A közúti közlekedés számos régióban jelentősen csökkent a Covid–19-járvány hatására 2020-ban. A járműgyártók ez alatt az idő alatt főként vállalkozásuk működésének fenntartására, a tartalékok megőrzésére és az alkalmazottak védelmére összpontosítottak. Az autóeladások zuhanása miatt nem tűnt úgy, mintha a fogyasztók hajlandók vagy képesek lennének új járműveket vásárolni. Ez a helyzetértékelés azonban nem vesz figyelembe számos fontos fejleményt. Noha a járvány átmenetileg valóban lassította a növekedést, ugyanakkor
a járműszektor mélyreható átalakuláson megy keresztül, és új lehetőségeket nyit meg azoknak a szereplőknek, akik hajlandóak befektetni a járművek villamosításába vagy az autonóm vezetésbe.
A Világgazdasági Fórum és a Mckinsey közösen, világszerte körülbelül hétezer válaszadó megkérdezésével készített felmérése több olyan fejleményt talált, amelyre a ipar szereplőinek reagálni kell, ha a következő években versenyben kívánnak maradni.
A felmérés szerint a járvány növelte a fogyasztók tudatosságát, ezt mutatja, hogy
az elektromos és plugin-hibrid járművek éves globális forgalma 2020-ban elérte a hárommilliót – ez több mint negyvenszázalékos növekedést jelent az előző év azonos időszakához képest.
Az értékesítések 46 százaléka Európából származott, 39 százaléka Kínából és 12 százaléka Észak-Amerikából. Sok válaszadó kijelentette, hogy most már jobban érdeklik őket az akkumulátoros elektromos járművek (BEV) és a hibrid elektromos járművek (PHEV). Az észak-amerikai felmérés válaszadóinak több mint 55 százaléka fokozott érdeklődést tanúsított ezek iránt.
A fogyasztói hangulat változása kihatással lehet az áruszállításra. A felmérés válaszadóinak több mint hetven százaléka vélte úgy, hogy az áruszállításnak a belső égésű motorral szerelt járművek helyett a BEV-ekre vagy a H2EV-ekre (hidrogén-üzemanyag-cellás plugin-hibrid elektromos járművekre) kell váltania a hosszú távú szállításoknál. A válaszadók több mint negyven százaléka kijelentette, hogy hajlandó akár többet fizetni a váltás lehetővé tétele érdekében.

A felmérés kimutatta, hogy a járvány miatt a fogyasztók nagyobb valószínűséggel használják a kézbesítési szolgáltatásokat, hagyományos és autonóm technológiával egyaránt. Mind a karantén, mind az ember-ember találkozások korlátozása hozzájárult az eredményekhez. Mindez felgyorsította az autonóm technológia iránti érdeklődést:
az észak-amerikai válaszadók körében 18 százalékról 28 százalékra nőtt azok száma, akik elfogadhatónak tartják, ha autonóm járművek (AV) végzik az áruszállítást.
Szerényebb emelkedés volt azok körében, akik hajlandóak voltak AV-ket használni az emberek szállítására is. A fogyasztói hangulat változása bővíti a fejlesztők lehetőségeit az AV-szállítások tesztelésére és telepítésére.