos válaszában a társaság kiemelte: a fővárosi közösségi közlekedés szolgáltatási minőségének meghatározó eleme, hogy milyen ütemben újítható meg Budapest járműparkja, ezen belül az autóbuszflotta.

A mindenkori városvezetés szándéka a járműpark folyamatos megújítása. A Fővárosi Önkormányzat vezetése is eltökélt abban, hogy az elfogadott buszstratégiával összhangban a flotta fiatalításával tegye versenyképesebbé Budapest tömegközlekedési szolgáltatását

– szögezték le a közlekedési központnál.

A konkrét részletekre nem tértek ki, de azt megerősítették, hogy a buszpark megújításával kapcsolatban zajlanak a vizsgálatok. Arról is tájékoztattak, hogy a tervek szerint Karácsony Gergely főpolgármester mostani ciklusában, ha van rá lehetőség, a fővárosi tulajdonú BKV új autóbuszokat kíván beszerezni. Azt azonban a BKK is jelezte, hogy mindehhez megfelelő forrásokra van szükség.

Ha a finanszírozási lehetőségek nem adottak, a másik lehetőség a szolgáltatásbeszerzés. A kapcsolódó vizsgálatok jelenleg is zajlanak, és várhatóan 2021 első felében zárulnak majd le

– mutattak rá.

A budapesti autóbuszos tömegközlekedés működtetésében a BKV-n kívül más szolgáltatók is részt vesznek. Ezek a BKK megrendelésére öt szerződés alapján összesen 410 autóbuszt közlekedtetnek Budapesten – a fővárosban forgalomban lévő autóbuszok körülbelül egyharmadát –, vagyis a szóban forgó 380 busz megvásárlása nagyjából lefedné ezt a kapacitást.

A 410 külsős autóbusz közül a legfiatalabbak a december első felében Dél-Budán közlekedésbe állított MAN Lion’s City autóbuszok, a többi jármű életkora mintegy öt-hét év. A fővárosi buszüzemeltetési modell átalakítását legutóbb 2011-ben hajtotta végre a BKK, ám akkor pont fordítva, a BKV monopóliumának megszüntetését célozva. Azzal érveltek, hogy London, Stockholm és Varsó mintájára a verseny eredményeként alacsonyabbak lehetnek a költségek, több új busz állhat forgalomba, és hatékonyabb lehet az üzemeltetés.

 

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.