Záhonyba futnak majd be a távol-keleti konténerek

Kínai állami szállítmányozási céggel bővült a záhonyi vasúti körzet fejlesztéséért létrehívott CELIZ. A CECZ Kft feladata kínai partnereket, befektetőket hozni a térségbe.

2021. 02. 09. 15:41
Egyre kevesebb a rakodómunkások feladata
Egyre kevesebb a rakodómunkások feladata Fotó: Havran Zoltán
Vélemény hírlevélJobban mondva- heti vélemény hírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz füzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Fontos kínai szereplővel bővült a Záhony és térségének vasúti fejlesztésére tavaly nyáron létrehozott gazdasági társaság. A Záhony Logisztikai és Ipari Övezet (CELIZ) nevű konzorciumnak a Záhony-Port Zrt. mellett immáron tagja a kínai tulajdonban lévő CECZ Közép-európai Kft. is. A szervezet feladata a Távol-Keletről nyugat felé tartó gazdasági és kereskedelmi útvonalak fejlesztése a térségben, amely munkát a MÁV-Rec Kft. irányítja.

A beruházást Magyarország és Kína stratégiai kérdésként kezeli, így az mindkét fél jelentős támogatását élvezi – közölte lapunkkal a MÁV-Rec többségi tulajdonosa, a L. A. C. Holding. A záhonyi logisztikai, vasúti és áruforgalmi csomópont a már jól ismert kínai kezdeményezés, az Egy övezet, egy út (OBOR) része. E nagyszabású elképzelés során olyan technológiai és ipari fejlesztési beruházások előkészítése történik, amely

jelentős hatással lesz az EU és Kína közötti vasúti teherforgalomra.

A kínai kapcsolattal kívánják felpörgetni az áruforgalmat a magyar–ukrán vasúti átkelőnél
Fotó: Havran Zoltán

Azzal, hogy a mai naptól már a kínai CECZ is tagja a konzorciumnak, sokkal gördülékenyebbé válik a bonyolult szervezési és előkészítési problémák megoldása. A kínai cég feladata lesz például

a záhonyi projekt képviselete és megismertetése magyarországi, európai és kínai vállalkozásokkal, szakmai szövetségekkel és kormányzati szervekkel. Ez elengedhetetlen a konténerforgalom, az árualap megteremtésének szempontjából.

A munkálatokban részvevő külföldi vállalatoknak olyan tulajdonostalálkozókat szervez majd, ahol megismerhetővé válnak a magyar államnak a Nemzeti Befektetési Ügynökségen keresztül (HIPA) biztosított támogató lehetőségei is. Emellett előkészíti a leendő kínai partnerek magyarországi utazását, és segítséget nyújt nekik az engedélyezési eljárásokban, a cégalapításban, valamint a logisztikai szolgáltatások szervezésében. Helyismeretével pedig a részvevő kínai vállalatoknak hatékonyan tud segíteni az ipari parkba, illetve a leendő gyárakba való beköltözésben.

A 2015-ben alapított, és a kínai állam felügyelete alá tartozó CECZ Kft. nem ismeretlen szereplő hazánkban. A magyarországi székhelyű vállalat Kína és Magyarország kereskedelmét és logisztikáját összekötő fontos részvevő, amely többek közt

Záhony szárazföldi kikötőnél egy új, az EU-ba irányuló vasúti áruszállítási csatornát nyitott. Ezzel jelentősen lerövidült a vonatok menetideje és csökkentek az áruszállítás költségei.

A CELIZ konzorcium bővítésének aláírásán részt vett Mosóczi László közlekedéspolitikáért felelős államtitkár is. Ugyanakkor szimbolikus jelentőségű, hogy az ünnepélyes aláírással egy időben zajlott a 16 közép-kelet-európai ország és Kína idei fóruma, amelyhez 2019-ben Görögország is csatlakozott. A ma már 17+1 nevet viselő fórum felállítását eredetileg 2012-ben Budapesten kezdeményezte a kínai külügyminisztérium. A fórumon a járványhelyzetre való tekintettel online vett részt Orbán Viktor magyar és Li Ko-csiang kínai miniszterelnök.

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.